• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym (sjuksköterskan)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 19:50:51 följande:
    Tror du man ger läkmedel? Förklara för mig varför det inte skulle vara bra träning? 

Man får en riktigt kropp att känna och stickla på istället för plats (givetvis tränar man på plast först och de som vill får ställa upp) 

Vi får även sätta PVK och ta venprover på varandra, samt ge sc inj.      
    nej gud inte tusan tror jag ni ger läkemedel, men det ÄR en risk med att stickas i onödan. Om du inte vet det har du en del kvar att lära Flört
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-21 19:58:25 följande:
    Det är bra träning. Men som blivande sjuksköterska borde du vara medveten om de risker som finns med att sticka och då också förstå varför man inte ska göra det i onödan på friska människor.
    Skrattande
  • Anonym (Också SSK)

Jag skulle aldrig vilja jobba på en avd med endast ssk, då jag blev ssk för att "slippa" usk-uppgifterna vareviga dag.

• Anonym
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-21 18:43:20 följande:
    Klart att ssk:n ska kunna det - har jag sagt annat? Annat än att jag personligen tycker att det är trist och ekonomiskt oförsvarbart att inte uskorna (som har en lägre men ändå bra utbildning) kan utföra de sysslorna medan sjuksköterskan sköter sitt. Även om man är ssk kan man inte hinna allt. Patienterna behöver äta och gå till toa, och sjuksköterskan behöver dona med läkemedel och  annat administrativt. Vad tycker du är viktigast? Visst, anställ bara sjuksköterskor, men då är det slöseri med resurser. Jag har inte läst 3 år för att fylla på förråd, då hade jag kunnat fortsätta vara usk.

Vad har du emot att uskorna gör en del av patientarbetet? De är en enorm kunskapsbank. För vet du, jag kunde inte sätta kateter när jag var ny ssk, eftersom jag aldrig fått öva på det under min VFU. Men då är jag väl ingen riktig ssk ;)     
    Håller med. 
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-21 20:15:36 följande:
    Jag skulle aldrig vilja jobba på en avd med endast ssk, då jag blev ssk för att "slippa" usk-uppgifterna vareviga dag.
     Ja, de som arbetar som ssk läste den utbildningen av en anledning. Om de/ni ville arbeta som usk så hade ni gjort det. Jag förstår egentligen inte frågan. Det är två helt olika yrken. 
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 19:50:51 följande:
    Hur länge har du jobbat som ssk?
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-21 20:37:32 följande:
    Hur länge har du jobbat som ssk?
    Inget år. Som T5-syrra; en sommar (ej i Sverige) och sedan förra torsdagen.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 20:48:19 följande:
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Jo, eller hur.... anställd första dagen, råkade visst vara 17 maj... Och sen inlägg på FL hela dagen.... På arbetstid då eller
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 20:48:19 följande:
    Så varför svarar du i tråden? 
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-21 22:22:40 följande:
    Jo, eller hur.... anställd första dagen, råkade visst vara 17 maj... Och sen inlägg på FL hela dagen.... På arbetstid då eller
    Ja, jag blev ansälld 17 maj. Men jobbade inte hela dagen utan bara några timmar för inskolning. Så FL hela dagen? Knappast.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-21 22:26:49 följande:
    Så varför svarar du i tråden? 
    Varför inte?
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 22:30:42 följande:
    Varför inte?
    Varför svarar du i tråden? Hur länge har du arbetat som ssk?
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?