Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 17:37:56 följande:
    Alltså baserar du påståendet att man sällan (eller egentligen menade du ju aldrig) använder bäcken på några månaders erfarenhet från sjukhus.

Ibland kan det vara bra att inte uttala sig allt för kategoriskt särskilt om man hävdar att ssk kan utföra uskuppgifter.

På den avdelningen jag jobbar på, ja. Vad det gör på andra avdelingar i landstinget eler andra kommuner säger jag ingenting om eftersom jag inte vet.   
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 17:42:39 följande:
    Då tycker jag du ska ta och fundera på hur du uttrycker dig.

Mycket möjligt, eller så kan ju du läsa och förstå innebörden. För en normalt funtat person ska man inte behöva vara övertydlig med allt.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 17:59:41 följande:
    Övertydlig behöver man inte vara. Men om man uttalar sig som om man kan och vet allt men egentligen inte har mer än någon månads erfarenhet som undersköterska från sjukhusvården bör man vara försiktig med att uttala sig allt för kategoriskt. Annars måste man acceptera att man blir ifrågasatt.

Inte visste jag att man bara kunde vara anställd som undersköterska på sjukhus, det var en ny erfarenhet... Ska genast gå till min enhetschef inom kommunen och säga till om att jag har fel anställning
  • Ebba Caroline
    Buscemi skrev 2012-05-22 18:10:52 följande:
    Gör det!
    Enda som skulle hända är att h*n ändrar och anställer mig som ssk vilket ger mig högre lön
  • Ebba Caroline
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-22 18:48:41 följande:

Nu hittar jag inte inlägget där du svarar på mitt inlägg där jag antydde att du skriver SOM OM du hade flera års erfarenhet. Inte att du sa att du hade det. Jag tycker att det verkar som du saknar en stor portion ödmjukhet inför din kommande roll, en roll där uskor kommer att hjälpa dig. Det var en uska som lärde mig ett superbra trick att alltid lyckas med blodprover. Oj, jag som redan kunde "allt" som uskorna kan. Nej, jag kunde inte ta prover, jag hade sönder kärlen. Fastän jag blivit godkänd vid en examination!

Jag skulle vilja veta hur DU skulle reagera om du och en van ssk tex skulle lägga om en CVK. Du ser att sköterskan inte gör enligt handboken, tex detta med att alltid ha långa slangar och sänka huvudändan. Vad säger du då?  

Eftersom jag är grön och h*n jobbat längre så kan jag inte göra annat än att ignorera om h*n skulle göra fel.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-22 20:08:41 följande:
    Jag kan säga att som usk i norge är man nästan som en ssk. Svensk utb usk är super populärt pga av den kunskap de besitter. 
    Att de som jobbar inom boende i norge inte har hand om varken mediciner eller mat mm. Allt blir serverat, tvätt , städ , matlagning....

Sen kan man ju undra om du nu jobbat  sen den 17 maj på nus, så borde du ha blivit visad till sköljen. På sköljen så brukar det finnas ett skåp i stål med värme i. Där har du bäcken......de ska finnas på alla avdelningar.
    Det är sant att ett bäcken inte används så ofta inom demens avd. De går på toa, eller toastol med bäcken/potta i. Eller har blöja. Att använda kad på en dement är inte så jättelyckat. Samt uridom trodde jag nästan inte att de existerade längre?

Nja, usk i Norge är inte samma som ssk. Och nej, på avdelningen jag är på har de inte bäcken i sköjen i värmeskåpen.

Uridom har jag stött på en gång i Svergige med betydligt mer i Norge.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-22 20:12:08 följande:
    Men du.... var du inte nyss anställd som t5 syrra på sjukhuset...så vitt jag vet så drivs inte nus av kommunen..
    Två anställningar, två olika jobb. Landsting T5-syrra och kommun i Sverige usk.
  • Ebba Caroline
    Buscemi skrev 2012-05-22 20:45:49 följande:
    Var du inte redan anställd som ssk?
    För att de inte använder sig av T5-syrror och för att jag har haft min usk anställning såpass länge. Men blir ändrign på det i kommunen till hösten.
  • Ebba Caroline
    Buscemi skrev 2012-05-22 20:49:00 följande:
    Ärligt?
    Aldrig hört om en Lex Maria? 

Vad är du för nåt egentligen?
    Jag hade ignorerat det på plats. Men det säger inte vad jag hade gjort senare. Självklart hade jag tagit upp det med chefen.

Hört om Lex Maria ja. Använd mig av Lex Maria ja.
  • Ebba Caroline
    Buscemi skrev 2012-05-22 20:52:48 följande:
    Eller hur. 
    Ja. Mycket bättre att ta det med enhetschefen istället för att så och gaffla inne hos pat, iallfall i det skedet.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?