Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:27:39 följande:
Jag vet inte hur kompassens utforming är, men vad jag vet ligger Mecka kvar där det ligger och det är väl rimligtvis det som man utgår från när man använder sitt kompass?Dock så flyttar sig den magnetiska nordpolen ca 55km/år och flygkartor uppdateras var 14 dag för magnetisk variation/deklination.
Skillnaden är inte liten, på bara ett år sker ett skifte på 55km (då den rör sig mot norr med så blir inklinationen inte så skarp dock).
Enkelt omräknat innebär det att om man ber i Stockholm år 2011 och år 2013 så kommer man, om man träffar Mekka år 2011 att missa Arabiska Halvön år 2013. Ibland rör sig polen dock tillbaka och i bland rör den sig inte drastiskt i sidled, så ibland hamnar man i Irak och osv. Dock måste man konstant kompesera för driften och för att träffa nåt så litet som Mecka är allt annat än en geostationär satellit meningslöst. Har sett gps-kabla kompasser dock, kanske värt att investera i. Finns appar till iPhones och Androider med.
https://www.google.com/search?hl=en&q=qibla+gps&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1536&bih=764&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=CHLST7KsDO364QTfjtGNAw