• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-15 22:11:19 följande:

Fick du din leg. i förtid eller?

Nej, inte det heller. Har jobbat som motsvarande svenskans t5-syrra, när man får dispans.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Buscemi
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 22:10:16 följande:
    Nej, det har jag inte. Är som sagt inte klar än.
    Då jobbar du inte som ssk heller. 

Menar du att någon anställt dig som ssk? Förra året och detta året?

Hahaha, vilket tjänstefel.  
  • Ebba Caroline
    TheFamily skrev 2012-05-15 22:11:22 följande:
    Jag är både usk och ssk....

Är inte ett dugg nyfiken... Bara förundrad över att man har så starka åsikter och inte vågar stå för dom.

Jag skulle aldrig prata om andra människor som vissa gör i den här tråden. Sådana människor hör inte hemma i vården överhuvudtaget!

Du är väl knappast både usk och ssk?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Ssk)
    TheFamily skrev 2012-05-15 22:11:22 följande:
    Jag är både usk och ssk....

Är inte ett dugg nyfiken... Bara förundrad över att man har så starka åsikter och inte vågar stå för dom.

Jag skulle aldrig prata om andra människor som vissa gör i den här tråden. Sådana människor hör inte hemma i vården överhuvudtaget!
    Är du anställd som både uska och ssk??

Hur kan du säga att vissa av oss inte för hemma i vården? Är korkat sagt eftersom du inte har en aning om hur vi är när vi jobbar och inte känner oss.  
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 22:11:53 följande:

Du behöver inte ha leg för att jobba som ssk.

T5-syrra.
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 22:13:18 följande:

Nej, inte det heller. Har jobbat som motsvarande svenskans t5-syrra, när man får dispans.
  • Anonym (Hallå ja)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 22:11:53 följande:
    Du behöver inte ha leg för att jobba som ssk.
    Jasså? Då kan en uska föreställa sig som en ssk då?
  • Ebba Caroline
    Buscemi skrev 2012-05-15 22:13:40 följande:

T5-syrra. 

http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/forarbetsgivare/anstallasjukskoterskautanlegitimation  

Så inget tjänstefel.    
  • Anonym (Ssk)
    Buscemi skrev 2012-05-15 22:13:40 följande:

Varför skulle inte det gå???
  • PrettyPoppy
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 21:50:28 följande:
    Halllåååååååå!! Skit samma vem som gör vad!! Ssk har en längre utb. är usk:orna.. Vi ssk har även befogenheter att ställa omv. diagnoser, skriva omvårdnadåtgärder.. vi har reell och formell kompetens... Vi är lite finare och lite bättre än undersköterskorna...  Uska jobbar du med för att du inte kommer in på ssk utb. eller att du inte orkar plugga eller har den möjligheten.. Annars skulle alla vara sjuksköterskor!! Moahahaha!! 

Jag skulle nog trivas även som ssk, problemet är nog att jag skulle pluggat tidigare. Nu har jag jobbat som usk i lite mer än 20 år så studielån + ssk-lön skulle tyvärr göra att jag skulle förlora ganska mycket ekonomiskt på det.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Hallå ja) skrev 2012-05-15 22:15:00 följande:
    Jasså? Då kan en uska föreställa sig som en ssk då?

Haha.. nej, tyvärr går inte det.. Det krävs lite mer än så.. Kolla länken ovan.. En T5 syrra har inte leg :)
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?