• Dancia

Juni-barnen

Herregud, hade bvc på besök nyss och Minnah har ökat 300 gr på drygt en vecka. Hon är ett matvrak. Hon ammar först varje.måltid (får nog dock inte i sig så mycket där), sen kan hon äta 100 ml ersättning efter det och hon äter ca var tredje eller fjärde timme. Sonen åt motsvarande ca 30 åt gången i samma ålder, men han åt nog lite oftare också. Det är jättebra att hon äter så bra, mém hon växer så fort så jag knappt hinner med :P.

Hur mycket går era barn upp per vecka ungeffär?

• Dancia
    zenoble skrev 2012-06-26 15:26:06 följande:
    300 gick Elias upp sist ungefär på en vecka, ska bli spännande att se på torsdag vad det blir denna vecka :) ger du ersättning efter amning på natten med?

Vissa nätter klarar hon sig utan ersättning första måltiden runt 3-4 tiden. Men hon börjar bli sämre och sämre på att suga tillräkligt effektivt på bröstet så hon får inte ut så mycket där :(. Inatt fick hon flaska även första måltiden.
  • Dancia
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-06-26 16:43:37 följande:
    Vet inte heller ännu, får se i morgon vad han lagt på sig, jag skulle gissa mellan 400-500 gram.  Oj, äter hon 100 ml efter varje måltid. Då kan jag vara lugn när jag ger Luca mellan 30-40 ml efter varje och till och med öka lite då han ibland inte är mätt. Men produktionen i brösten ska väl öka efter ett par dagar nu när han äter mer så jag slipper ge så mycket ersättning. Annars får jag börja pumpa igen för att öka på lite.

Ja hon äter mellan 60 och 100 varje gång, men då gissar jag att hon bara får i sig ca 20-30 när hon äter från båda brösten. Eftersom jag har gjort en bröstförminskning så rekommenderade inte hon på amningsmottagningen att försöka öka mjölkproduktionen utan istället låta henne ligga vid bröstet så länge hon vill och ge ersättning resten.
  • Dancia

Grattis Lycka 4!!

Ja fy för de där eftervärkarna, mina var också riktigt fruktansvärda och jag låg och vred mig, kved och pustade varje gång de drog igång. Fick ketogan andra dagen mot det och det hjälpte bra men jag blev fruktansvärt illamående.

• Dancia
    Elvis Mamma skrev 2012-06-27 20:02:01 följande:
    Någon som vet när man törs ha sex igen om man gjort snitt? När man fött vaginalt bör man väl vänta tills efter efterkontrollen men det kan väl inte gälla vid snitt? Avslaget är självklart slut annars hade jag inte tänkt tanken Enya blir tre veckor på söndag, bör man vänta längre?

Jag har för mig att det är när avslaget är helt slut vid båda situationerna. Jag har inte väntat till efterkontrollen någon gång så det gäller inte vid vaginalt heller :). Jag kan tänka mig att det är helt ok att köra på så länge det känns bra och inte gör ont i ditt snitt.
  • Dancia

Någon som vet hur man ska te sig när man ska sluta amma helt? Amningen fungerar inte alls längre då dottern knappt får ut nånting och blir hysterisk vid bröstet och hon suger med feltag så jag börjat få nya sår igen. Nu jag tyvärr ska sluta helt så vet jag inte vad jag ska göra då jag börjat få hårda partier i båda brösten som ömmar och sticks. Pratade med amningsmottagningen om det igår som sade att jag ska stimulera brösten så lite som möjligt och bara handpumpa ut det värsta.

Nu har jag handpumpat ett par gånger idag men smärtan blir bara värre och värre och jag är jätterädd för att få mjölkstockning. Tror ni att man kan lägga till henne vid brösten ändå, men mer sällan? Eller gör det bara saken värre? Det är så jobbigt för jag vet ju inte heller om brösten reagerar annorlunda eftersom jag opererat mig.

• Dancia

Här är en till som gjort bröstförminskning och jag har haft massor med mjölk men fått problem på grund av att jag fick fruktansvärda sår på brösten efter 3 dygn. Minnah suttade hela nätterna och när jag somnade hade jag inte koll på och orkade inte hålla koll på om hon hade rätt sugteknik och då uppstod såren. På grund av såren så ville mina bröst inte släppa ifrån sig mjölken och jag fick vila från amningen i 2 dagar och försökte pumpa och ge på flaska, sedan började jag amma med amningsnapp och ge tillägg på flaska eftersom hon inte blev mätt på den lilla mjölk hon kunde driva ut från bröstet (utdeivningsreflexen ville inte riktigt för att jag hade så ont). Efter några dagar tappade hon sugtekniken nästan helt och nu går det inte alls längre, antingen så skriker hon hysteriskt eller så somnar hon efter några försök att äta från brösten.

Så det är de där förbannade såren som ställde till det eftersom de gjorde att vi fick ge flaska och att hon sedan vant sig vid flaskans snabba flöde och tappat sugtekniken och tålamodet vis bröstet.

Jag är iaf glad att hon fått den första råmjölken för efter en sån operation kunde det lika gärna varit tvärstopp. Men det känns jobbigt att jag inte längre har något val efter nästan 2 veckors kämpande med såriga bröstvårtor och väldigt ömma bröst.

• Dancia
    Sommarblommor skrev 2012-06-28 09:38:00 följande:
    Puh, dagislämning av storebror avklarad. Hur lång tid tar det innan man klarar två barn på egenhand?

Man kommer in i det ganska snabbt :). Sen får man vänja sig vid att bebis ibland får gråta enlliten stund om man gör nåt med storebror/storasyster som man inte kan släppa direkt, och att storebror/storasyster ibland får vänta.
Svar på tråden Juni-barnen