• Anonym

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym (USKA) skrev 2012-05-14 23:54:36 följande:
    Det finns alltid en ssk som har jour!

Medicinövertag är när man tagir över ansvaret för medicinerna från den boende

Det finns inga jourhavande sjuksköterskor på vårdcentralen.
  • Anonym
    Anonym (USKA) skrev 2012-05-15 00:00:47 följande:
    Men suck...alla boende i kommunen har en PAS

Vad är en pas? Jag tror kanske att du endast har jobbat på äldreboende och det är ju en annan form av verksamhet. nu hade vi ordentliga delgeringar på alla mediciner8möjligen med undang recetfria kommer inte ihåg) och hade något inträffat akut får man ju göra som alla människor gör, åka till akuten.
  • Anonym

I kommuner ska det finnas en medicinskt ansvarig sjuksköterska men det är ingen man ringer till om man behöver få en delegering. Inom lss gäller normaliseringsprincipen, dem går till vc och sjukhus som vilka andra människor som helst. Det finns igen PAS som jobbar dygnet runt.

• Anonym

Okej har aldrig hört talas om PAS i kommuner vart jobbar pasen menar du?

• Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 21:23:57 följande:

Men någon måste ju kontrollera att ni gjort rätt. Det ni gör är inte ens tillåtet enligt lagen.
    Det låter som om det var hjärnkirugi att läsa en lista och fördela rätt antal piller i rätt hål i dosetten. Detta gör varje fungerande människa till sig själv hemma. Varför skulle ett vårdbiträde i hemtjänsten (som är läskunnigt) inte kunna göra det utan att någon annan kontrollerar. De skall ju inte göra medicinen, inte ordinera medicinen - bara dela ut den!
  • Anonym
    TheFamily skrev 2012-05-15 00:03:46 följande:
    Jag skulle vilja se ssk:or städa förlossningssalar och op-salar, bre mackor, sortera in tvätten mm efter 3 års studier....tvivlar på om nån skulle göra det.
    Jag gör det gladeligen då jag älskar mitt jobb och tycker inte jag är bättre än nån annan....är uska! Och stolt över det!

städar förlossningssalar gör väl städbolagen? När jag låg på KK så kom det ett biträde och torkade upp lite blod på golvet med ett papper i väntan på att städbolaget skulle komma några dagar senare.
  • Anonym
    Anonym (USKA) skrev 2012-05-15 00:08:20 följande:
    Nej jag har jobbar både på sjukhus,lss boende och sol boende,samt korttidsboende för barn
    PAS=PATIENSANSVARIG SSK
    Jag arbetar på ett gruppboende, LSS 9:9, vi har ej någon PAS, då vi inte har några patienter, utan boenden/brukare. Vi har tillgång till en SSK som arbetar 75% dag och kväll. Övrig tid vänder vi oss till vårdcentralen eller 1177. Så e re! 
  • Anonym
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 17:59:35 följande:
    På vilket sätt blir det tuffare fäör undersköterskorna? De får en ny chanse till att skola om sig
    Och du kan få en chans till att studera till en viktigt yrke-läkare! Sök in på läkarlinjen och bli något istället för en simpel SSK som bara fikar hela dagarna. 
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:03:22 följande:
    Förklara för mig hur det blir dyrare att ansälla ssk istället för usk, hur det skulle bli att man anställde flera personer? En ssk kan gå för två usk.
    Toppen! Ta bort SSK och anställ en läkare istället för 4 SSK. Lägg bara till lite omvårdnad på deras utbildning så tar vi bort utbildningen som leder till SSK. Litar mycket mer på än läkare än på någon som bara pluggat (jobbat som uska) några terminer. Pinsamt simpel och dålig utbildning det är. 
  • Anonym
    JA77 skrev 2012-05-15 08:43:07 följande:
    Jag förstår inte hur insatta i denna tråd aldrig kan använda begreppen rätt! Det heter DELEGERING (inte "deligering"). Du får en delegering på ett visst moment, inte en "delegation" (eller det felstavade "deligation". ) En DELEGATION är någonting helt annat, t.ex en grupp politiker från ett land som är på statsbesök.
    Du kan ha en uppgift delegation. Kolla i Svensk handordbok innan du uttaltar dig så tvärsäkert!
  • Anonym
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-15 06:29:11 följande:
    nej de städas mellan varje patient såklart och kan knappast stå ostädade tomma till något bolag kommer.
    Det städas oftast av undersköterskorna och om barnmorskan hinner hjälper hon till, men det ligger på undersköterskan.
    Biträden trodde jag knappat fanns kvar på svenska sjukhus längre, har inte träffat någon på över 10 år i alla fall.

Inte på Lunds KK. Låg där från torsdag till tisdag utan städning om man bortser att någon av tjejerna svepte över sängen med ett sprittrasa mellan patienterna. Inte golv, inte toaletter, inte dusch. Skitäckligt!
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?