Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym skrev 2012-05-17 00:08:36 följande:
    Gör inte bort dej mer det blir bara pinsamt.
    Du påstår nu att du skiter i vilken branch jag jobbar i men ditt första påhopp inleddes med att jag INTE ska jobba inom vården. Så jo, du bryr dej.

Alla med normal hjärnkapacitet inser att det är en felskrivning. Anmärkning på stavning är inte tillåtet så du är anmäld och kommer inte kunna skriva anonymt. Där fick du för din agressiva ton. :-P

Att du bedömmer 3 år som värsta utbildningen säger MASSOR om dej eftersom jag pratade om bla tömmandet av pottor.  Att vara kompetent på det personliga planet är DU inte rätt person att tala om eftersom din diskussionstil bygger på påhopp och det är inte alls moget.

Pottömning ingår i den basala omvårdanden som är en del i ssk-utbildningen...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-17 10:59:34 följande:
    Jag funderar på vad det är för människor som måste gå 3 år i skola för att lära sej tömma pottor.
    Läsförmåga ingår inte i alla fall.

Inte konstigt att det går åt helevete med vården.

Vart har jag skrivit att man måste gå tre år i skola för att lära sig pottömning? Den basala omvårdaden ingår i ssk-utbildningen tillsammans med mycket annat. Det innebär inte att det är nåt som måste läras ut då de allra flesta normala människor kan den basala omvårdaden redan. Sådan lär man sig tidigt innan man blir vuxen, annars är det nåt som är fel.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Nillan) skrev 2012-05-17 11:34:50 följande:

Fast långt ifrån alla kan göra detta på ett bra sätt om ingen vana finns. Det är inte så enkelt att hjälpa andra människor med hygienen om man är ovan. Gäller det dementa kan det vara mycket svårt. Där behöver man både utbildning och erfarenhet.

Ja, det är det jag menar. Men du vet ju fortfarande hur du ska tömma en potta eller hur du ska sköta hygienen, det är inget man lär sig. Det man lär sig är hur man ska gå till väga för att hjälpa andra människor i olika situationer, ex dementa.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-17 11:36:26 följande:
    Det ovan gäller dej också. Ni läser i 3 år om basala grejjer som eg inte ska behöva läras ut. Behöver det läras ut så är något fel på individen.
    Jag hoppas att du inte tänkte innan du skrev.
    Nu tolkar du nåt som inte står. Basal omvårdande i sig behövs (oftas) inte läras ut. Men hur man ska hjälpa andra i olika situationer behöver man utbildning i, vilket ingår i ssk-prgrammet på en mera djupare nivå. Ochatt det ingår andra saker (inte basal omv), annan omvårdad samt medicintekniska saker (hur man gör vpl, VIPS, stöd, ge läkemedel, plodprover etc) och medicin (sjukdomar, symtom, läkedelesräkning, farmakologi, farmagenetik etc) som inte ingår på usk. 

Om du tror att ssk-utbildningen endast handlar om basal omvårdad i tre år så förstår jag att du inte vet vad yrket innebär.    

Om man kommer som 19år och uppåt och inte vet vad hygien innebär så är det nåt funtkionsfel på individen och då är det väl osäkert om man ens gått ut gymnasiet...  
  • Ebba Caroline
    Anonym (Nillan) skrev 2012-05-17 11:42:54 följande:
    Att arbeta mef människor i vården kräver inte bara utbildning. Vana och sunt förnuft är en stor fördel. Det är stor skillnad på en ssk som varit anställd som usk innan och på en ssk som är ny i vården. Inte så konstigt alls.

Jo, har man jobbat som usk innan så har man mycket av hur man bemöter och hjälper patienter. Men nackdelen är (upplever bla jag och många med mig) att man har svårt att släppa rollen som usk. 

Men som ssk utan att ha jobbat som usk innan så har du ju bara en roll att anta, ssk rollen.   
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-17 11:38:50 följande:
    Du har visat det genomgående att din läsförmåga är skrämmande dålig.  Läkare???
    Är du säker på att du öht diskuterar i rätt tråd???

Du kanske ska börja med att kolla vad Anonym (Ssk) och AngoStura diskuterade innan du kommer med dumma påhopp...
  • Ebba Caroline
    Anonym (nää) skrev 2012-05-17 11:45:27 följande:

Ebba Caroline (eller någon annan som verkar vara för att man kan byta ut alla usk mot ssk)

Menar ni alla usk:or eller bara usk:or inom sjukvård/äldreomsorg? Ser man till LSS så har man ofta helt andra sysslor än omvårdande/sjukvård. Gäller er mission även dessa usk:or? Jag vidhåller att jag fortfarande inte träffat en ssk som kan gå in och göra vårt jobb på min arbetsplats (och våra ssk håller faktiskt med, tänka sig att det finns ssk som inte anser att usk kan bytas ut, hemska tanke ;)) 

Så vitt jag vet så tillhör inte LSS varken sjukvård eller äldreomsorgen. Och jag tror (är inte säker) att ts syftar på inom landstinget (dvs sjukhus).
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-17 11:48:25 följande:
    Jag läste det du skrev. Bokstavligen. Om du känner dej missförstådd får du börja slipa på din uttrycksförmåga.

Någonting (en massa) i mitt inlägg missade du tydligen... Eller hade du kanske svårt med läsförståelsen?!
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-17 11:49:41 följande:
    Du ska slipa på läsförmågan eftersom Anonym(ssk) pratade om vad TS skrivit.
    Gör om och gör rätt.

AngoStura påpekande nåt om Läkare som Anonym (Ssk) kommenterade... Så det verkar vara du som ska göra om och göra rätt
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-17 11:50:07 följande:
    Ja? Och hur svårt var det tycker du? För att "lära dig det" så läste du vidare till ssk. Det är bara att lägga in ett par extra kurser och så kan ssk tas bort eftersom läkare har mycket bättre kompetens än ssk. 

Ok, vi tar bort både ssk och usk.

Problem 1: Hela läkar utbildningen måste göras om så att man får en utbildning som är en kompination av ssk och läkarutbildning, dvs den kommer vara minst 2 år längre vilket innebär 7,5 (till 8,5) års grundutbildning och sedan AT etc.

Problem 2: Kraven på läkarutbildningen måste sänkas så att alla som säker i Sverige har möjlighet att komma in. Detta för att 1: det ska finnas tillräligt med utbildade läkare eftersom usk och ssk tas bort. 3: för att man inte kan läsa till läkare utomlands då det inte har kombinerad ssk/läkarutbildning.   

Problem 3: Det blir alldeles för kostsamt för Sverige och kommer aldrig att fungera i verkligheten.  
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?