• Anonym

    Hur skulle ni reagera om pappan/mamman kört i 160km/h med erat barn i bilen en längre sträcka?

    Jag undrar om det är jag som är dum i huvudet som tycker detta är helt oacceptabelt

    Jag låg nämligen efter pappan till mitt barn (utan att han visste om det) när han körde med våran dotter mellan två kommuner idag. Han berättade själv efteråt att han kört 160km/h

    Om ni tänker er in i situationen att någon har erat barn i sin bil och kör som en biltjuv.
    Hur skulle ni reagera??

    Barnet i fråga är 1 år men det är orelevant..

  • Svar på tråden Hur skulle ni reagera om pappan/mamman kört i 160km/h med erat barn i bilen en längre sträcka?
  • Anonym

    Det var såhär att jag mötte honom i en rondell.
    Vi skulle till samma ställe med dottern men åkte olika bilar.
    Tänkte att jag hänger på honom så att vi kommer fram samtidigt.
    Men jag var uppe i säkert 115-120 en liten stund men han åkte såå mycket fortare så jag var tvungen att sakta ner.
    Direkt när vi möttes på plats så sa jag till honom att han ska ge fan i att köra 180 km/h med vårat barn i bilen
    -"Jag körde inte 180, jag körde 160" Fick jag till svar
    Jag frågade om han tyckte att det var ok att köra 160 med barn i bilen.
    Då svarade han inte, bara suckade.

    Jag känner mig skärrad faktiskt. Han utsatt henne för livsfara idag.....

  • Anonym

    Jag hade blivit helt jävla vansinnig! Hade jag inte varit tillsammans med barnets far hade jag anmält honom.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 19:56:33 följande:
    Jag hade blivit helt jävla vansinnig! Hade jag inte varit tillsammans med barnets far hade jag anmält honom.
    Vi är separerade.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 19:54:42 följande:
    Det var såhär att jag mötte honom i en rondell.
    Vi skulle till samma ställe med dottern men åkte olika bilar.
    Tänkte att jag hänger på honom så att vi kommer fram samtidigt.
    Men jag var uppe i säkert 115-120 en liten stund men han åkte såå mycket fortare så jag var tvungen att sakta ner.
    Direkt när vi möttes på plats så sa jag till honom att han ska ge fan i att köra 180 km/h med vårat barn i bilen
    -"Jag körde inte 180, jag körde 160" Fick jag till svar
    Jag frågade om han tyckte att det var ok att köra 160 med barn i bilen.
    Då svarade han inte, bara suckade.

    Jag känner mig skärrad faktiskt. Han utsatt henne för livsfara idag.....
    Meh, man utsätter sig för livsfara så fort man sätter sig i bilen.
     
    Bra bil, bra väg, ideal väder och det där är ingen hastighet egentligen, jag brukar dock själv släppa på gasen vid 140, tycker inte om mellanhastigheten mellan sniglarna på vänster sida.
     
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 20:00:10 följande:
    Meh, man utsätter sig för livsfara så fort man sätter sig i bilen.
     
    Bra bil, bra väg, ideal väder och det där är ingen hastighet egentligen, jag brukar dock själv släppa på gasen vid 140, tycker inte om mellanhastigheten mellan sniglarna på vänster sida.
    Jag skulle vilja se om du tänker "160 är väl ingen hastighet egentligen" när du tappar kontrollen (jodå det kan hända även för machos som du) och frontalkrockar med någon
  • Anonym
    April barn skrev 2012-05-15 20:29:51 följande:
    Tex ett par som är på väg hem med sitt nyfödda barn från BB!
    Antingen tänker du inte eller så är du jävligt ignorant och dum!
    Hemska tanke
    Fyfan för sådana idioter som tror de är odödliga
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 19:35:11 följande:
    Jag undrar om det är jag som är dum i huvudet som tycker detta är helt oacceptabelt

    Jag låg nämligen efter pappan till mitt barn (utan att han visste om det) när han körde med våran dotter mellan två kommuner idag. Han berättade själv efteråt att han kört 160km/h

    Om ni tänker er in i situationen att någon har erat barn i sin bil och kör som en biltjuv.
    Hur skulle ni reagera??

    Barnet i fråga är 1 år men det är orelevant..
    Du höll alltså inte själv hastighetsbegränsningen?
  • Anonym
    April barn skrev 2012-05-15 20:25:06 följande:
    Lägg av! Trafikregler och hastigheter är till för att följas, vill du leka med andras liv kan du väl åka till autobahn!
    Den största trafikfaran är idioter som tror att man ska hålla sig 20 km under den angivna gränsen.
    Kör man efter omständigheter så kör man säkert.
     
    Anonym skrev 2012-05-15 20:28:01 följande:
    Jag skulle vilja se om du tänker "160 är väl ingen hastighet egentligen" när du tappar kontrollen (jodå det kan hända även för machos som du) och frontalkrockar med någon
     
    Anonym (Allie) skrev 2012-05-15 20:38:28 följande:
    Sådär tänkte min kära sambo också tills en älg dök upp, han bromsade, bilen drog åt höger och hamnade i diket i närmare 150 km/h... Raksträcka utan trafik, torr väg och en två år gammal bil i gott skick. Vi överlevde åtminstone.
    Kör man efter omständigheter och vet vad man gör så tappar man inte kontrollen.

    Jag drar inte på förrän jag är på en avskärmat motorväg med mitt räcke och staket på andra sidan.
     
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 20:54:33 följande:
    Den största trafikfaran är idioter som tror att man ska hålla sig 20 km under den angivna gränsen.
    Kör man efter omständigheter så kör man säkert.

     
    Varför är det en trafikfara?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 20:55:56 följande:
    Varför är det en trafikfara?
    För såna där mamutar brukar i regel slöa ner tempot, göra trafiken odynamiskt och speglar har dom inte hört talas om, fan vet hur ofta en sån idiot har svängt ut rakt framför mig för att påbörja en halvtimmes omkörning med 2 km/h hastighetsskillnad :/ 
     
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 20:58:40 följande:
    För såna där mamutar brukar i regel slöa ner tempot, göra trafiken odynamiskt och speglar har dom inte hört talas om, fan vet hur ofta en sån idiot har svängt ut rakt framför mig för att påbörja en halvtimmes omkörning med 2 km/h hastighetsskillnad :/ 
    Det svarar inte på min fråga varför det skulle vara farligt. Kan det vara så att otåliga personer som du gör trafiksituationen farlig men skyller ifrån er?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 21:01:00 följande:
    Det svarar inte på min fråga varför det skulle vara farligt. Kan det vara så att otåliga personer som du gör trafiksituationen farlig men skyller ifrån er?
    Jag har precis gjort det.
    Dom skapar irritation hon övriga trafikanter vilket inbjuder till misstag, dom slöar ner dynamiken, låg hastighet är av erfarenhet bedövande, man slappnar av för mycket, man ska vara skärpt när man bemannar fordon.
    Och så skapar dom för stora hastighetsskillnader vilket innebär att när dom kör ut framför nån så är olyckan i regel tragisk och inte innebär en pajad lampa.

     
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 21:07:06 följande:
    Jag har precis gjort det.
    Dom skapar irritation hon övriga trafikanter vilket inbjuder till misstag, dom slöar ner dynamiken, låg hastighet är av erfarenhet bedövande, man slappnar av för mycket, man ska vara skärpt när man bemannar fordon.
    Och så skapar dom för stora hastighetsskillnader vilket innebär att när dom kör ut framför nån så är olyckan i regel tragisk och inte innebär en pajad lampa.

     
    Du skyller alltså i från dig för att du inte orkar hålla fokus. Du är dessutom skyldig att hålla tillräckligt stort avstånd för att kunna parera för någon som svänger ut framför dig i lägre hastighet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 20:46:06 följande:
    Du höll alltså inte själv hastighetsbegränsningen?
    Försök inte
    Om fiskar efter saker så du kan "försvara" mannen i fråga som körde 160km/h mellan två kommuner med barn i bilen så får du göra det men jag kommer ignorera dina inlägg hädanefter.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 21:11:43 följande:
    Försök inte
    Om fiskar efter saker så du kan "försvara" mannen i fråga som körde 160km/h mellan två kommuner med barn i bilen så får du göra det men jag kommer ignorera dina inlägg hädanefter.
    Jag försvarar honom inte alls men två fel gör inte ett rätt. Om du är så orolig för höga hastigheter i trafiken bör du inte vara en lika god kålsupare.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 21:09:18 följande:
    Du skyller alltså i från dig för att du inte orkar hålla fokus. Du är dessutom skyldig att hålla tillräckligt stort avstånd för att kunna parera för någon som svänger ut framför dig i lägre hastighet.
    Nej jag påstår att folk som kör för sakta är helt avdomnade och har noll koll på sin omgivning, dom TROR alltså att om dom kör för sakta så kör dom säkert trots att dom utgör en betydande fara för dom övriga trafikanter.

    Det låter bra i teorin men i praktiken så är man ganska chanslös när manmutar inte använder speglar.
    dom trafikolyckor jag har bevittnat har aldrig berott på personen i högerfilen, det var folk utan i mitten eller vänster som körde helt vårdslöst  och glömde bort att bilen är utrustad med speglar.
     
  • Anonym
    h8him skrev 2012-05-15 21:19:55 följande:
    För du kan inte få punktering, ingen hare eller älg kan hoppa upp framför bilen och ingenting kan hända? Du vet väl om att älgar kommer sig förbi viltstängsel?
    Nej, jag håller mina däck i bra skick.
    Eller är du av den typen som tror att däck kan bara explodera hur som helst under färden?

    Dagen jag kör i djupa norrlands skogar så ska jag ta hänsyn till älgar, dom finns inte i mitt område
     
Svar på tråden Hur skulle ni reagera om pappan/mamman kört i 160km/h med erat barn i bilen en längre sträcka?