Inlägg från: Trekk |Visa alla inlägg
  • Trekk

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-14 11:00:40 följande:
    Jag varken gillar/ogillar när någon säger att det Muhammed saw sa var lögn. Var och en får ha sin åsikt. 

Jag läser koranen på sitt originala språk och ja "ni" förnekar sanningen dvs kuffar dvs icke-troende dvs icke-muslimer. Jämför det med "Det Muhammed sa är lögn", var finner du respektlösheten? 
    Du/Koranen/Mohammed påstår ju att alla andra är falska vilseledda/vilseledande lögnare som bara far med osanning.

Hela Koranen är som en lång förolämpning av mig och allt som jag står för. 
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-13 23:19:32 följande:
    Jag blir inte kränkt av att alla inte håller med mig eller tror på det jag tror. Jag tror på det som står i Koranen att 'du har din tro och jag har min' och att vi kan leva tillsammans i fred. Men om man med avsikt kränker andra, sårar andra så tror inte jag det leder till fred. Man måste använda intellektet för att kunna leva i fred.

Så nu är jag färdig med detta kapitel.
    Det låter ju rimligt och sunt, kan jag hålla med dig i faktiskt.

Okies 
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-13 23:53:02 följande:
    Jag har inte bestämt något, jag framför min åsikt till dig, dvs vad jag tycker. Det måste du väl kunna skilja på?

Du läser din läxa dåligt. Det står i Koranen att man ska respektera och visa alla vänlighet. Det inkluderar icke-muslimer.

Jag vet inte vad man ska göra, som enskild person känns det rätt svårt att kunna göra så mycket.

Men när vi talar om terrorism så är det väl också egentligen så att det som länder gör mot andra länder och deras innevånare inte klassas som terrorism och därför kommer deras terrorism inte heller med i statistiken? Är det inte lite så?

Jag tänker på t.ex. det som tysken Jurgen Todenhofer har sagt/skrivit:
    ''Over the past 200 years no Muslim state has ever attacked the West. The European superpowers and the United States have always been the aggressors and not those under attack. ''
    från informationclearinghouse. ich.

Så bortser man från den terrorismen så kan man ju säkert få det till att 100 % av terrorhandlingar utförs av muslimer.
    Det står att man ska respektera alla och vara tolerant. Det står även att man ska döda "förnekarna av sanningen" Det sista förtar det första.

Jo som enskild person är det ju svårt att göra något åt det.

Både ja och nej. Statistiken gällde terrordåd i Väst och inte i Mellanöstern.

Men även om man kikar på Mellanöstern så är det jo alla inbördes stridigheter som toppar den tråkiga dödsstatistiken. Dock har USA många civila liv på sitt samvete i många konflikter.

Intressant länk!

Dock talar vi ju om islamistiskta dåd och inte attacker utförda i en stats namn. Förutom i vissa undantag så har ju islamistiska terrordåd fördömts av många arabiska stater. 
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-06-14 15:43:41 följande:
    Utan den översta meningen så hade ingen överhuvudtaget kunnat förstå vilka det berör. Utan den översta meningen så kunde det lika gärna ha stått ett inledande "- Hörru!" med eftersläpande fylleyra.

Som om respekt på något vis vore omöjligt att ge någon som förnekar sanning. Som om man behöver gilla någon för kunna visa denna respekt.

Åter igen ser jag det här fantastiska fenomenet: människor som ställer sig emot islam, för att religionen skulle gå emot deras idé om sunda värderingar, visar sig aktivt försöka dementera muslimers tolkningar av Koranen när den kommer överens med deras idé om sunda värderingar. Inte lätt när man vaknar varje morgon och behöver någonting att bli sur över, eller vad som nu kan motivera sådant här. Ni symboliserar verkligen, eller nej, nej, ni personifierar (!!) verkligen en humanistisk utveckling.
    Men!

Att en religiös doktrin eller en tolkning av en sådan bitvis överlappar med min världsbild (vilket ofta händer) är väl inte konstigt, men det gör inte grundkonceptet bakom (en allsmäktig och personlig gud) sant för det.

Det handlar om epistemisk metodik. Är månen den närmsta himlakroppen för att man har mätt det och till och med varit där och bekräftat det? Eller är den närmast för att gud säger så?

Man kan vara överens, men av helt olika anledningar.

Säg att 99.99% av det jag tror på och det som islam står för är det samma, men att den 0.01% är "Du ska i vissa lägen döda icke-troende" (som ett exempel) så har jag alla anledning att vara kritiskt till hela doktrinen även om vi är överens om mycket annat.

Jag förstår inte varför du är så pro-islam och varför du verkar bry dig så fruktansvärt lite om vad andra människor råkar ut för i dess namn. Är det för att du klarat dig undan alla dess verkningar i den fjällhöga nordens mellanmjölksrike? Varför denna stora ovilja att behandla religion som man behandlar andra ämnen, tex politik eller biologi?

Jag känner oset från din läktarkorv...

• Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-14 21:30:12 följande:
    Läs versen i sitt sammanhang och vilka förnekare det är som det handlar om.

Just det. Terrordåd som utförs av väst i resten av världen räknas inte som terrorism, även om konsekvensen är precis densamma. Oskyldiga dödas, deras levebröd förstörs, de får inte mediciner osv. Det är inget annat än att terrorisera folk, men då kallas det inte för terrorism och försvinner helt bort från statistiken. Kvar står då muslimerna och Islam-hatarna hakar snabbt på med att 'endast muslimer är terrorister'.

Han har mycket intressant att säga, men jag undrar hur många som verkligen reflekterar över det som han har att säga?
    Menar du att den versen inte gäller längre med andra ord? Att evigheten så att säga gått ur Allahs eviga lagar?

Jaha du försöker med det kortet du? Som om det på något vis skulle fria islamistisk terror från alla skuld.
    Som om 9/11 attacken och den i London nu helt plötsligt är legitim.

Dessutom är inte USA där i religionens namn utan för att säkra "sin" olja medelst stöld samt random världspoliserande och för att skydda sin vasallstat Israel.

Dock vill jag gärna att du tar upp den muslimska terrorn i själva mellanöstern/islamistiska länder. Den som plågar Egypten, Syrien, Jordanien, Irak (främst norra) Iran, östra Turkiet, Israel, Palestina samt Afghanistan,Pakistan och Indonesien bara för att nämna några.

Och innan du skyller på väst bör du ha i åtanke att dessa krig i mellanöstern har rasat i tusentals år! Det har ALLLTID varit krig i mellanöstern sen långt innan Moses tid.

Här är en lista på några av de modernare konflikterna

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_modern_conflicts_in_the_Middle_East

Här i Nordafrika

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_modern_conflicts_in_North_Africa

Så jag skulle vara väldigt försiktig med min kritik då större delen av kriget rasat många tusen år innan USA ens fanns.

Men för sakens skull ska jag nämna att jag sedan gammalt är väldigt anit amerikansk utrikes"politik" och att de har extremt mycket oskyldigt blod på sina händer. Kriget mot/invasionen av Irak tex.

Men blanda inte ihop krig mellan stater med mördandet av läkare utan gränser för brända Koraner och Mohammedbilder som är något helt annat. 
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-15 17:51:20 följande:
    Versen är aktuell - i sitt sammanhang. Dvs vad muslimer har tillåtelse att göra under ett pågående krig. Men du påstår ju från ditt håll att muslimer kan gå runt och döda icke-muslimer hur som helst.

Jag har inte med en stavelse antytt att 9/11 skulle vara legitim eller något annat heller i liknande stil.

Men faktum kvarstår att den terrorism som en del länder utför kallas inte för terrorism, utan det sätts andra beteckningar på det. Men det förändrar inget för de som utsätts för deras terror, oskyldiga människor dör, lemlästas, mister familj, minster möjligheter till sitt levebröd, infrastrukturen förstörs osv.

Om inte USA är där i religionens namn så har ju inget muslimskt land inte heller varit det, eftersom inget muslimskt land har åberopat 'i religionens namn' heller. Så vad är det du opponerar dig emot här?

Det beror på att de styrande - läs 'de som sitter vid makten' kramar sina stolar som om de gosedjur som de inte kan leva utan.

Fast nu handlade det om muslimska länder som INTE har anfallit väst, du vände bort blicken från det och fokuserade på annat.

Så blanda inte ihop vad människor och i vissa fall organisationer gör och kalla det för att 'det utföras av landet'.
    Jepp det kan man med rader som dessa. Allt som krävs är att man anser sig befinna sig i ett krig och det är det många som har gjort och gör = massa islamistisk terror du nu tvingas sitta här och försvara.

Åter igen, ingen rök utan eld. En eld som i detta fall inte är att leka med.

Du har börjat med pajkastning genom att dra upp vad USA gör för dumt som direkta svar på statistik om islamistisk terrorism som att det ena på något magiskt vis skulle ursäkta det andra när det i själva verket bara innebär att det helt sonika är två bråkmakare att hålla ögonen på.

Terrorism utförs som separata aktioner som inte är knutna till en nationalstat. Vi talar inte om det faktum att ett lands soldater med kan döda civila utan vi talar om terroristorganisationer som agerar på egen hand i länder som inte befinner sig i officiellt krig med det egna landet.

Många religiösa krig har utkämpas i mellanöstern och Indien/Pakistan biffen är väldigt starkt färgad av religiösa motsättningar som den som läst in sig på konflikten lär känna till.

Jag talar om extremister som i islams namn slåss mot otrogna som ritar teckningar på profeter eller som är britter eller turister eller vad de nu ondgör sig över i Allahs namn.

Sen ska vi som sagt var inte glömma att de flesta självmordsbombare detonerar på hemmaplan i mellanöstern.

Jag har inte vänt bort blicken från något och jag har inte påstått att något muselmanskt land har anfallit väst sen den Turkiska tokexpansionen back in the days.

Dock säger jag att diplomati ofta är att säga "snäll hund, fin hund" tills man får tag i ett basebollträ och i nuläget så är det inte direkt så att MENA länderna kan ta över planeten jord om jag säger så. De är inte i någon position att starta erövningskrig i det skick de är idag.

Jag har ju vid Mimer inte sagt att de utför attacker i sitt lands namn utan för Den Utvidgande och hans Profet och inget annat.

Men jag är inte ond på dig, din avatar gör mig sjukt glad varje gång jag ser den.
    En kattunge som har somnat i maten liksom
    Hur kan man inte älska?{#emotions_dlg.flower}

• Trekk
    Digestive skrev 2012-06-15 18:05:13 följande:
    Hon pekade på det faktum att sådana former av gärningar inte återfinns inom statistiken för terrorism (där de hör hemma) och att bilden över global terrorism därmed blir väldigt orättvis. Inte svårare än så.

Hur ni lyckas få in någon form av rättfärdigade i det hela och vad har eran egen inställning med saken att göra överhuvudtaget? Ibland diskuterar ni lika tragiskt som åsnan Ior bygger hus.
    Nej, de faller under krigsstatistiken där de hör hemma. Terrorism är som sagt var utbrytarceller som krigar utan statligt mandat. ETA krigar, de tamilska tigrarna krigar, nynazister krigar, men inte för något lands räkning utan sin egna cause. För den som dödas är det likgiltigt men det är en enormt stor skillnad på en våldshandling som backas av en hel nation och en som bara fördöms av samma nation.

Ingen är för övrigt pro amerika här och om du vill starta en tråd om hur dumma USA är kommer vi alla joina dig i en lång grupprunksringdans ad infinitum där vi spyr galla över Bushregimens brott mot mänskligheten och all skit de gjorde/gör världen över.

Hur understår du dig att påstå att vi rättfärdigar detta?! Fy på dig Digestive, så säger man fan inte! Inte okej alltså. Inte okej alls. Får en "även du min Brutus" känsla av ditt inlägg Rynkar på näsan

Frågan är väl snarare varför du och Halal inte bryr er det minsta om kvinnor som för batterisyra i ansiktet, den indonesiske man som får fängelse för att ha förnekat att Allah är stor på facebook
    det faktum att det inte är okej att kräva att de tre små grisarna förbjuds och att hundar inte får vistas i hela städer så som har skett i Haag. Att ni inte bryr er om de kvinnor som i vårt egna land och på vår vakt förtrycks av denna teokratis doktriner bakom vinklade persienner i betongförorter. Du känner förmodligen inte någon av dem personligen, men de är fler än du tror. Nej jag talar inte om de som blivit mördade utan om de 1000 andra som inte blev det men ändå lever i ett helvete,
    Jag undrar hur du kan vara likgiltig inför att kvinnor idag i Afghanistan sitter fängslade för "äktenskapsbrottet" att ha blivit våldtagen. Jag förstår inte hur du totalt kan sakna intresse för att hjälpa dina medmänniskor att lyfta detta teokratiska ok från axlarna och kanske, KANSKE få reda på hur tingen i världen egentligen är förskaffade och vila andra sätt att leva på som finns.

Hur har du mage att dra upp USAs dumheter för att sudda ut islams dumheter? Var i ligger logiken i det? Hur gör två fel ett rätt?

Du måste ha levt så förbannat skyddat. Jag har levt med muslimer och med hinduer och katoliker och buddhuster och det var enorma skillnader mellan hur de påverkades av sina doktriner och islam och hinduismen innehöll mycket kvinnofientliga attityder som jag bevittnade på många tråkiga sätt och det jag såg var inte ens toppen av en snöflinga på ett gigantiskt isberg.

Det som gör mig så förbannad är ditt kalla avfärdande av islams alla skadliga effekter och ditt blinda försvar av islam. 
    Hur kan du tro att islam är harmlöst? Hur kan du tro att religiösa doktriner är harmlösa? Hur kan du inte anse att kvinnlig emanicipation och öppen, allmän folkutbildning enligt vetenskaplig epistemisk modell är den väg som kan vända på steken för många fattiga länder där befolkningen lever fångade i ofrivillig okunskap om hur mycket bättre saker och ting potentiellt kan bli?

Varför är de så viktigt för dig att alla ideer, doktriner, tankesätt och världsbilder är precis jämlika i de resultat de producerar?

• Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-15 18:50:04 följande:
    Jag sitter inte och har inte suttit heller och försvarat terror som utförs av muslimer. Du är oärlig när du försöker få det till det.

Men muslimer inte tillåtna att utkämpa egna krig bara för man vill. Det är ledaren för muslimerna som bestämmer när ettk rig ska ske och utkämpas, dvs precis på samma sätt som det görs i väst. Enskilda personer kan inte säga 'nu är det krig!' och sen springa omkring och döda folk hur som helst.

Jag har tagit upp att man kan vinkla statistik. Tar man inte ens med vad en del länder gör och kallar det vid dess rätta namn, dvs terrorism, så klart att statistiken om vilka som utför terrorism blir missvisande.

Det är det jag menar, väst har bestämt att nationer inte kan utföra terror/terrorism, ändå är det vad t.ex. Israel gör gentemot palestinerna. Det är vad USA har gjort mot de länder som de har  anfallit många gånger. Det är terrorism även om man kallar det för självförsvar eller vad man nu drar till med - för att inte behöva stå med i statistiken och att de handlingar man utför ska kallas vid sitt rätta namn.

Ändå så lever muslimer och kristna sida vid sida i t.ex. Pakistan och har inga problem med det. Så¨vem är det som eldar på och säger att muslimer och kristna hatar varandra?
    Så bra att du var tydlig med det, fick intrycket av att du inte vill tala om det alls utan bra förminska det och prata om annan terror istället.

Statistiken om terror i Europa är korrekt enligt den definitionen.
    Mycket enkelt i just Europa då inga krig som "stör" statistiken rasar här.

Är inte pro-Israel och inte pro-USA men vill gärna veta varför du åter igen riktar strålkastaren bort från den islamistiska terror som finns i Europa och för all del i Indonesien.

97% av terrordåden i Europa är inget man kan avfärda genom att börja tala om vad USA och Israel gör för dumheter på västbanken.

Ja på många ställen lever folk i fred, som Mauritius där typ alla stora religioner samsas på en minimal yta.

På andra ställen funkar det inte alls mellan muslimer och kristna och om du vill skylla på västvärlden så varsågod att förklara varför krig har rast där mellan olika stammar och ökenkulter i över 5000 år? 
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-06-15 20:25:51 följande:
    Det handlar om att förstå oOHalalOo:s perspektiv (inte att nödvändigtvis hålla med det) och hon förklarar att resultatet av våldsaktionerna världen över uppfattas ojämnt på grund av dessa rubriceringar, då människor stirrar sig blinda på rubriken terrorism och vad den innehåller.

Jag har varken uppfattat någon som pro-amerikan eller menat på att någon av er skulle ha en sådan ställning.

Har aldrig påstått att ni rättfärdigar någonting - utan jag pratar om det här..

"Jaha du försöker med det kortet du? Som om det på något vis skulle fria islamistisk terror från alla skuld.
    Som om 9/11 attacken och den i London nu helt plötsligt är legitim."

..där du menar att oOHalalOo försöker rättfärdiga någonting.

Med andra ord: "Hur understår du dig att påstå att hon rättfärdigar detta?! Fy på dig Trekk, så säger man fan inte! Inte okej alltså. Inte okej alls."

Jag har som 80-tallist växt upp i den stadsdel som under större delen av 80- samt 90-talet var Sveriges mest invandrartätaste och som ligger i den stad som vi idag har 2 offentliga moskéer i om 50 000 människor (jämför med Göteborg som har 3 offentliga moskéer om 500 000 människor). Min uppväxt har med andra ord inte varit "skyddad" för ämnesrelaterande fenomen på något vis.

"Det som gör mig så förbannad är ditt kalla avfärdande av islams alla skadliga effekter och ditt blinda försvar av islam. Hur kan du tro att islam är harmlöst? Hur kan du tro att religiösa doktriner är harmlösa? Hur kan du inte anse att kvinnlig emanicipation och öppen, allmän folkutbildning enligt vetenskaplig epistemisk modell är den väg som kan vända på steken för många fattiga länder där befolkningen lever fångade i ofrivillig okunskap om hur mycket bättre saker och ting potentiellt kan bli?"

Har aldrig påstått något sådant och dina fantastiska frågor visar upp tydligt att du inte förstår mycket av min diskussion. Jag försvarar individen och religion som blott ett medel att nå upplysning genom - resten tolkar du så vackert in på egen hand.

Vill du fortsätta att fördumma dig själv, min Brutus? Diskussionsnivåer lika tragiska som åsnan Ior bygger hus, var det.
    Halal har förvisso i en annan tråd gjort tydligare avbön från islamistiskt våld, men att börja dra upp vad andra gör så fort kritik riktas som islam och inte bemöta kritiken är frustrerande för den som vill ha svar på frågor.

Halal försöker inte rättfärdiga terrorister, däremot banalisera deras roll in the big picture.

"Med andra ord: "Hur understår du dig att påstå att hon rättfärdigar detta?! Fy på dig Trekk, så säger man fan inte! Inte okej alltså. Inte okej alls.""

Öh? wut?

Jag borde varit tydligare med att jag inte menade här i Sverige där islams inflytande är obefintligt men sak samma, du såg säkerligen en del av konsekvenserna av en totalitär religion då antar jag?

>Har aldrig påstått något sådant och dina fantastiska frågor visar upp tydligt att du inte förstår mycket av min diskussion. Jag försvarar individen och religion som blott ett medel att nå upplysning genom - resten tolkar du så vackert in på egen hand.

Jag har inte sett dig göra mycket annat än att tokförsvara religion hittills. Möjligt att du sett det ur ett individperspektiv vilket ändra det hela då jag talar om ideer och doktriner och inte kritiserar människorna som drabbats av det hela så att säga.

Du säger att religion är ett medel att nå upplysning genom, men du tar ingen hänsyn till dess konsekvenser. Lite som att du sitter här och försvarar drogmissbruk med att många missbrukare tycker om att ta sina droger.

>Vill du fortsätta att fördumma dig själv, min Brutus? Diskussionsnivåer lika tragiska som åsnan Ior bygger hus, var det. 

Åsnan Iors hus? Nu är du obarmhärtig! Kritik och dissar av denna magnitud kan inte bemötas av en vanlig dödlig Gråter
    Men sure, vi kan vandra in i ad hominem land om du så vill. Dessa gossar har sett dina inlägg och de ser inte på dig med blida ögon.
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-06-15 21:48:13 följande:
    Hur i hela fridens namn kan det ses som att inte ta hänsyn till "the big picture" när man besvarar en fråga som "- Varför utgör islamrelaterad terrorism så gott som all form av terrorism i modern tid?" med att klargöra att våldsaktioner hade generellt sett sett väldigt annorlunda ut (mer jämt fördelade) om man inte delade upp dem i olika kategorier? Man kan helt enkelt upplysa frågeställaren om att Islam inte utgör en egen nation och därmed peka på det skeva när någon lägger exklusiv vikt på en sådan fråga; i en värld där oskyldiga människor dör till höger och vänster av alla möjliga våldsaktioner som inte har med Islam att göra överhuvudaget. oOHalalOo valde enbart att förklara det skeva annorlunda.

Du skriver att hon tvingas försvara terrorismen; ser du inget samband överhuvudtaget mellan att försvara och på att rättfärdiga? Ge mig ett exempel på när någon ideellt och direkt försvarar X utan att på något vis rättfärdiga X.

Du skriver att hon skulle göra 9/11 och londonattackerna legitima genom sin diskussion; ser du inget samband överhuvudtaget på att legitimera något och på att rättfärdiga något? Ge mig ett exempel på hur X kan ses som legitimerat men samtidigt inte rättfärdigt.

Du skriver att hon skulle fria islamisk terror ifrån all skuld; ser du inget samband överhuvudtaget mellan att befria någonting ifrån all skuld och på att rättfärdiga något? Ge mig ett exempel på när man befriar X ifrån all skuld men samtidigt inte rättfärdigar X.

Självklart såg jag olyckliga och religiöst bundna fenomen under min uppväxt.

"Du säger att religion är ett medel att nå upplysning genom, men du tar ingen hänsyn till dess konsekvenser. Lite som att du sitter här och försvarar drogmissbruk med att många missbrukare tycker om att ta sina droger."

Självklart tar jag hänsyn till dess konsekvenser vid urspårning. En väg mot upplysning ska inte påverka andra än en själv överhuvudtaget. Jag tror inte på ett så kallat förbudssamhälle där saker ska förbjudas eller avvecklas helt för att vissa (eller när när majoriteten) inte klarar av hantera saken i fråga - utan jag tror på en utveckling som lär människor att hantera saker. Jag tror helt enkelt på mänsklig utveckling.
    > i en värld där oskyldiga människor dör till höger och vänster av alla möjliga våldsaktioner som inte har med Islam att göra överhuvudaget. 

Islam är fredens religon! Case closed! 

>oOHalalOo valde enbart att förklara det skeva annorlunda.

Förlåt Halal och förlåt oskyldiga islam Rynkar på näsan Måste uppenbarligen jobba på mig själv, du är 1000 gånger godare än mig Rynkar på näsan

> Ge mig ett exempel på hur X kan ses som legitimerat men samtidigt inte rättfärdig

Exempel:

A: - Du borde sluta röka, man får cancer av det!
    B: - Äh, man får cancer av allt nu för tiden!

B påstår inte att man inte får cancer av rökning, men avfärdar det med att andra saker med framkallar cancer.

>Självklart såg jag olyckliga och religiöst bundna fenomen under min uppväxt.

Vill inte förminska det på något vis, men jag tycker det är märkligt att du inte blir mer upprörd över stolligheterna om du förstår vad jag menar.

> En väg mot upplysning ska inte påverka andra än en själv överhuvudtaget.

Detta är idealet och absolut möjligt, men ytterst ytterst sällan med organiserad totalitär monoteism.

>Jag tror inte på ett så kallat förbudssamhälle där saker ska förbjudas eller avvecklas helt för att vissa (eller när när majoriteten) inte klarar av hantera saken i fråga  

Det är jag dock, en skillnad mellan oss antar jag. Jag är emot fri tillgång till vapen etc av den anledningen.

>utan jag tror på en utveckling som lär människor att hantera saker.

Jag med, men först när vi är där så att säga

>Jag tror helt enkelt på mänsklig utveckling.

Agreed.

Varför kallar du mig inte för Ior längre? :(
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-06-15 23:49:55 följande:
    Jag tror faktiskt att Amatullah och Trekk ansvarar helt och hållet för vädret - så vi kanske borde passa på att tacka dem nu och börja förbereda kommande klagovisor inför nästa passande tillfälle.
    Du har hädat mot Trekk bin Kafir (min frid och mina välsignelser vare med mig)!

Jag stör förvisso över vädret, men bara i Ache-provinsen i Indonesien och endast under 1700-talet =(

• Trekk
    Digestive skrev 2012-06-16 02:11:01 följande:
    Hoppar över det rent löjliga.

"Vill inte förminska det på något vis, men jag tycker det är märkligt att du inte blir mer upprörd över stolligheterna om du förstår vad jag menar."

Min intellektuella ställning har ingenting med min emotionella att göra.

"Detta är idealet och absolut möjligt, men ytterst ytterst sällan med organiserad totalitär monoteism."

Det kan jag hålla med om och vi går troligtvis mer isär angående metoderna som ska göra det hela mer möjligt.

"Det är jag dock, en skillnad mellan oss antar jag. Jag är emot fri tillgång till vapen etc av den anledningen."

Även jag ser gränser i saken.

"Jag med, men först när vi är där så att säga"

Håller med dig även här och antar ungefär som ovan att vi snarare går isär i hur utvecklingen ska ske.

"Varför kallar du mig inte för Ior längre? :("

Vissa saker måste man helt enkelt förtjäna och förtjäna på nytt!
    > Hoppar över det rent löjliga.

Det är inte löjligt. Sarkasm indeed, men inte larv.

>Min intellektuella ställning har ingenting med min emotionella att göra.

Det har min, även om jag ofta påstår att så inte är fallet. Jag känner det samma från dig med, även om dina känslor är annorlunda från mina.

>Det kan jag hålla med om och vi går troligtvis mer isär angående metoderna som ska göra det hela mer möjligt.

Jo jag antar det, för mig har monoteistiska religioner förbrukat sitt förtroende för att förvalta mänskligt välmående.

>Även jag ser gränser i saken.

Oki, så vi har båda gränser men olika nivåer då?

>Håller med dig även här och antar ungefär som ovan att vi snarare går isär i hur utvecklingen ska ske.

Jo, jag är helt klart mer restrektiv än dig

Hårda bud angående Ior, en fin åsna men ingen arkitekt...precis som herren skapt honom 
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?