• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Cinza
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 13:12:28 följande:
    Det visste jag sedan innan, jag jobbar där! Men vi har alltid kallat det UMAS, lång tid.
    Varför gör ni det? Det verkar ju vansinnigt fånigt med tanke på att det finns ett sjukhus som redan heter så. 
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 13:21:16 följande:
    Används inte bäcken så mycket längre? Det var ny kunskap för mig. Vad använder man istället?
    Det var då flera år sedan jag stötte på det. Toaletten är en bra uppfinning, samt uridom (killar) och kateter...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 13:31:33 följande:
    Det var då flera år sedan jag stötte på det. Toaletten är en bra uppfinning, samt uridom (killar) och kateter...
    Kateter istället för bäcken. Jo jag tackar jag. 

Och toalett? Mig veterligen används bäcken just för patienter som inte kan gå på toaletten av någon anledning. Inte helt ovanligt på sjukhus.

Uridom känns lite onödigt som alternativ till bäcken. Tror de flesta tycker att flaska är vettigare.

Vad var det du läste till sa du?
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 13:36:05 följande:
    Kateter istället för bäcken. Jo jag tackar jag. 

Och toalett? Mig veterligen används bäcken just för patienter som inte kan gå på toaletten av någon anledning. Inte helt ovanligt på sjukhus.

Uridom känns lite onödigt som alternativ till bäcken. Tror de flesta tycker att flaska är vettigare.

Vad var det du läste till sa du?
    Skrev aldrig kateter istället för bäcken. Jag skrev bara att jag inte stött på bäcken på åratal på sjukhus utan där hade används kateter (inte istället för bäcken) och uridom. Jobbar på en kirurgavdelning om det spelar någon roll.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 13:21:16 följande:
    Används inte bäcken så mycket längre? Det var ny kunskap för mig. Vad använder man istället?
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 13:31:33 följande:
    Ok, citerar min fråga och ditt svar

Att påstå att bäcken inte används "så ofta längre" är bara absurt.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 13:49:09 följande:
    Ok, citerar min fråga och ditt svar

Att påstå att bäcken inte används "så ofta längre" är bara absurt.
    Inte speciellt absurt. Gäller bara att inte tolka för mycket. Jag menar att bäcken inte används så ofta längre, därav skriver jag det. Vad du menar eller tycker får stå för dig. Men du måste väl inse att det är olika på olika sjukhus och avdelningar? Om avdelningen 1 anävnder mycket butterfly så är det inte säkert avdelning nr 2 på samma sjukhus gör det, eller ens att alla sjukhus/landsting gör det.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 13:57:20 följande:
    Inte speciellt absurt. Gäller bara att inte tolka för mycket. Jag menar att bäcken inte används så ofta längre, därav skriver jag det. Vad du menar eller tycker får stå för dig. Men du måste väl inse att det är olika på olika sjukhus och avdelningar? Om avdelningen 1 anävnder mycket butterfly så är det inte säkert avdelning nr 2 på samma sjukhus gör det, eller ens att alla sjukhus/landsting gör det.
    Du svarar fortfarande inte på min fråga

Vad är alternativet till bäcken för en patient som inte kan kliva upp. Om du nu inte menade att det var kateter eller uridom som du först svarade vill säga........ (Toalett är inte ett alternativ för en sängliggande patient det heller)
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 14:03:39 följande:
    Du svarar fortfarande inte på min fråga

Vad är alternativet till bäcken för en patient som inte kan kliva upp. Om du nu inte menade att det var kateter eller uridom som du först svarade vill säga........ (Toalett är inte ett alternativ för en sängliggande patient det heller)
    Om man inte använder bäcken så har man inte så mycket val än att ha kateter eller uridom. Eller att få pat så mobiliserad att den kan gå på toaletten.
    Men det har ju att göra med vad för avdelningen man jobbar på och vad för pat det är...
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 14:15:25 följande:
    Om man inte använder bäcken så har man inte så mycket val än att ha kateter eller uridom. Eller att få pat så mobiliserad att den kan gå på toaletten.
    Men det har ju att göra med vad för avdelningen man jobbar på och vad för pat det är...
    Du vet att bäcken används till andra saker än kiss Va? .  Nu pratar jag självklart om patienter som inte kan mobiliseras till att ta sig till toaletten. Bajsar sängliggande patienter på olika sätt beroende på vilken avdelning de ligger på?

Sen sätts inte kateter bara för att patienten inte kan ta sig ur sängen om vederbörande kan sköta en flaska (om du vet vad det är?) inte heller uridom.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 14:24:31 följande:
    Du vet att bäcken används till andra saker än kiss Va? .  Nu pratar jag självklart om patienter som inte kan mobiliseras till att ta sig till toaletten. Bajsar sängliggande patienter på olika sätt beroende på vilken avdelning de ligger på?

Sen sätts inte kateter bara för att patienten inte kan ta sig ur sängen om vederbörande kan sköta en flaska (om du vet vad det är?) inte heller uridom.
    Beroende på vart de ligger samt vad det är för patienter så är de olika mobiliserade. På kirurgen har vi i princip de patienter som är mobiliserade (dvs uppegående) eller så har de redan KAD/uridom och/eller stomi. Eller nefrostomi. Så ingen bäcken används öht.

Den avdelningen jag ligger på bajsar alla pat på toaletten eller så har de redan stomi. Flaska vet jag vad det är, både den flaskan du menar och andra falskor Vet du vad uridom är? (det är inte en kateter...)
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?