JTA skrev 2012-05-29 23:05:58 följande:
Så bönen följer jordens krökning... det är ju intressant. Då är den alltså påverkad av gravitation och måste kunna jämföras med andra fysikaliska fenomen som också påverkas av gravitation. Har bönen till exempel massa? Eller kan den färdas lika snabbt som ljuset? Allah finns vad jag förstått precis överallt så bönen borde inte behöva färdas någonstans heller för att komma fram till Henom. Så varför då skicka bönen till Mekka? Eller betyder detta att RIKTA bönen mot Mekka bara att man siktar ditåt men sedan ändå inte skjuter iväg den? Men om man nu följer Standardmodellen för bönens mål och utbredning, vad händer egentligen om man skickar iväg den och missar målet? Säg att den passerar med knapp marginal till höger om Kaba. Kommer den då att fortsätt snurra runt jorden, en liten bit till höger om föregånde varv, varv efter varv tills den täckt hela jordytan och då faktiskt träffar Kaba igen! Eller har bönen energi och tappar enligt sedvanliga fysiska lagar lite grann av den för varje varv den gör runt jorden? Kommer den då pga sjunkande energiinnehåll att färdas lägre och lägre över jordytan och till slut liksom kraschlanda? Ligger det i praktiken en massa missriktade böner och skräpar i naturen? Någon som sett några och kan verifiera hypotesen? Eller förresten, jordytan är ju inte alls plan, det finns ju berg. Om man står och ber några meter över havsytan, i riktning mot Mekka, så måste bönen passera GENOM en hel rad med berg. Det tyder på att bönen faktiskt saknar massa, som den hittills saknade Higgs partikel ungefär, som tros kunna passera obehindrat genom jorden. Kanske bönen ÄR Higgs partikel!? I så fall har jag hittat den! Men om bönen obehindrat passerar genom berg så varför skall man då rikta bönen längs med jordytan när det går snabbare att skicka den rakt genom jorden till Kaba? Man borde be rätt ner i marken - och det kanske är det man gör när man dunkar pannan i backen? Ytterligare ett exempel på vetenskap i koranen! Eller kan inte bönen passera genom jorden kärna av järn och nickel? Bara genom de mineraler som bygger upp det mesta av jordskorpan? Av den observationen kan man säkert dra en hel rad slutsatser om bönens fysikaliska egenskaper.
Eller vad tror ni?
Aha, now we're talking!
Jag gillar din hypotes om Higgs partikel. Möjligen kan den inte passera oförändrad genom nickel och järn. Då varje bönsignal rimligtvis måste vara unik kan det vara klokt att sända den över jordytan för att lättare kunna hålla signalen intakt.
Du tar upp intressanta saker om den stora vetenskap som döljer sig i skriften, kanske panndunkandet är det som propagerar bönen framåt?
Jag tror personligen på en Low Earth Orbit lösning. Om bönen kan blastas ut från pannandunket i en hastighet av 6.9m/s eller typ 25 000km/h så kommer bönen att befinna sig i lågt omlopp och fritt fall runt jorden. Fem panndunk per dag höjer sannolikheten att man träffar rätt, åter igen visar Koranen hur slipstenen ska dras!
Jag tror att böner som missar målet sakta men säkert får allt högre och högre omloppsbanor och slutligen hamnar i geostationära omloppsbanor. Slutligen flyter de ut till lagrangerpunkterna mellan jorden och månen och slutar sina dagar evigt suspenderade mellan gravitationsfälten.
Jag vill doktorera i bönologi, det vi skriver låter ytterst legitimt.