Ebba Caroline skrev 2012-05-22 17:15:40 följande:
De flesta patienter vi har, har redan stomi eller går på toaletten som vanligt. Därav används det inga bäcken. Har inte ens sett nåt bäcken på avdelningen, så tror inte de finns på avdelningen öht. Tja, jag vet vad det är och vad de används till. Har dock aldrig använd nåt under min tid inom vården. Har sett hur de ser ut däremot.
Kunskaper kommer från när jag jobbat + utbilnding (ssk), inte konstigt med det. Åsikter kan alla ha om olika yrken.
Jag kan säga att som usk i norge är man nästan som en ssk. Svensk utb usk är super populärt pga av den kunskap de besitter.
Att de som jobbar inom boende i norge inte har hand om varken mediciner eller mat mm. Allt blir serverat, tvätt , städ , matlagning....
Sen kan man ju undra om du nu jobbat sen den 17 maj på nus, så borde du ha blivit visad till sköljen. På sköljen så brukar det finnas ett skåp i stål med värme i. Där har du bäcken......de ska finnas på alla avdelningar.
Det är sant att ett bäcken inte används så ofta inom demens avd. De går på toa, eller toastol med bäcken/potta i. Eller har blöja. Att använda kad på en dement är inte så jättelyckat. Samt uridom trodde jag nästan inte att de existerade längre?