• M C

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

oOHalalOo skrev 2012-06-10 19:52:50 följande:
    De svar som är av andlig natur finns i religionen.

Vilka svar är av "andlig natur" som du inte kan svara på ändå utan koranen eller bibeln?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Dajo skrev 2012-06-10 22:26:52 följande:
    Spelar ingen större roll för min del egentligen, Jesu gudomlighet framgår med tydlighet i Bibeln.

Ja, de skrev in en hel del där när de sammanställde bibeln. Fast de valde märkligt nog bort alla skrifter som pratar om Josef som jesus far, om maria som en vanlig kvinna och allt annat sånt som sa emot deras uppfattning.

Bestämde.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 22:31:00 följande:
    Jag utgår endast från mig själv. När jag började mitt andliga sökande, varför är vi här, finns det något mer än det här och liknande existenstiella frågor, så hittade jag dem inte i vetenskapen utan jag hittade de svaren i Islam och i Koranen.

Jaha, du gillar rosa enhörningar.
    Bara för att vissa frågor går att ställa betyder inte att de är giltiga. 
    Som att fråga hur långt ett streck är.
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 21:53:29 följande:
    Vad är det jag hittar på?

Jag är nog inte den enda som uppfattar dina inlägg som personangrepp många gånger, det är väl bara ni inom kretsen för klappa-på-axeln som kanske har en annan uppfattning gällande det.

När du kränker min tro så kränker du mig. Vad du än försöker övertala dig själv med att du gör något annat.

Varför skulle jag låta folk hånskratta åt ett handikappat barn? Jag skulle ifrågasätta deras handlande. Men vet att de säkert skulle finnas de bland dem som skulle säga att de har rätt att säga vad de vill till vem de vill, för de kan krypa in bakom yttrandefriheten gällande detta.

Jag har inte krävt respekt utan undrar varför den är så sällsynt förekommande på FL.
    Du hittade på att jag gått till personangrepp.
    Det har jag inte.

Du kan inte hitta på egna förklaringar på ord, du måste använda de gängse förklaringarna.   
    Du. Är. Inte. Din. Tro.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 23:01:21 följande:
    Rosa enhörningar har inte varit en frågeställning för mig.

För mig var dessa frågor jag hade av stor vikt, det var därför jag ansåg att jag behövde söka efter svaren till dem.

Dina inlägg är väldigt ofta deprimerande att läsa för att ditt budskap försvinner i så mycket annat, där du väljer att fokusera på hur dumma människor är i jämförelse med dig enligt din uppfattning.

Du kränker mig om du kränker det jag tror på.

Jag blir kränkt av din religions uppfattning om kvinnor, du får sluta gå till personangrepp genom att prata om Islam. *hajfajvar som fan*

• M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 23:21:55 följande:
    MC

Är det jag som ska sluta att prata om Islam (vi befinner oss i ett religionsforum) eller kan du istället tänka dig att inte vistas här eftersom religion diskuteras och du känner dig kränkt av det?
    Vad gör du här om du kränks av att någon pratar om din tro som värdelös?
    Jag drog ett exempel som var ironiskt, du är blodigt allvarlig. Vem är det som gör dumma saker nu då? 
  • M C
    J a d e d skrev 2012-06-10 23:27:06 följande:
    Känner lite att bilden borde ha hintat om ironin men tydligen var det inte tillräckligt.

I övrigt är det inte bara här religion finns och kränker människor. Om folk kunde sköta sin förbannade tro i det privata skulle INGEN behöva ha problem med den andres uppfattning av saken.  

Ja, jag tyckte det. Om inte annat borde uniformerna avslöjat mig.Drömmer

Så sant, så sant.  
  • M C
    Digestive skrev 2012-06-10 23:45:55 följande:
    Har inte skrivit att religion ger svar på dessa frågor.

1. Det ger inget svar på vad som skapar meningsfullhet för individen.

2. Samhällsanalyser ger oss inget svar på hur våra relationer bör se ut - du får exempelvis inget svar på huruvida du bör besvara kärleken ifrån någon annan genom samhällsanalyser.

3. Misslyckas du verkligen med att se storheten och vikten i en sådan till synes enkel fråga? Antagligen en av de mest drivande frågorna som människan ställer sig runtom i världen. Vilken undersökning? Vilken Gud? Du verkar förvirrad.

4. Vi består till över 80% av helt livsegna samt oberoende organismer, främst svampar och bakterier, som vi varken kan leva utan eller leva utan en symbios med. Tar vi bort dessa organismer så återstår med andra ord ingen livsduglig varelse kvar att överhuvudtaget kunna likna med vad vi annars utgör. Därmed problem med att sätta gränser mellan mänsklighet och icke mänsklighet.

5. Jag skriver naturligtvis om fenomenet som i sig inte kan förklaras.

6. Det finns inga som helst bevis för att våra minnen med mera sitter förankrade i våra hjärnor. Det finns flera och högt placerade kosmologiska teorier, exempelvis teorin om ett Holografiskt Universum, som till och med omöjliggör en sådan verklighet (där allt hört till information inbäddad i universums händelsefront och som holografiskt skapar vår verklighet) . Våra hjärnor kan även utgöra en fysisk "router" för informationsflöden som universum per se utgör, varav fysiska skador på hjärnan kan försämra mottagligheten för dessa informationsflöden. Ditt eget högst spekulativa svar ger inte heller ett tillfredsställande svar på frågan - att våra kroppar dör säger ingenting mer än så.

Ett vattenpölsdjupt exempel på hur okunskap kan ge inbillad säkerhet.
    OMFG.

Det ser inte ens ut som att du svarat på mina frågor! Dina svar är inte ens i samma kategori ibland! 

*ignorerar vidare*     
  • M C

... mina påståenden. Inte frågor. *trött*

• M C
    Digestive skrev 2012-06-10 23:45:55 följande:
    Har inte skrivit att religion ger svar på dessa frågor.

1. Det ger inget svar på vad som skapar meningsfullhet för individen.

2. Samhällsanalyser ger oss inget svar på hur våra relationer bör se ut - du får exempelvis inget svar på huruvida du bör besvara kärleken ifrån någon annan genom samhällsanalyser.

3. Misslyckas du verkligen med att se storheten och vikten i en sådan till synes enkel fråga? Antagligen en av de mest drivande frågorna som människan ställer sig runtom i världen. Vilken undersökning? Vilken Gud? Du verkar förvirrad.

4. Vi består till över 80% av helt livsegna samt oberoende organismer, främst svampar och bakterier, som vi varken kan leva utan eller leva utan en symbios med. Tar vi bort dessa organismer så återstår med andra ord ingen livsduglig varelse kvar att överhuvudtaget kunna likna med vad vi annars utgör. Därmed problem med att sätta gränser mellan mänsklighet och icke mänsklighet.

5. Jag skriver naturligtvis om fenomenet som i sig inte kan förklaras.

6. Det finns inga som helst bevis för att våra minnen med mera sitter förankrade i våra hjärnor. Det finns flera och högt placerade kosmologiska teorier, exempelvis teorin om ett Holografiskt Universum, som till och med omöjliggör en sådan verklighet (där allt hört till information inbäddad i universums händelsefront och som holografiskt skapar vår verklighet) . Våra hjärnor kan även utgöra en fysisk "router" för informationsflöden som universum per se utgör, varav fysiska skador på hjärnan kan försämra mottagligheten för dessa informationsflöden. Ditt eget högst spekulativa svar ger inte heller ett tillfredsställande svar på frågan - att våra kroppar dör säger ingenting mer än så.

Ett vattenpölsdjupt exempel på hur okunskap kan ge inbillad säkerhet.
    1) Om man själv inte vet så frågar man andra vad de gör, testar och undersöker om någon av dem känns meningsfull för mig. Empiriska studier, följt av nogranna tester model trial-error. Slutprodukten måste du själv bestämma, det är du som avgör huruvida dina tester är rätt eller fel. Det kan ingen annan göra åt dig. Ditt test, ditt resultat.

2) Samma svar, du provar genom trial and error. Man sätter upp regler för förhållandet, oavsett om det är platoniskt eller med sexande. Vad måste personen göra för att jag ska stanna kvar? Vad är en dealbreaker? Ex på de är i första fallet ofta sånt som "måste vilja vara med mig, välja mig framför sporten" och på andra "slår mig, då drar jag". Enkla modeller som stipulerar vilken verklighet man vill leva i. Man kan även där undersöka och testa många grodor innan man hittar en prins.

3)  När jag varje dag bestämmer vad jag vill göra utgår jag från de saker som gör livet meningsfullt. Så lite tid som möjligt på disken och så mycket tid som möjligt med mina barn. Det behöver jag inte fråga gud om, ingen annan kan tala om för dig vad du ska spendera ditt liv med att göra. Det är upp till dig - du vet premisserna för ditt liv här och du vet vilka regler du kan bryta utan konsekvens och du vet vilka du måste följa för att få behålla ditt liv som det är. Kör du för fort för ofta blir det ingen utlandsresa, skiter du i disken kommer råttorna och om du rånar banken blir du frihetsberövad.
    Om du istället väljer att hjälpa en granne i nöd så får du tillbaka den hjälpen en annan dag när du behöver hjälp. Om du uppfostrar dina barn till tänkande empatiska individer så kommer du få hjälp när du är för gammal för at göra allting själv. Om du visar din kärlek hur mycket du faktiskt älskar hen så kommer hen troligtvis att stanna kvar hos dig och du får sällskap genom livet.
    Du själv väljer i den uppsjö av saker man kan göra. Ta en titt på testmatrealet och välj något som känns roligt men som inte bryter mot dina uppsatta regler.

Förstår du? Det behövs ingen gud för att få ett fantastiskt liv. Det behövs kärlek, hjärta, omtanke, snällhet, givmidlhet - sånt som lönar sig i längden. Du måste visa andra vem du är och då kommer du förmodligen få det liv du förtjänar.
    Ibland har man otur, men det är inte riktat mot dig personligen. Du kan inte välja att folk ska leva eller dö, men du kan välja hur du reagerar. En av de viktigaste sakerna med att vara en fri tänkande varelse är att lära sig vilka saker man faktiskt kan förändra och ägna energi åt dem istället för fruktlösa försök att ändra fysikens lagar.

4) Varför ska man sätta en gräns mellan mänskligt och ickemänskligt? Det finns ingen egentlig orsak (du får gärna berätta varför du tycker det är viktigt). Då låter man bara bli. Liv eller inte, där finns det en orsak att fundera, men ännu viktigare - vilka liv känner smärta? Man vill ju inte orsaka onödigt lidande. Det är en sån sak som gör att man får ett bättre liv med rent samvete. 
    Där kan endast vetenskapen ge svar, genom att testa sig fram. Nu är det redan gjort, och mänsklighten har rätt bra kläm på vilka som känner smärta. Det finns ingen orsak alls att testa vilka som känner smärta längre, tack för det. Barbari ska man undvika, inget gott kommer av att göra illa andra. 

5) Det finns en gren inom vetenskapen som kallas filosofi, där kan du försöka diskutera saker som "om ett träd faller i skogen när ingen är inom hörhåll, låter det då?" men det är inte mitt gebit. Jag tycker sådana frågor är totalt värdelösa att diskutera, men icke desto mindre är det en del i undersökningarna som utgör basen för all kunskap.
    Oavsett vilken hypotes man har så börjar man alltid med "Tänk om...", sen gör man sina undersökningar. Allt beror på vilka premisser man har i fråga 1, vad känns meningsfullt för dig? No god needed. Du kanske nöjde dig med att diskutera hypoteser, själv är jag mer inriktad på lösningar. Finns ingen orsak att ha problem utan lösning framme till diskussion, sen punkt 3s avslutning.

6) Jo, det finns bevis. Du kanske inte vet om att det finns det, men det är ett av de stora forskningsområdena och svar finns det massor. Även om vissa svar fortfarande är hypoteser eller teorier betyder inte det att man kan knö in en deitet där. Det betyder bara att svaren inte är hittade än, fast man är på god väg. Trial and error, empiriska studier.

Nöjd så min gode junker?
  • M C
    TeeTee skrev 2012-06-11 13:49:01 följande:
    Jag ser Gud som min Fader och Jesus som min bror, och därför ber jag närsomhelst jag känner för det. Ibland för mig själv i tystnad. Ibland i kyrkan. Ibland högt med min make hemma i soffan. Ibland med mina barn vid läggdags.
    Jag blir inte lite kränkt å dina barns vägnar, kan de inte få söka själva eller?
  • M C
    Digestive skrev 2012-06-11 15:47:04 följande:
    1. En fantastisk omväg jämfört med att helt enkelt använda sin intuition. Kan dock hålla med om att det skulle kunna fungera i vissa fall och som initierande fas, dock rätt stagnerande för mänskligheten då metoden utesluter någonting nytt och bygger på att "apa efter". När det kommer till mer ingående meningsfullhet så tror jag inte att modellen skulle fungera lika väl, då vi sällan uppvisar samma individuella behov under luppen.

2. -||-

3.  "[...] ingen annan kan tala om för dig vad du ska spendera ditt liv med att göra." hur går den slutsatsen ihop med ditt svar på överstående punkter och metoden de anbelangar (som mer eller mindre kräver att någon faktiskt kan tala om för någon annan hur den bör spendera sitt liv meningsfullt)? Annars så ser jag inte mycket till vetenskapliga metoder på den här punkten.

Varför blandar du in en gud i det här?

4. För att det hör till ämnet vad vetenskap klarar av att hantera för frågor och det hör även till ett intressant fenomen att vi inte kan definiera mänsklighet utan att behöva ha med en majoritet utav något icke mänskligt med i definitionen - vi kan helt enkelt inte definiera mänsklighet då vi inte vet vad det är eller vad det skulle vara hos oss. Låter du det gro en stund så finner du säkert tanken, iallafall, fascinerande och att den kan påverka vår verklighetsuppfattning rätt rejält på flera områden. 

5. Vi diskuterar inte vad du har och inte har intresse utav. Du finner det inte på något vis knepigt att vi kan föreställa oss saker som universum per se inte kan presentera för oss? Vart sådana föreställningar skulle härstamma ifrån, när universum per se inte kan fylla en sådan uppgift mer än indirekt genom oss, kan vi inte svara på. Att vi kan föreställa oss mer än vad universum faktiskt innehåller borde höra till en omöjlighet men likväl så kan vi göra sådant lekande lätt. Vad det faktumet faktiskt kan betyda gäckar intresset hos en hel del människor.

"Finns ingen orsak att ha problem utan lösning framme till diskussion [...]" den här diskussionen handlar specifikt om sådana problem och som vetenskapen inte kan ge svar på. Den här frågan stod även under rubriken "Tekniska omöjligheter" av en given anledning.

6. Har inte placerat ut någon slags diet någonstans. Vilka bevislagda svar finns det massor utav och som du senare menar att vi inte har hittat?

Självklart blir jag nöjd när vi slutligen kan börja diskutera frågorna med en bättre förståelse för dem. Det enda som jag finner missförstått berör den upprepande inblandningen av gudomligheter.

Men herregud, du frågade efter ur man använder den vetenskapliga modellen och jag svarade. Då kan du inte klämma i med att det känns onödigt, då har du ju själv eliminerat behovet av en gud.

Det som inte kommer från dig kommer från andra människor. Det är de enda du behöver ha i minnet när du "söker".  
  • M C

Inte diet, deitet. Läs noggrannare.

• M C
    Digestive skrev 2012-06-11 17:58:51 följande:
    Oj, ska vi börja anmärka på uppenbara type-errors nu också? Du har verkligen förmågan att kunna sänka nivån på precis vilken diskussion som helst - till och med diskussioner som du själv ber om ska sänkas så lågt att intresset för dem luckras upp.

Endast när det påverkar folks förmåga och uppfatta. Du läste och skrev diet som handlar om matvanor. Jag menade en slags gudomlig enitet - och skrev det. Deitet.

Det är inte jag som inte läste ordentligt.  
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-11 20:57:25 följande:
    Men du har skrivit det flera gånger nu, det blir tjatigt. Vem som helst kan göra fel, ja kanske inte du då kanske du själv anser. Men vi andra kan det i alla fall.

Bemöt istället det som Digestive skrev. Men det gjorde du inte, utan hotppade direkt till 'jag vet minsann hur det stavas och vad det betyder!' och struntade i att bemöta punkterna som togs upp.

Var fick du luft ifrån?

Jag gör som du och dina, svarar på det jag har lust med.   
  • M C
    Digestive skrev 2012-06-11 21:33:35 följande:
    Låt mig gissa - det blev ingen sömn för dig?

Somnade som ett barn och sov för första gången på flera veckor mer än 6 timmar, så det hade tydligen en tvärtomeffekt.
    Som att jag var synnerligen nöjd med mina svar och hur irrationella dina är.
    Trekk skrev 2012-06-11 21:46:55 följande:
    Ändå är det inte jag som sitter här med offerkofta och välsmakande läktarkorv i högsta hugg.
    Tyst

Och det här måste vara det vackraste jag hört på flera månader:
    Trekk skrev 2012-06-11 21:26:43 följande:
    Som Carl Sagan säger. Vi är universum som efter många långa miljarder år blivit medvetet. Genom oss tittar universum på sig självt. Genom oss upplever universum sitt egna väsen.

• M C

Jag tror jag fortsätter som jag påbörjade den senaste satsningen på värdighet jag hade - med att ignorera halal och digestive.
    För att en diskussion ska vara fruktsam krävs lite mer av alla, det är inte bara ena sidan som ska presentera fakta. Det blir liksom ingen diskussion då, mer som en föreläsning där lyssnarna bara har ruttna tomater till svar. 

• M C

Jag kan tycka att det vore bättre att ha en lag som inte gick att tolka så att man kan slå sina fruar och döttrar ostraffat.
    Om boken man följer visar minsta tendens till att vara luddig och lämnar utrymme för att tolka på fel sätt, då skulle jag ändra.

Men hey, thats me. Medmänsklighet är inte för alla.   

• M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-14 21:23:17 följande:
    Ja, och det är den typen av statistik som en del helt verkar bortse från - av någon anledning.

Säg en av oss som tycker att USA gjorde rätt. Säg en.

Du förstår, två fel gör inte ett rätt. Det är precis lika illa att kriga för att man vill ha mer pengar eller makt (jag har kritiserat US så många gånger förut, men det blir aldrig några diskussioner kring det, go figure.)
    .   
  • M C
    Trekk skrev 2012-06-15 18:48:14 följande:
    Ingen är för övrigt pro amerika här och om du vill starta en tråd om hur dumma USA är kommer vi alla joina dig i en lång grupprunksringdans ad infinitum där vi spyr galla över Bushregimens brott mot mänskligheten och all skit de gjorde/gör världen över.

Hur understår du dig att påstå att vi rättfärdigar detta?! Fy på dig Digestive, så säger man fan inte! Inte okej alltså. Inte okej alls. Får en "även du min Brutus" känsla av ditt inlägg Rynkar på näsan

Du skriver exakt som jag tänker, minus grupprunkningen. Jag tänkte mig mera ormgrop.

Förut innan FL svämmade över av muslimtrådar, då när vi fortfarande bara ondgjorde oss över kristna dumheter brukade jag starta trådar om hur överdjälva skitkorkad den illiterära busken är.
    Jag fick aldrig några svar på dem. Go figure.  
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?