Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-21 18:43:20 följande:
Klart att ssk:n ska kunna det - har jag sagt annat? Annat än att jag personligen tycker att det är trist och ekonomiskt oförsvarbart att inte uskorna (som har en lägre men ändå bra utbildning) kan utföra de sysslorna medan sjuksköterskan sköter sitt. Även om man är ssk kan man inte hinna allt. Patienterna behöver äta och gå till toa, och sjuksköterskan behöver dona med läkemedel och annat administrativt. Vad tycker du är viktigast? Visst, anställ bara sjuksköterskor, men då är det slöseri med resurser. Jag har inte läst 3 år för att fylla på förråd, då hade jag kunnat fortsätta vara usk.
Vad har du emot att uskorna gör en del av patientarbetet? De är en enorm kunskapsbank. För vet du, jag kunde inte sätta kateter när jag var ny ssk, eftersom jag aldrig fått öva på det under min VFU. Men då är jag väl ingen riktig ssk ;)
Håller med.
Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-21 20:15:36 följande:
Jag skulle aldrig vilja jobba på en avd med endast ssk, då jag blev ssk för att "slippa" usk-uppgifterna vareviga dag.
Ja, de som arbetar som ssk läste den utbildningen av en anledning. Om de/ni ville arbeta som usk så hade ni gjort det. Jag förstår egentligen inte frågan. Det är två helt olika yrken.