• Dancia

Juni-barnen

Idag upptäckte jag att jag blöder från ett stygn :(. Jag fick 4 stygn efter förlossningen och 3 av dem trillade av efter ca 4-5 dagar men ett har suttit envist kvar (3 veckor). Nu blöder jag färskt blod från den bristningen och det har börjat göra ganska ont också. Får inte tag i min BM och måste nu vänta ända till måndag :(. Hoppas inte jag får mer problem där nere för detta stygnet sitter vid en bristning som jag fick förstå förlossningen och som orsakat smärtor vid sex lång tid efter förlossningen, vill bara inte det ska bli värre.

• Dancia
    Ensortsmamma skrev 2012-07-08 20:51:58 följande:
    Åh känner mig nere nu och behöver lite stöd ang amningen:( känns som att jag kommer få lägga ner den nu. Men är rädd att jag ger upp för tidigt Hampus är tre veckor. Men han blir inte mätt på mig , OM han tar bröstet. De blir mest ersättning just nu, har ammat honom en gång idag. Är så ledsen över detta. Kan bebisarna få mer ont i magen av ersättning ? Vi använder Nan, och hur mycket sämre är de med ersättning ist för min mjölk?

Jag ville ju så gärna :'(

Förstår verkligen dina känslor :(. Du ska göra det du tycker känns bäst för dig och Hampus. Han klarar sig lika bra på ersättningen som på bröstmjölken :). Jag har varit jättedeppig över att jag inte kunde fortsätta amma men jag har fått inse att jag nästintill inte hade något val i slutet eftersom hon precis som Hampus inte ville ta bröstet, och mjölken rann inte till som den skulle vid amningstillfällena och följderna blev hårda knölar och väldigt ömma bröst och en onödigt trött mamma efterseftersom jag var tvungen att först försöka amma, sedan mata och sedan pumpa. det körde slut på mig. Nu börjar det kännas bättre och det är skönt att jag nu kan.slappna av och slipper känna panik varje gång man försöker amma o.s.v.

Brösten gör inte ont längre och är mjuka igen och jag är piggare för jag får sova mer och slipper allt krångel, det gör också att jag orkar mer som mamma.

Vi använder också Nan. Tyvärr har ersättningen gjort att hon fått lite mer ont i magen, men det balanserar vi upp med sempers magdroppar och 2 mål med sempers bifidus ersättning om dagen.
  • Dancia
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-07-08 12:53:19 följande:
    Idag gav jag upp amningen. Han får inte i sig någonting och jag får mata med ersättning efter varje mål, och då trycker han i sig 130 ml. Det ena han får är att snutta och mysa men det har blivit ohållbart då han nu sover från ca 24-04 och sen ligger vid bröstet tills vi går upp vid 8. Han vaknar säkert 10 gånger på dom 4 timmarna och jag känner att jag håller på att gå sönder helt med så lite sömn. Kan inte riktigt slappna av och sova på dagen heller då min näst yngsta kräver mycket. Känns skit men det bästa för mig just nu. Hoppas att han kan sova lite bättre nu så att man orkar med sig själv och alla andra barn.

Förstår att det blev ohållbart. Och får du möjlighet att sova mer så kommer du ju ha mycket mer ork över till alla barnen.
  • Dancia
    Sweet life skrev 2012-07-08 06:07:08 följande:
    Ni som bytt från babysemp till Nan, varför har ni gjort det?

Jag har inte provat babysemp denna gången, men gjorde det med de två första barnen och Nan har funkat bättre för deras magar så jag körde på Nan direkt nu.
  • Dancia
    Ensortsmamma skrev 2012-07-09 19:09:45 följande:
    Tack Dianca för ditt pepp svar. Ska till BVC imorgon så då får vi se vad de säger och ifall de kan hjälpa mig. Men jag har gett upp de nu, idag har jag ammat en gång på vänster bröst i fem min, han blir helt galen vid de högra bröstet och de kommer typ inget.

Men hur gör man när man ska sluta amma, tänker så att man inte får stockning. Höger bröst går bra men de vänstra fyller ju på sig och jag får handpumpa ur.

Mjölkar man bara ut själva trycket eller hur gör man?

Åh så ledsen, bläddrade i en katalog innan och såg massa amningsbhar och började stört gråta är verkligen så besviken på mig själv :(

När man ska sluta amma så ska man stimulera brösten så lite som möjligt, alltså bara handmjölka det värsta om man får mycket ont. Jag gjorde precis som du, ammade mer sällan de sista dagarna, och detvr ju inga effektiva amningsstunder så brösten hade nog redan börjat ställa om sig. När jag sen slutade helt så blev brösten hårda ca 2 dagar och sedan.bättre. Jag hade en tight sport bh på mig (tips från bb). Tydligen är det bra med en bh som trycker och håller in brösten så mycket som möjligt för att stoppa mjölkproduktionen, och så ska man hålla brösten varma. Jag tog en varm dusch på kvällarna och gick och lade mig med en värmekudde mot brösten och det lindrade väldigt mycket när de var som mest spända. Jag fick ingen mjölkstockning.
  • Dancia

Nangijala: Stort grattis till pojken :). Men vilken jobbig start för er :(, många kramar.

• Dancia
    Ensortsmamma skrev 2012-07-11 11:00:11 följande:
    Igår la jag med stor sorg i mitt mamma hjärta ner amningen, nu har har stått i h och kämpat i nästan fyra veckor. Och har nu insett att jag missat hela första bebisperioden pga att jag bara mått dåligt, kämpar stressat och vart ledsen över detta med amning. Jag känner mig mycket lugnare och gladare redan, bara ledsen över att inte få amma.

Han tar flaskan jättebra men är och har alltid vart så glupsk så vi får ha en lite trögare flaska. När jag amma hade vi medema calma flaskan. Han hade nu gått upp 250 g på en vecka och de va skönt :)

Jag tror verkligen att du gjort helt rätt val. Precis som du säger så vill man inte att hela bebistiden ska försvinna i stress och förtvivlan när man försöker få amningen att fungera gång på gång. Nu vet du att du verkligen försökt och du kan sluta med amningen och ge enbart flaska och börja slappna av. Det kommer också lille Hampus känna av att mamma blir lugnare och mår bättre så ni vinner på det båda två :).
  • Dancia
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-07-11 23:12:19 följande:
    Första riktiga passet avverkat på SATS i kväll. Satan vad jag har saknat att träna. Det var sjukt jobbigt men så himla underbart. Sitter med ett leende på läpparna och känner mig helt lugn i kroppen. Kommer vara en mycket bättre mamma och fru från och med nu. Hade ingen aning om att jag saknat det så mycket.  

Hur längesen förlossningen är det nu? Idag ärdt 4 veckor sen min förlossning och jag är sååå sugen på att träna igen men vet inte när det är ok. Har inte varit på efterkontrollen än heller. Skönt att det gick så bra för dig :).
  • Dancia

Sitter och väntar på gynakuten. Undrar hur länge man får vänta eftersom mina problem inte är jätteakuta. Ett av mina stygn började blöda för en.vecka sen och det läker inte ordentligt. Nu svider det och bultar igen när jag går på toaletten också så de måste ta bort stygnet så det får en chans att läka ordentligt. Men det dumma är att min BM har semester och ingen annan kan ta emot mig i närheten så det fick bli gynakuten istället som ligger .ca 6 mil bort. Men men nu är avslaget borta så jag vill bli fixad där nere så man kan mysa ordentligt med mannen igen :).

• Dancia
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-07-13 22:58:03 följande:
    4 veckor sen exakt och det känns jättebra, springer ingenting än utan kör trappmaskin eller crosstrainer. Sen kör jag på ganska bra på maskinerna. Och sen kör jag plankan som sista grej och satan va jobbigt det är. Men har tränat 3 dagar i rad nu...som en drog för mig....och hållit ordentligt i kosten och portionerna och jag känner redan skillnad på kroppen:)

Ok, men då kanske jag skulle våga mig på att träna lite redan nu? Men det blir ändå att vänta twvå veckor till då mannen har jouren 2 veckor i streck från och med måndag.
Svar på tråden Juni-barnen