Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Juni-barnen

Bumman79 skrev 2012-08-13 20:16:35 följande:
    Ojoj ja det verkar finnas mjölkämnen i typ allt...men jag får ringa BM imorrn å fråga så att man inte gör fel..
    Man får köra helt vegetabiliskt. Finns väldigt bra mjölkfria alternativ till smörgåsen såsom becel, mildas mjölkfria eller karlshamns mjölkfria. Soya, ris eller havre produkter som finns som "yoghurt, grädde och mjölk". Det är omständigt, men man kommer snabbt in i det!

Går du på sju systrars BVC? Be att få prata med Eva isåfall. Hon är riktigt bra på det här med mjölkfritt!
  • Sweet life
    Bumman79 skrev 2012-08-13 20:40:40 följande:
    Oki man kan äta ur det laktosfria sortimentet då? Ja jag går hos sju systrar men jag har Gunilla. Jag ska höra efter med henne först men annars får man kanske be att få prata med den andra kvinnan :).
    Nej, laktosfritt och mjölkfritt är tyvärr inte samma sak. I det laktosfria har man bara plockat bort mjölksockret och när man ska utesluta mjölken gör man det för att ta bort proteinet. Vi äter bara mjölkfritt här hemma och det sambon saknar, som vi andra äter är gräddfil och CF... det finns inte nått sånt som är mjölkfritt tyvärr, samma sak med vispgrädde!

• Sweet life
    Aikotakara skrev 2012-08-13 23:08:41 följande:
    Någon annan som ger sin bebis Minifom? Det funkar så himla bra mot magknip! Melker hade det riktigt jobbigt med magen, så började vi med Minifom o kommer fortsätta med det ett tag till.

Har börjat med Borago mot skorv, såg skillnad efter ett dygn! Visst är det lite kladdigt men det funkar toppen tycker jag :) Hade stora problem innan fastän jag skrubbade och smörjde in med olja..
    Nej, vill inte prova eftersom minifomen innehåller parabener. Det vill ju inte ens vi vuxna ha i våra ansikten så varför hälla det i sitt barns mage... I många länder är minifom förbjudet att sälja eftersom det innehåller parabener och för att man inte hittat att det faktiskt funkar. Många kallar det placebo, så långt vill jag inte gå. För uppenbarligen märker vissa skillnad. Det är väl som sempers magdroppar, på vissa funkar det. Andra inte.
  • Sweet life

Igår kom mensen! sex och en halv vecka efter att Simon kom. Den hade gärna fått hålla sig borta längre, men som sambon sa så är det ju ett tecken på att saker och ting står rätt till. Jag slutade ju amma när han var 2 veckor...

Imorgon har jag min efterkontroll och ska idag sätta mig och läsa på om alla prev-medel..

• Sweet life
    zenoble skrev 2012-08-14 07:46:35 följande:

Ammar du? Känns väldigt sällan tycker jag men hans mage fungerar väl så.. Svårt att veta om de är förstoppade eller så men verkar inte så tycker jag.
    Ammande barn blir inte förstoppade utan det kan gå upp till en vecka mellan deras bajsar utan att det är nått fel eller konstigt. Barn som ges ersättning däremot ska helst bajsa varje dag, för att man ska se att dom inte är förstoppade...
  • Sweet life
    Elvis Mamma skrev 2012-08-15 09:19:05 följande:
    Någon som vet om det finns något Max för hur många timmar dom kan vara utan mat på natten? Ammade Enya 20 igår, provade ge henne när jag la mig vid tolv med hon somnade om så fort hon tagit tutten i munnen, jag vaknade sedan vid både 4 och 6 av att brösten höll på å sprängas, gav tutten men Enya snutten bara någon gång å sedan somnade hon om, först vid 8.30 vaknade hon å var hungrig. Känns som lite väl många timmar men hon verkar jätte pigg å ligger å jollrar å flinar för fullt, hon var dock vaken ovanligt mycket på dagen igår, annars brukar hon sova mest, kan det varit att hon helt enkelt var oerhört trött efter dagen?
    Nej, barn som inte väger för lite eller har några annan problematik där man från sjukvårdens sida sagt att dom måste äta med ett visst mellanrum ska man låta sova. Dom vaknar när dom är hungriga. Det gör ju även vi och inte skulle vi bli glada om vi vart väckta för mat när vi sover som godast..

Oftast är det så att om dom är vakna mer på dagen, sover dom längre på natten. För dom behöver sin sömn.

Simon somnade 22 igår, sov till 05.30 åt i 10 min och sov sen till 8.15..
  • Sweet life

Min mens kom i måndags kväll. Blöder som Stockhomlsblodbad och mensvärken ska vi inte ens tala om. Ska till BM för efterkontroll idag och diskussion om prevmedel. Lutar åt p-ring. Hormon som bara verkar lokalt...

• Sweet life

Känns som att vi redan har klippkort hos läkaren med Simon...

I fredags var vi på barnakuten för att han hade feber och inte ville äta eller sova.. Idag ska vi till husläkaren för att han skriker så fort han får flaskan i munnen och sugit några gånger...
    Jag tror han har ont i halsen. Vi andra är nämligen dunderförkylda med rejält halsont....

• Sweet life
    Annelie81 skrev 2012-08-16 11:59:35 följande:
    Var hos läkaren idag! Har skrivit en historia i bloggen för de som är intresserade av komjölksallergin....orkar inte skriva allt igen

Va bra att ni fick sån bra hjälp!

Jag ska ta upp Simons allergisymptom med läkaren idag så förhoppningsvis slipper vi vänta 2 veckor till tiden hos den andra läkaren...

Han har blivit så mycket bättre i både utslag, magstök och humör sen vi började med nutramigen..
  • Sweet life

Nu har vi fått Nutramigen på recept. Han äter, men under vilda protester hoppas att et blir bättre annars måste ja be om annan sort.

Han hade iaf inga streppisar i halsen och en snabbsänka som var inom ramen för vad som är normalt vid ett virus. Så vi skulle ge alvedon, mer vatten i ersättningen och istället ge fler mål per dag ett tag framöver..

Svar på tråden Juni-barnen