Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Juni-barnen

Idag har vi vart på BVC med Simon...

52,2cm lång, 3775g tung och 37,5 i hattmått..

han har alltså ökat 2,2 cm på längden och 901 gram sen vi åkte hem från BB för snart tre veckor sen..

Pratade med sköterskan om hans stånkande med magen och bestämt att vi ska köra ett mål babysemp lemolac 1-2 gånger om dagen och NAN resten...

• Sweet life
    Elvis Mamma skrev 2012-07-18 09:19:53 följande:
    Ammade Enya 23 igår å sedan sov hon till 06 imorse, riktigt skönt
    Åh va skönt!! Jag är överlycklig av att Simon bara vaknade en gång i natt, eller jag väckte honom för att jag tyckte att han borde äta och det var klockan 03.00. Han somnade vid 22 och sen tyckte han att det var morgon 06.30.. Nästa gång ska han få sova tills han vaknar känner jag...
  • Sweet life
    Bumman79 skrev 2012-07-18 14:17:12 följande:
    Hur är det med barnbidraget kommer det automatiskt eller måste jag skicka in papper om det?
    Det kommer automatiskt från och med månaden efter barnet är fött.. Så din lilla tjej föddes väl i juli? Då kommer första barnbidraget i augusti...
  • Sweet life
    LillSnurr82 skrev 2012-07-18 15:36:46 följande:
    På tal om barnbidrag. Hur mycket får man med två barn? Är väl ett litet tillägg på andra? Första ligger ju på 1050:-
    1050 per barn och sen flerbarnstillägg på 150 kronor...
  • Sweet life
    Uddabus skrev 2012-07-18 16:34:46 följande:
    Är det någon som låter dem sova på mage?

Charlie har haft svårt att sova sj o somnar annat o endast mage mot mage typ eller med mitt bröst som napp o kan knappt lägga honom sj då...

Min sambo la honom på mage i sin säng nu o då sover han...
    Ja, vi låter Simon sova på mage... Annars sover han bara 30 minuter max åt gången! Däremot har vi ett andningslarm, tycker att det känns lite överkurs men BVC proppsade på att vi måste ha ett om han ska sova på mage...
  • Sweet life
    Uddabus skrev 2012-07-18 16:37:35 följande:
    Okej? Lånar dem ut såna?
    Nej, vi har hyrt från andingslarm.se tror jag adressen var...

Fråga!
    Hur gör jag med en bebis som alltid somnar under matningen. Han får ju bara ersättning och somnar heeeela tiden. Funkar att väcka ett par gånger men om han väl somnat in så går det bannemig inte!
  • Sweet life
    Ensortsmamma skrev 2012-07-18 20:13:54 följande:
    Vi ska ha trädgårds dop den 25 augusti beställde inbjudningar på nätet i söndags :)

En fråga, Hampus är 5 veckor imorgon och får nu bara ersättning en ca 1,5 vecka tillbaka. Ni som också ger ersättning som har likagammla barn hur mycket äter de och hur ofta?
    Oftast ger vi 90 ml och sista målet 120 för att han ska sova längre. Ibland blir han inte mätt på 90. Hur mycket äter era? Och hur är avföringen? Vi använder både semperdroppar och rapsolja men han är ändå hård i magen. .
    vår kille äter 120 dygnet runt.. verkar han hungrig så ge mer..

På BVC idag sa sköterskan att vi ska ge honom babysemp lemolac 1-2 mål om dagen mot hans förstoppade mage..
  • Sweet life
    Ensortsmamma skrev 2012-07-18 23:12:02 följande:
    Sweet life: är de ett ersättningspulver? Vi använder Nan 1 just nu, de ska ju balansera magen. Stackarn ikväll har han tagit i massor men de kommer inget. Har masserar magen och cyklat med benen..

Okej då kan han få 120 varje mål va rädd att han fick i sig " för mycket " en kompis vars barn är en vecka yngre får knappt i sig 70. Men de är väl olika ifrån barn till barn ..
    Ja, det är ett pulver från Semper som innehåller lactobaciller som ska göra avföringen mjukare och lite "surare" och liknar bröstmjölken ännu mer. Vi ger också Nan 1 och den är enligt vår sköterska lite stoppande. Man kan även prova att ge Nan Pro 1. som tydligen ska ha liknande effekt som Sempers lemolac. Vi har samma problem. Han blir högröd i ansiktet, skriker till och krystar för att få ut nått och oftast går det inte alls och kommer det nått är det bara liiiiite liiiite...

Nej, dom säger till när dom inte vill ha mer. Simon blir skitarg om han får flaskan i munnen och han inte vill ha... Ja, alla barn äter olika mycket. Kollar man på förpackningen står det att barn 0-2 månader äter ca 80-150ml 5-6 gånger om dagen...
  • Sweet life
    lycka 4 skrev 2012-07-19 08:03:33 följande:
    Jag har jordens dilemma ang dopet. Mina tre barn innan Lee är döpta men nu med Lee ( annan pappa) känner både jag å patric att vi verkligen inte vill ha ett kyrk dop. Vi vill inte ha något märkvärdigt alls. Funderar på om vi ska ha fika bara för dom närmsta ?
    Vi ska ha en namnfest istället. Vi anser inte att det är vårt beslut om Simon ska vara med i svenska kyrkan eller inte. Det får han bestämma själv den dagen han är stor nog för konfirmation.

Vi kör en "fest" för våra närmsta. Vi bjuder på nått gott att äta och fika och så gör vi en liten cermoni där vi välkomnar Simon till världen och berättar om hans namn och varför vi valt just dom. Presenterar eventuella faddrar och berättar för dom vad vi har för förhoppningar och förväntningar på dom.. Vi ska ha vår namnfest första helgen i september tänkte vi..
  • Sweet life
    Ensortsmamma skrev 2012-07-20 09:34:39 följande:
    Phua.. Vaken natt var det här! Han har haft ont i magen och velat äta typ hela natten ( fast han får ersättning?!)
    Har nog lyckats dra på mig en så kallad "buffarm" som de säger i solsidan ;) låg och buffade på honom mest hela natten då de va de enda som hjälpte sen..
    Åh, jag vet exakt hur du känner dig efter en sån natt! Haha, buffarm har jag nog också snart...

Fördelen med ersättning är att man kan köra varannan natt... Så här hemma var det jag som fick sova hela natten i natt. Visst vaknar man till när han vaknar men man kan somna om igen sen!
Svar på tråden Juni-barnen