Ensortsmamma skrev 2012-07-08 20:51:58 följande:
Åh känner mig nere nu och behöver lite stöd ang amningen:( känns som att jag kommer få lägga ner den nu. Men är rädd att jag ger upp för tidigt Hampus är tre veckor. Men han blir inte mätt på mig , OM han tar bröstet. De blir mest ersättning just nu, har ammat honom en gång idag. Är så ledsen över detta. Kan bebisarna få mer ont i magen av ersättning ? Vi använder Nan, och hur mycket sämre är de med ersättning ist för min mjölk?
Jag ville ju så gärna :'(
Förstår verkligen dina känslor :(. Du ska göra det du tycker känns bäst för dig och Hampus. Han klarar sig lika bra på ersättningen som på bröstmjölken :). Jag har varit jättedeppig över att jag inte kunde fortsätta amma men jag har fått inse att jag nästintill inte hade något val i slutet eftersom hon precis som Hampus inte ville ta bröstet, och mjölken rann inte till som den skulle vid amningstillfällena och följderna blev hårda knölar och väldigt ömma bröst och en onödigt trött mamma efterseftersom jag var tvungen att först försöka amma, sedan mata och sedan pumpa. det körde slut på mig. Nu börjar det kännas bättre och det är skönt att jag nu kan.slappna av och slipper känna panik varje gång man försöker amma o.s.v.
Brösten gör inte ont längre och är mjuka igen och jag är piggare för jag får sova mer och slipper allt krångel, det gör också att jag orkar mer som mamma.
Vi använder också Nan. Tyvärr har ersättningen gjort att hon fått lite mer ont i magen, men det balanserar vi upp med sempers magdroppar och 2 mål med sempers bifidus ersättning om dagen.