• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Ebba Caroline
    Anonym (op.ssk) skrev 2012-05-15 21:46:21 följande:

Jag hävdar att man inte behöver gå sjuksköterskeprogrammets 3 år inkl uppsats för att klara av de sysslor som sköterskorna gör. Vad gör vi som är så teoretiskt förankrat? jag hävdar att en usk kan lära sig att överta alla sjuksköterskans uppgifter om vederbörande får en gedigen bredvidgång. 

Ja, en usk kan mycket möjligt lära sig allt som en ssk kan, men vad hjälper de när undersktöerskan INTE får utföra uppgifterna?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-15 21:46:57 följande:
    Då får du länka till den lista du använder för att definiera vad som är en usk-uppgift och vad som är en ssk-uppgift för du verkar vara väldigt säker på din sak exakt hur det ligger till på den fronten i hela Sverige och inte acceptera andra yrkeserfarna människors uppgifter om sådant som en del uskor kan bättre än ssk. 

Att usk kan vissa saker bättre (ex såromläggningar) än ssk är inte samma sak som att inte ssk kan det.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Ssk)

Halllåååååååå!! Skit samma vem som gör vad!! Ssk har en längre utb. är usk:orna.. Vi ssk har även befogenheter att ställa omv. diagnoser, skriva omvårdnadåtgärder.. vi har reell och formell kompetens... Vi är lite finare och lite bättre än undersköterskorna... Skrattande Uska jobbar du med för att du inte kommer in på ssk utb. eller att du inte orkar plugga eller har den möjligheten.. Annars skulle alla vara sjuksköterskor!! Moahahaha!! 

• TheFamily

Frågan är väl inte om ssk kan ersätta usk (för det går ju absolut)
    Den stora frågan tycker jag är om ssk verkligen VILL göra en uskas jobb.

Hade inte så mycket åsikter om ssk innan jag sögs in i denna tråden....
    Nu har jag tyvärr den åsikten att det verkar som om de flesta (iaf här) ssk anser att de är mer värda som människor och ovärderliga än andra (uskor/vårdbiträden).
    Och det tycker jag strider mot vad en ssk ska stå för!

Ful tråd, med många fula människor. Skäms!

• Päron1986
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 16:27:58 följande:
    Nej, jag läste bara två veckor. Men jag anser att allt borde förbättras. Och ska man ha delegering så ska man (enligt) veta vad medicinen är till för samt biverkningar etc.
    Men om du bara läst 2 v hur kan du veta vad som bör förbättras?
    Medicinsk grundkurs ingår i omvårdnadsprogrammet och där lär man sig det du vill att man ska lära sig.
  • Ebba Caroline
    Päron1986 skrev 2012-05-15 21:48:55 följande:
    På varje ställe jag varit anställd på som undersköterska har jag haft medicin-delegering av ssk. Det är väldigt vanligt att man får det.

Det är inte vanligt inom landstinget (sjukhus). Men inom kommen är det snarare ett måste.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 21:50:28 följande:
    Halllåååååååå!! Skit samma vem som gör vad!! Ssk har en längre utb. är usk:orna.. Vi ssk har även befogenheter att ställa omv. diagnoser, skriva omvårdnadåtgärder.. vi har reell och formell kompetens... Vi är lite finare och lite bättre än undersköterskorna... Skrattande Uska jobbar du med för att du inte kommer in på ssk utb. eller att du inte orkar plugga eller har den möjligheten.. Annars skulle alla vara sjuksköterskor!! Moahahaha!! 

Lite elakt med ok
  • Ebba Caroline
    Päron1986 skrev 2012-05-15 21:50:54 följande:
    Men om du bara läst 2 v hur kan du veta vad som bör förbättras?
    Medicinsk grundkurs ingår i omvårdnadsprogrammet och där lär man sig det du vill att man ska lära sig.

Medicinsk grundkurs läste jag innan så det vet jag man som ingår och det är långt ifrån vad som borde ingå. Har en nära vän som läste omvårdasprogrammet, hjälpte henne rätt mycket med studierna så jag fick en väldigt bra inblick i vad som ingick.
  • Anonym (tidigare usk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 21:39:21 följande:
    Inte då. Jag bara frågade. Finns många som gr ut tidigare eller senare, vilket som. Själv gick ajg ut gymnasiet som 17-åring (hade itne hunnit fylla 18 år än)

Nu får du allt läsa igen. Jag skrev inte att undersköterskorna inte var med under op, för så vitt jag vet så är de det. Jag skrev däremot att anestesläkarna (fast jag ser nu att jag formulerade lite konstigt, men det borde en op-ssk fattat ändå tycker man med så lång utbildning) inte var med under op (eller de var iallfall inte det under de op jag varit med på)  
    Vet inte vad det är jag missuppfattat.. "Har inte varit med om att usk assisterar narkosläkarna. Är de ens med under op? Är väl mera anestesisjuksktöterskorna som är med under op?"

• TheFamily

Sen tycker jag det är konstigt att folk är anonyma i den här tråden, särskilt ssk!
    Varför står ni inte för era åsikter??

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?