• Anonym

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-21 18:43:20 följande:
    Klart att ssk:n ska kunna det - har jag sagt annat? Annat än att jag personligen tycker att det är trist och ekonomiskt oförsvarbart att inte uskorna (som har en lägre men ändå bra utbildning) kan utföra de sysslorna medan sjuksköterskan sköter sitt. Även om man är ssk kan man inte hinna allt. Patienterna behöver äta och gå till toa, och sjuksköterskan behöver dona med läkemedel och  annat administrativt. Vad tycker du är viktigast? Visst, anställ bara sjuksköterskor, men då är det slöseri med resurser. Jag har inte läst 3 år för att fylla på förråd, då hade jag kunnat fortsätta vara usk.

Vad har du emot att uskorna gör en del av patientarbetet? De är en enorm kunskapsbank. För vet du, jag kunde inte sätta kateter när jag var ny ssk, eftersom jag aldrig fått öva på det under min VFU. Men då är jag väl ingen riktig ssk ;)     
    Håller med. 
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-21 20:15:36 följande:
    Jag skulle aldrig vilja jobba på en avd med endast ssk, då jag blev ssk för att "slippa" usk-uppgifterna vareviga dag.
     Ja, de som arbetar som ssk läste den utbildningen av en anledning. Om de/ni ville arbeta som usk så hade ni gjort det. Jag förstår egentligen inte frågan. Det är två helt olika yrken. 
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 19:50:51 följande:
    Hur länge har du jobbat som ssk?
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 20:48:19 följande:
    Inget år. Som T5-syrra; en sommar (ej i Sverige) och sedan förra torsdagen.
    Så varför svarar du i tråden? 
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 22:30:42 följande:
    Varför inte?
    Varför svarar du i tråden? Hur länge har du arbetat som ssk?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 22:32:21 följande:
    Varför svarar du i tråden? Hur länge har du arbetat som ssk?
    Men människa, du är inte ssk
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 22:34:55 följande:
    Jag svarar på ts fråga, Ersätta undersköterska med sjuksköterska? Står i inlägg 802 hur länge jag jobbat som ssk (utan legitimation) Svårt att läsa eller?
    Men varför i hela friden skriver du de inläggen du gör? Du är inte en ens ssk. Så lämna dessa trådar!
  • Anonym

EC

Med femton år av arbete med dementa "klienter" så kanske bäcken skulle vara mer bekant ändå. Jag som jobbat som uska en endaste sommar vet vad det är. Visste det redan innan till och med. Och så det där med UMAS... kära nån. Alltså hade du inte märkt så mycket ord, klagat på allt alla andra skriver och försökt framställa dig som allvetande så hade det kanske varit en idé att berätta om du associerade till fel bäcken och att du försökte dig på att använda UMAS för att du trodde att U stod för Umeå och att du tyckte det lät initierat o bra. Stackars dig EC.

• Anonym

ser inte att en sjuksköterska skulle vilja göra en underskötares arbets uppgifter de gör ju inte samma saker. 
    har inte samma kontakt med vårdtager  

• Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 17:15:40 följande:
    De flesta patienter vi har, har redan stomi eller går på toaletten som vanligt. Därav används det inga bäcken. Har inte ens sett nåt bäcken på avdelningen, så tror inte de finns på avdelningen öht. Tja, jag vet vad det är och vad de används till. Har dock aldrig använd nåt under min tid inom vården. Har sett hur de ser ut däremot.

Kunskaper kommer från när jag jobbat + utbilnding (ssk), inte konstigt med det. Åsikter kan alla ha om olika yrken.   
    Jag kan säga att som usk i norge är man nästan som en ssk. Svensk utb usk är super populärt pga av den kunskap de besitter. 
    Att de som jobbar inom boende i norge inte har hand om varken mediciner eller mat mm. Allt blir serverat, tvätt , städ , matlagning....

Sen kan man ju undra om du nu jobbat  sen den 17 maj på nus, så borde du ha blivit visad till sköljen. På sköljen så brukar det finnas ett skåp i stål med värme i. Där har du bäcken......de ska finnas på alla avdelningar.
    Det är sant att ett bäcken inte används så ofta inom demens avd. De går på toa, eller toastol med bäcken/potta i. Eller har blöja. Att använda kad på en dement är inte så jättelyckat. Samt uridom trodde jag nästan inte att de existerade längre?

• Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 18:01:04 följande:
    Inte visste jag att man bara kunde vara anställd som undersköterska på sjukhus, det var en ny erfarenhet... Ska genast gå till min enhetschef inom kommunen och säga till om att jag har fel anställning
    Men du.... var du inte nyss anställd som t5 syrra på sjukhuset...så vitt jag vet så drivs inte nus av kommunen..
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 20:47:17 följande:
    Nja, usk i Norge är inte samma som ssk. Och nej, på avdelningen jag är på har de inte bäcken i sköjen i värmeskåpen.

Uridom har jag stött på en gång i Svergige med betydligt mer i Norge.
    Nej det sa jag inte att de var samma sak, jag har arbetskamrater som varit och jobbat i norge, De ligger så långt efter i utveckling så det är skrämmande. Inom åldringsvård samt demens,

Jag vet att en uskutb inte finns existerar i norge, de har hjemmesykepleier som är som typ vårdbiträde. De har ingen uskutb . Så de värdesätter usken som kommer dit och jobbar på grund av deras kompetens.
    En usk som har jobbat i sverige och är delegerad insulin mm är fruktansvärt attraktiv  
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 21:34:12 följande:
    Fel, fel, fel. Hjemmesykepleie är inte detsamma som vårdbiträde, utan ett samlingsnamn för spl, fag hjelpepleier med fagbrev),  hjelpepleier och assistetner. Och jo det finns en hjelpeplerutbidlning i Norge som är mycket större/bredare än omvårdadsprogrammet i Sverige. Alla hjelpepleier med fag brev har insulindelgereing, framindelegerin, meddelgering på alla etc. De "vanliga" hjelpepleierna har meddelegering, insulin etc på ett antal klienter och assistenterna som har med.kurs har på ca 20 klienter.

Du har verkligen inge koll på Norge. Antar att din kollega var i Norge för 10-15 år sedan, annars har du missuppfattat nåt. 
    Jag vet mkt väl vad jag pratar om sörru. Jag har jobbat i 25 år som usk , med alla delegeringar som går att få. Mina kollegor är attraktiva av den norska arbetsgivaren just pga av deras kunskap.

Jag har vänner både på ullevål samt inom staten röde kors  ssk. Samt en hel hög med uskor som jobbar både i patrull hemsjukvård samt på olika boende. Tror du inte vi diskuterar  våra arbeten samt arbetsuppgifter? De hade inte ens apodos inom boenden. Så jo jeg vet mye vad jag snakker om samt hvor mye jeg kan tru på mine venner isteden for te og lytte på ukente på ett nettsted.
  • Anonym

Givetvis fungerar det; det finns  ju arbetsplatser som ser ut så både i Sverige och utanför. Här på orten har undersköterskorna försvunnit alltmer från sjukhusvården; vårdbiträden försvann därifrån för många år sedan. Svårigheterna ligger snarare på plan som personaltäthet, ekonomi och om sjuksköterskan med dagens teoretiska utbildning har ett intresse för att sköta mer praktiska sysslor. Vad gäller att behärska den prakiska biten så är det ju en inlärningstid för undersköterskor och vårdbiträden också.

• Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 21:37:12 följande:
    Du och jag är olika. Gör någon fel så går jag till chefen för råd.
    Nar du blivit lite mer erfaren forstar du nog att den taktiken kanske inte ar den basta. Du kommer mota manga scenarior du anser ar fel, ska chefen behova forklara allt for dig? Istaller for att prata med kollegorna?
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 23:48:34 följande:
    Nu är jag ju inte bara student...
    Jo en student som haft lite mer praktik än andra studenter.
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-25 15:13:27 följande:
    Läs inlägg 1112 så klarnar det nog. Har dessutom inte haft mera praktik än andra ssk-studetner.
    Jag orkar inte faktiskt. Du har jobbat länge som usk. Du är ssk-student och dina sk anställningar som T5-syrra osv är en liten droppe i havet när det kommer till yrkeserfarenhet. Ska jag vara ärlig så tycker jag inte ens att det räknas som yrkeserfarenhet eftersom du inte är färdig än. Först när du har din legitimation och en HEL sskutbildning i bagaget så kommer du att tillgodogöra dig det du ser ute på klinik på ett mer fullgott sett. Allt du gör innan du är färdig är utvidgad praktik. Nej, du är inte sjuksköterska. Du skulle bli utskrattad om du höll på så här på en arbetsplats. Gör inte så här mot dig själv mer. Du har otroligt kort och liten erfarenhet. Ingen erfarenhet som färdig sjuksköterska alltså. Hur gärna du än vill. Du har säkert ögon och hjärna och kan fundera över det du ser men kan du över huvud taget reflektera över dig själv så kommer du att rodna över det du skrivit på FL om du tänker tillbaka på det om femton år. Sluta nu. Just nu är det som att prata med en liten hundvalp som försöker mucka till sig en plats bland de stora hundarna. Du försöker smälla andra på fingrarna trots att du ingen yrkeserfarenhet har. Är man snäll mot dig och låtsas att du jobbat två år som riktig sjuksköterska så är det ändå pyttelite. Erfarenhet från verkliga livet är otroligt viktigt inom sjukvård. Bokkunskaper utan sammanhang kommer man en ganska kort bit med. Sluta nu EC. Du duger ändå ser du. Även om du kan mindre än de som jobbat längre.  
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-25 15:29:16 följande:
    Även om jag inte är legitimerad sjuksköterska så går jag som sjuksköterska på jobbet, är anställd som sjuksköterska utan legitimation och står i schemat som sjuksköterska. Blir även kallad sjuksköterska av mina kollegor etc. Så utskrattat på jobbet? Nej. Och har bara jobbat förra sommaren som sjuksköterska (fick reda på det i efterhand), är anställd inom landstinget som sjuksköterska utan legitimation sedan förra torsdagen och kommer att jobba på mitt sommarjobb som sjuksköterska i sommar (igen). Så vart var det jag inte hade yrkeserfarenhet? Det är inte pratik jag gör som sjuksköterska utan legitiamtion, jag blir inte bedömd som student eller ens ÄR student då. Inte heller är jag studnet när jag jobbat som undersköterska. Och självklart kan jag mindre än de som jobbat länge som sjuksköterskor, har inte sagt annat. Så nej, jag kommer inte att sluta.
    Läs om och läs rätt. Vad du gjort sen förra torsdagen är inte viktigt för en veckas erfarenhet är lika med noll erfarenhet i sjukvårdssammanhang. Vad du gjort som ickelegitimerad spelar ingen roll för är du inte färdig så kan du inte allt du behöver kunna för att jobba på riktigt än. Med en ofärdig utbildning i bagaget så lär du dig mindre av situationerna du befinner dig i än om du har hela utbildningen med dig. 

Men som sagt. Din erfarenhet som nästanssk är så kort så det blir fånigt med ditt behov av att hävda hur omfattande dina kunskaper är. Jo du skulle bli utskrattad om du försökte dig på att mästra alla på en arbetsplats som du gör här. Likaså om du försökte hävda dig och varje gång någon på jobbet sa något drämma till med att du kan det och minst lite till.

Nu slutar vi. Tänk på den här konversationen om 15 år. 

• Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-26 20:19:35 följande:
    Det är stor skillnad på en undersköterska som har gymnasieutbildning (behöver inte ens vara inom vård- och omsorg) och en ssk-stud.
    Det har aldrig slagit dig att en uska som är väldigt intresserad av sitt jobb och allt som har med sjukvård att göra kan vara mer kvalificerad än ssk stud, Eller tom en leg ssk.

Man sväljer och läser allt man kommer åt. Man har medicinsk littratur på toa. Man slukar allt, om man är intresserad. Det man inte vet de slår man upp.

Inse fakta att man är inte bättre bara för att man har läst på universitetet, många har mer kunskap men inte alla. Och den största meriten man ska ha då man jobbar inom vården är lyhördhet och ödmjukhet. 
  • Anonym
    Anonym (fniss) skrev 2012-05-26 22:20:21 följande:
    En uska utan ssk-utbildning är aldrig mer kvalificerad för ssk-yrket än en ssk. Det räcker inte att läsa kurslitteratur på toa, vore det så enkelt kunde vi skippa sjuksköterskeutbildningen och låta folk studera på fritiden för att sedan tenta till sig en leg. Mycket pengar att spara för samhället. Synd att det inte går.
    Vet du att det kan faktiskt gå, inte att man får leg utan är man intesserad av saker och slukar allt så visst tusan skaffar man sig den kunskapen.

• Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-26 22:24:59 följande:
    Mycket möjligt, på omv.biten.
    Omv biten kan redan en uska i sin grundutb, utan jag menar all annan kunskap. Visst tusan går det att att skaffa sig den utan att gå på skola, den kunskapan tar givetvis längre än era 3 år. Men det går om man vill och är intresserad och har lätt för att lära.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?