• M C

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Trekk skrev 2012-06-07 00:30:39 följande:
    Men MCisen då Skäms

Hjärta

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:24:32 följande:
    Du menar att det är slöseri med tid? Det är det säkert för er del.

Men om vi ser det i ett annat perspektiv, så tar bönen totalt ca 50 minuter per dygn.

Vad är det som man kan göra dessa 50 minuter per dygn som inte är slöseri med tid? Andra kanske sitter och kollar på ett TV-program som jag då för min del kanske tycker är ointressant, men jag skulle inte säga att den som väljer att titta på det slösar bort sin tid. Allt är ju relativt och olika ting är viktigt för olika personer.

Jag tycker snarare att hela tiden döma andra efter ens eget tyckande är intolerant, speciellt om man kallar andras val för slöseri med tid. Skulle många resonera på det sättet så skulle vår värld vara än mer intolerant än den är idag.

Låt var och en göra vad de vill med sin tid och sluta att fördöma andras val baserat på era egna preferenser. Det tycker då jag.
    Du får exakt samma resultat om du tittar på TVn eller om du ber. 
    Eventuellt får du lite mindre stressigt om du mediterar men då å andra sidan gör en prommis samma sak för dig och då får du lite frisk luft på köpet. 

Intolerans? Jag tycker du använder det lite väl generöst här, jag brukar använda det när vi pratar om AFA eller sådana som ammathulla. Men hey, du får göra som du vill. Räkna bara inte med att folk förstår vad du vill få sagt.  
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:27:39 följande:
    Jag vet inte hur kompassens utforming är, men vad jag vet ligger Mecka kvar där det ligger och det är väl rimligtvis det som man utgår från när man använder sitt kompass?

Kompasser förljer den magnetiska nordpolen, men del ligger inte smack i mitten på arktis liksom sydpolen inte ligger mitt i antarktis.
    Om man är i skogen, där avståndet man ska gå är kanske 10 mil kan en kompass fungera, men när vi pratar sträckor över hela jorden är den för basal.

Det är som när du ska sätta upp en hylla, om hyllan är 3 dm spelar inte en milimeters lutning per decimeter så står roll. Men när hyllan är 15 meter blir det en skillnad på 150 milimeter, dvs 15 cm skillnad.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:37:18 följande:
    Den buddistiska meditationen är inte modell för varken den muslimska bönen eller den judiska eller kristna. Det finns buddister som inte tror på Gud så det är ju i så fall konstigt om den skulle vara vägledande gällande det.

Vad jag skrev om var däremot att de som utför t.ex. yoga väldigt bra kan identifiera själva bönetekniken, dvs att under bön (meditation/yoga) avskärma sig från de dagliga bestyren och istället fokusera på bön/meditation/yoga. Det är en träningssak att göra det i alla tre fallen, det är därför vi kanske kan förstå varandra vad det handlar om, även om syftet är olika.

Så ja, den muslimska bönen är givetvis till Allah (swt). Finner du det besynnerligt att en religiös person ber till sin Skapare och påminner sig Honom?

Buddister mediterar, de ber inte.
    Håll isär begreppen, det är viktigt att använda rätt ord. Man blir lätt missförstådd annars. 
  • M C
    Anghammarad skrev 2012-06-07 20:14:56 följande:
    En gud behöver att någon tror. Annars upphör han att existera.

OMG, vi har en ny vinnare i one-linerstävlignen!

SkåneP, du har en konkurrent! 
  • M C
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-08 11:15:25 följande:
    M C

Det går visst att mäta men då behöver man labor och apparater för att kunna göra det. Jag talar om synen, kan du bevisa att du har känslor och lokalisera dom i din kropp? Det kan du inte. Kan du visa att luften finns? Du säger kanske ja för att du andas men det är inget bevis på att den finns. Det är så med själen, det går inte att se med ögonen men den finns.

Ja en lögnare ogillar lögnare för att lögnaren VET att lögnare sysslar med samma sak. I mitt fall ogillar jag lögnare för att de är mindre värda i mina ögon. En människa förlorar sitt mänskliga värde om h*n ljuger. Nu vet du skillnaden mellan mig och dig.

Vem har sagt att man inte får använda instrument? Har gud varit framme nu igen? *stampar otåligt med foten*
    Drömmer

Du gillar verkligen läktarkorv du. Det är tur att just min målzon däruppe på billiga platserna har halalkorv.  

Ja, det är skillnad på dig och mig, en väldigt stor skillnad.
    För mig förlorar ingen någonsin sitt mänskliga värde - om man ens ska prata om värde när det är liv det handlar om. Ingen är mindre värd än någon annan, vi är alla djur och växter här på jorden.
    Det jag gör är att bevisa lögnen och sen bara undvika människan i fråga, jag har inte tid nog i mitt liv för att slösa bort den på obehagliga energitjyvar.     
    Det du gör är att gå till personangrepp för att verka bättre än du är, sen upprepar du förtalet du dragit igång tills du tror på det själv. Inte helt olikt hur man faktiskt blir religiös till att börja med.

• M C
    Pallas skrev 2012-06-08 16:04:58 följande:
    Det spelar tydligen ingen roll åt vilket håll.

Men du, så smart skrivet! *applåder till den som gjorde det*

Underbart!  Foten i munnen
    Trekk skrev 2012-06-08 23:33:56 följande:
    Nawww finaste blomman evvurrr
    Som att ge blommor till primadonnan i slutet på premiären. Välförtjänt och av ett fan.
    Trekk skrev 2012-06-08 23:46:39 följande:
    Nejdå det är jag med på, ville bara ha ett förtydligande men jag är med på detta. Inga konstigheter.

Inget lustigt med att man ber till sin skapare, bara märkligt att tron tar upp så mycket av tiden 
    Speciellt när den inte ger resultat.

• M C
    Trekk skrev 2012-06-09 00:00:18 följande:
    Luften kan mätas genom att bara dra med handen genom den eller genom att blåsa eller bubbla i vatten osv.
    Känslor kan mätas elektroniskt och kemiskt och vi kan observera hur de for folk att bete sig.

Även om du slutligen lyckas hitta nåt vi inte kan mäta ännu så betyder det inget mer än att vi inte har svaret än.  

Du svarade inte heller på det där med hjärnan ser jag. Jag tyckte det var bara för korkat för att ens besvara.
    Trekk skrev 2012-06-09 00:05:43 följande:
    Hjärta
    Solig
  • M C
    Trekk skrev 2012-06-09 00:09:10 följande:
    Känslorna finns i hjärnan och många är kartlagada i områden. Även om man inte hade kunnat bevisa det betyder det inte att allt som inte kan bevisas finns, långt långt långt ifrån.

Hur är inte det faktum att man med lungorna tom kan mäta syrehalten i luften ett bevis på att den finns? Den kan mätas med och flygplan flyger i den och om du missat det så är aerodynamik en hel vetenskap, läran om luftens fysik. Bara för att du inte förstår vad som finns och inte finns betyder det inte att vetenskapen är fel. Vetenskap är inte fel bara för att man inte förstår den. 

Det är lätt att slå långt på volley.
    Just sayin'. 
  • M C
    J a d e d skrev 2012-06-09 00:14:03 följande:
    Ischlam = tvångstankar Drömmer

Vi kanske ska börja kalla den OCD istället?
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?