Inlägg från: Trekk |Visa alla inlägg
  • Trekk

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:27:39 följande:
    Jag vet inte hur kompassens utforming är, men vad jag vet ligger Mecka kvar där det ligger och det är väl rimligtvis det som man utgår från när man använder sitt kompass?
    Jo alltså, Mekka flyttar sig inte mycket med den kontinentaldriften och för lite för att påverka. 

Dock så flyttar sig den magnetiska nordpolen ca 55km/år  och flygkartor uppdateras var 14 dag för magnetisk variation/deklination.

Skillnaden är inte liten, på bara ett år sker ett skifte på 55km (då den rör sig mot norr med så blir inklinationen inte så skarp dock).

Enkelt omräknat innebär det att om man ber i Stockholm år 2011 och år 2013 så kommer man, om man träffar Mekka år 2011 att missa Arabiska Halvön år 2013. Ibland rör sig polen dock tillbaka och i bland rör den sig inte drastiskt i sidled, så ibland hamnar man i Irak och osv. Dock måste man konstant kompesera för driften och för att träffa nåt så litet som Mecka är allt annat än en geostationär satellit meningslöst. Har sett gps-kabla kompasser dock, kanske värt att investera i. Finns appar till iPhones och Androider med.

https://www.google.com/search?hl=en&q=qibla+gps&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1536&bih=764&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=CHLST7KsDO364QTfjtGNAw 
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:37:18 följande:
    Den buddistiska meditationen är inte modell för varken den muslimska bönen eller den judiska eller kristna. Det finns buddister som inte tror på Gud så det är ju i så fall konstigt om den skulle vara vägledande gällande det.

Vad jag skrev om var däremot att de som utför t.ex. yoga väldigt bra kan identifiera själva bönetekniken, dvs att under bön (meditation/yoga) avskärma sig från de dagliga bestyren och istället fokusera på bön/meditation/yoga. Det är en träningssak att göra det i alla tre fallen, det är därför vi kanske kan förstå varandra vad det handlar om, även om syftet är olika.

Så ja, den muslimska bönen är givetvis till Allah (swt). Finner du det besynnerligt att en religiös person ber till sin Skapare och påminner sig Honom?
    Nejdå det är jag med på, ville bara ha ett förtydligande men jag är med på detta. Inga konstigheter.

Inget lustigt med att man ber till sin skapare, bara märkligt att tron tar upp så mycket av tiden 
  • Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-07 23:45:29 följande:
    Utövandet av islam provocerar islamhatarna. Se det klippet där en muslim ber på gatan och vad andra gör mot honom, varför? bara för att han ber.

">

" target="_blank">

Öh kristna sjuka fundamentalister jävlas med en muslim som av någon anledning väljer att be i skarpt läge i detta klipp.

Detta beteende är religiöst betingat, inte fan har jag krökt ett hår på en muslims huvud och har vevat mot nazister tillsammans med båda shia o sunni back in the 90-talet. Har försvarat muselmaner mot Sverigedemokrater och hade jag varit på plats i videon hade jag varit pliktskyldig att försvara honom efter förmåga.

Rationella sekulära humanister spöar inte upp folk, fundisar gör det 
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:31:20 följande:
    Det handlar inte om hänfördhet, utan om att se helheten i en text och inte tolka den bortom det.

Det blir endast intressant att diskutera, tycker jag, om den som diskuterar har samma utgångsläge. Men du har ju inte det så det blir lite svårt att diskutera med dig. Då menar jag inte att du inte är muslim, absolut inte, utan att du bortser från källor som måste inkluderas när man reflekterar och bildar sin uppfattning.

För en muslim så handlar det inte (kan bara ge en tanke till dig om det) att jämföra Allahs (swt) profeter och budbärare, för de är alla lika mycket värda.

Men du försöker ju inte 'verkligen förstå Koranen' så länge du är selektiv till källorna.
    Åter igen är jag faktiskt helt med dig i det du säger.

Utgångsläget behöver dock inte var det samma, du blir det ju lätt en diskussion för inbördes beundran annars.

Alltså det du säger är väldigt logiskt. Problemet som jag ser det är "the leap of faith" alltså acceptansen av själva grundkoceptet. Varför använde du inte vetenskaplig epistemologi när du började studera islam? 
  • Trekk
    M C skrev 2012-06-08 07:59:43 följande:
    Å GUD, du gör det för enkelt!
    *skrattar gott*

Har du inte lärt dig vid det här laget att det går att bevisa det mesta? 

Om man får känslor av olika slag så visar det sig om man mäter hjärnaktiviteten. Det finns områden som lyser upp när man är kär, arg, ledsen, glad, förvirrad - noga dokumeterat sen många många år tillbaka. Några känslor syns väl i ansiktet som ledsen eller arg, tex ansiktet skrynklar ihop sig och tårarna kommer.
    Kärlek går att mäta det med, hjärtats frekvens, adrenalintillströmningen, pupillens storlek (som alltså vidgar sig vid stora känslostormar).

Luft är mätbart, den har tyngd och massa. Det kallar lufttryck, enheten är bar(Pa) som står för Pascal som var den som "upptäckte" hur man mäter den. Vi har te x högtryck och lågtryck, normalen är 1013 Pa som alltså är vid havsytan. Det är en atmosfär. För att få en ballong att flyga tar man en gas som har lägre massa som tex helium, som alltså vill flyga uppåt, inte helt olikt en bit frigolit i vatten.

Du vet, alla ämnen har en massa. Alla. Allting i världen går att mäta. Kanske inte direkt som med radioaktiva ämnen, men hur de påverkar sina omgivning. Man använder en katalysator och får ett resultat som avviker från om det bara hade varit katalysatorn som var där - då vet man. 

Jag gillar inte lögnare heller, de är mycket jobbiga att umgås med. Men no worries mate, dig ogillar jag av princip, inte för att du inte vet att du ljuger.   
    Hjärta
  • Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-08 11:15:25 följande:
    M C

Det går visst att mäta men då behöver man labor och apparater för att kunna göra det. Jag talar om synen, kan du bevisa att du har känslor och lokalisera dom i din kropp? Det kan du inte. Kan du visa att luften finns? Du säger kanske ja för att du andas men det är inget bevis på att den finns. Det är så med själen, det går inte att se med ögonen men den finns.

Ja en lögnare ogillar lögnare för att lögnaren VET att lögnare sysslar med samma sak. I mitt fall ogillar jag lögnare för att de är mindre värda i mina ögon. En människa förlorar sitt mänskliga värde om h*n ljuger. Nu vet du skillnaden mellan mig och dig.
    Känslorna finns i hjärnan och många är kartlagada i områden. Även om man inte hade kunnat bevisa det betyder det inte att allt som inte kan bevisas finns, långt långt långt ifrån.

Hur är inte det faktum att man med lungorna tom kan mäta syrehalten i luften ett bevis på att den finns? Den kan mätas med och flygplan flyger i den och om du missat det så är aerodynamik en hel vetenskap, läran om luftens fysik. Bara för att du inte förstår vad som finns och inte finns betyder det inte att vetenskapen är fel. Vetenskap är inte fel bara för att man inte förstår den. 
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-06-08 23:58:16 följande:
    Trekk Hjärta
    {#emotions_dlg.flower}
  • Trekk
    M C skrev 2012-06-09 00:11:18 följande:
    Du svarade inte heller på det där med hjärnan ser jag. Jag tyckte det var bara för korkat för att ens besvara.

Solig
    Det var dumt bortom tid o rum o jag ville inte bli indragen :P
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-09 10:21:48 följande:
    Jag tror egentligen att detta med att be mot Mecka verkar vara ett större problem för icke-muslimer än muslimer. Det räknas ut riktning som man ska be mot, och sen är det inget problem med det. Islam är en enkel religion där avsikt och tanke är minst lika viktig som handlandet. Att sitta och bena ut ting och göra dem till ett problem istället, ja då får man nog vända sig någon annanstans tror jag.
    Ja för icke-muslimer är de enda som applicerar logik på det hela och finner de gigantiska problem som finns samt de problem som även rör de troende.

Ja du har rätt, bäst att inte ifrågasätta och att inte ställa frågor och tänka till...blir svårt för korthuset islam att inte blåsas omkull av tankebrisen som då uppstår.
    oOHalalOo skrev 2012-06-09 10:24:48 följande:
    Ja inbördes beundran är ju vad du och några till försöker att vända tråden till, det kanske ni skulle kunna ta i inboxen istället så att tråden kan förbli något så när a jour istället?

För att vetenskapen inte kan förklara religionens teologi? Kan vara orsaken.
    Teologi är ju en pseudovetenskap precis som alkemi och astrologi.

Religioner besvarar ju absolut nada, däremot hittar de på ofalsifierbara och otestbara svar vilket är en gigantisk skillnad. Religion besvarar absolut ingenting. Noll, niente, nada nanimo!
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-09 23:34:26 följande:
    Vad är det för gigantiska problem med religion som jag inte förstår men som du förstår?

Jag har inte sagt att man inte ska ifrågasätta och tänka till, Jag skrev däremot att göra problem när det inte finns några inte är speciellt konstruktivt.

Inte riktigt skulle jag vilja säga, eftersom man i så fall måste borste från en del ting.

Det är så du ser det, medan religion och tro för flertalet av världens befolkning besvarar ting som vetenskapen inte har svar på. Så lite fel ute skulle jag vilja säga att du är.
    Anser du inte att tex Mormonismen, Amish, Jehovas vittnen, Kristendomen och Hinduismen har många problem?

Man kan inte ifrågasätta och tänka till om religion, då fungerar den inte. Ställer man frågor får man svar som förstör tron.

Att någon ljuger för dig och du tror att det är sant betyder inte att svaret är relevant.

Att hinduer tror att guden Ganesha med sitt elefanthuvud är den som tar bort hinder ur livet innebär givetvis inte att det på något viss är sanning eller rationellt att tro på en sådan vanföreställning.

Att Sydamerikanska indianstammar begraver vissa spädbarn levande betyder inte att det är rätt sak att göra eller ens en bra idé.

Det finns en anledning till att ju mer kunskap människor har desto mindre religiösa blir de. 
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?