• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym (Ssk)
    TheFamily skrev 2012-05-15 21:54:31 följande:
    Sen tycker jag det är konstigt att folk är anonyma i den här tråden, särskilt ssk!
    Varför står ni inte för era åsikter??

Det finns ingenting i mitt tidigare inlägg som gör att du måste veta vem jag är.. nyfiken i en strut Skrattande
  • Ebba Caroline
    Anonym (tidigare usk) skrev 2012-05-15 21:54:16 följande:
    Vet inte vad det är jag missuppfattat.. "Har inte varit med om att usk assisterar narkosläkarna. Är de ens med under op? Är väl mera anestesisjuksktöterskorna som är med under op?"

Det du missuppfattade (det som jag inte var helt bra i formuleringen) var att anestesiläkarna inte är med under op. De = anestesiläkarna. Att uskorn är med under op har jag aldrig ifrågasatt.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Ssk)
    Sen tycker jag det är konstigt att folk är anonyma i den här tråden, särskilt ssk!

och kan en människa inte ha en åsikt fast hon väljer att vara anonym??? Du måste vara undersköterska Skrattande
  • Ebba Caroline

Man kan stå för sina åsikter även som anonym. Jag är anonym, visst jag visar mitt namn, men ajg är ändå anonym.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Päron1986
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 21:50:28 följande:
    Halllåååååååå!! Skit samma vem som gör vad!! Ssk har en längre utb. är usk:orna.. Vi ssk har även befogenheter att ställa omv. diagnoser, skriva omvårdnadåtgärder.. vi har reell och formell kompetens... Vi är lite finare och lite bättre än undersköterskorna... Skrattande Uska jobbar du med för att du inte kommer in på ssk utb. eller att du inte orkar plugga eller har den möjligheten.. Annars skulle alla vara sjuksköterskor!! Moahahaha!! 
    Jag läste till usk eftersom jag redan jobbade inom vården och ville vara mer kompetent men samtidigt visste jag att det inte är vad jag vill arbeta med under resten av mitt liv. Så det passade min livssituation då. Jag vill inte bli ssk ;)

Däremot så går jag en psykologiutbildning nu och har ändå stor nytta av mina usk-kunskaper, både den formella och reella kompetensen jag har ;)
  • Buscemi

Uskor är väl aldrig med under operationer! 

Vilket jävla trams som skrivs här.  

• Anonym (tidigare usk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 21:56:22 följande:
    Det du missuppfattade (det som jag inte var helt bra i formuleringen) var att anestesiläkarna inte är med under op. De = anestesiläkarna. Att uskorn är med under op har jag aldrig ifrågasatt.
    Då är jag med, var en konstig formulering. Men tur att du vet det, vore konstigt annars :D
  • Ebba Caroline
    Buscemi skrev 2012-05-15 21:59:56 följande:

Säkert olika, men de op jag varit med på har de varit med.
  • Anonym (tidigare usk)
    Buscemi skrev 2012-05-15 21:59:56 följande:

Har jobbat som usk, har vänner som är ssk och tillsammans täcker vi väl upp ändå en del stora sjukhus och där är ofta undersköterskor med på operationer. 
    Deras roll kan givetvis variera, men de är ofta med.

• PrettyPoppy
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-15 21:32:25 följande:
    Men för tusan, ALLA uppgifter som jag skrev sköter uskar på min avd, precis allt. Förstå du att du inte har kunnande om hur allt sköts överallt? Vi jobbar olika i landet, jag är bara en uska med stort ansvarsområde och har just de arbetsuppgifterna som jag skrev ovanför precis allt!!!!

Du ska veta att Ebba Caroline inte ens ÄR ssk. Hon pluggar till det. Och har gått på PRAKTIK och minsann fått lära sig både det ena och det andra. Någon skrev hybris? Kan inte hitta ett bättre ord....
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?