Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym (Jag) skrev 2012-05-16 22:13:51 följande:

www.dyskalkyli.nu/ Räknar du på fingrarna, har du haft svårt att lära dig klockan, har du problem med att lära dig multiplikationstabellerna? Hoppas du fixade läkemedelsräkningen trots allt...

Läkemedelsräkninger är redan fixat med tack ändå
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-16 22:18:42 följande:

Jodå, nu står EC med byxorna nere och jag går och lägger mig nattinatt!

Du har så fel
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-16 22:29:20 följande:

Men hur gammal är du nu om du tänker efter riktigt ordentligt? (det är ok att räkna på fingrarna, ändå ingen som ser). 28, 29 eller 31?

Född 1983, vilket innebär att jag är 29 år. Frågor på det? Cool
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-16 22:29:20 följande:

Men hur gammal är du nu om du tänker efter riktigt ordentligt? (det är ok att räkna på fingrarna, ändå ingen som ser). 28, 29 eller 31?

hur gammal är du själv? 15, 18 eller 20?
  • Ebba Caroline
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-16 22:42:52 följande:
    Man kan väl hjälpas åt, eller hur?

delegering på tex
    läkemedel
    kateter
    insulin
    bls
    vi ger morfin, men vi drar ej upp den
    fragmin
    sondmat samt inställning av den
    såromläggningar mm

Man får väl hjälpas åt, samt att många ssk klagar på att de inte ens har tid att äta lunch, samt toabesök.

Fast kateter, P-Glukos (bs) och såromläggning görs redan av usk både i kommunen och ofta på avdelningen...  

• Ebba Caroline
    Anonym (men knas) skrev 2012-05-16 22:56:01 följande:
    Jag fattar inte riktigt på vilket sätt det gör att en ssk kan ha mindre antal  patienter?
    Det är ju inte så att uskorna gör så att antalet patienter ökar?
    Obestämd

Enbart ssk blir det ju lättare att dela upp patientantalet mellan ssk och på såsätt blir det mindre patienter. Mindre patienter innebör att man lära känna "sina" patienter bättre vilket resulterar i bättre omvårdad och lättare att ronda.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-16 23:01:28 följande:
    Jag tycker att det är löjligt att man ersätter uskor och iträden med sjuksköterskor. Det behövs inte 3 år på högskolan för att vara pottkusk.

Omvårdnaden är rätt mycket mer och avancerad än det...
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-16 23:08:16 följande:
    Mycket behöver man inte 3 års utbildning för. Om du påstår det så överskattar du din utbildning enormt.

Nu är det ju mycket mer än bara omvårdand du läser under 3 år på ssk, även om omvårdnaden är huvudämnet.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-16 23:21:12 följande:
    Spring du och töm dina pottor och känn dig stolt över att det behövs läsas massor av år av OMVÅRDNAD för att tömma bajspottor!

Hädanefter stödjer jag inte alls sjuksyrrornas kamp, det gjorde jag innan.
    Your loss.

Märks att du inte har någon kolla alls på ssk-yrket.
  • Ebba Caroline
    Anonym (men knas) skrev 2012-05-17 00:06:49 följande:
    Klart man ska sträva efter så hög kompetens som möjligt inom vården. Jag tror dock inte den behöver innebära just denna förändring. Jag tror snarare på samverkan som det bästa.
    Men med den inställningen att byta ut alla usk mot ssk för att på så sätt sträva efter så hög kompetens som möjligt inom vården borde man väl som tidigare nämt hellre satsa på att istället byta ut usk OCH ssk mot enbart läkare istället??
    Då får man ändra om hela läkarutbildningen och det hade blivit alldeles för dyrt för att kunna genomföras. Och att man måste utöka läkarplatserna samt sänka intagningspoängen.  
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?