Inlägg från: Trekk |Visa alla inlägg
  • Trekk

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

oOHalalOo skrev 2012-06-10 10:08:11 följande:
    Oj det var nåt nytt, du har ju i princip bara tagit upp Islam, men här blev det lite annat.

Du har faktiskt helt fel. Det är så man hittar fram till tron, just för att man ifrågasätter och ställer frågor (eller söker skulle jag hellre kalla det). En tro är inte statisk som många icke-troende verkar ha fått för sig, utan man reflekterar ständigt, vilket är att tron hela tiden hålls up-to-date och frågor får sina svar.

Det vet jag, du har ju t.ex. gjort en del påståenden som du lagt fram som sanning, vilket kan ses som lögn, men poängen är att jag inte köper rakt av vad du påstår utan jag kan istället ta mig djupare in i teologin. Vilket givetvis är positivt. Alla vägar bär inte till Rom enligt mig, men däremot så bär vissa ting till fördjupar kunskap.

Frågan är varför du måste förringa hinduernas tro genom att komma med din subjektiva uppfattning och kalla deras tro för vanföreställning? Det är snarare ett tecken på att inte kunna visa respekt för andra människors uppfattning, när de inte delar ens egen utan man måste ge dem en känga. Vet inte om det är typiskt västerlänskt att göra så, men det känns omodernt på något sätt faktiskt att göra så.

Ifrågasätt då deras handling att begrava spädbarnen och det är en fråga för regeringen i det landet att stifta lagar som förbjuder mord.

Det är din uppfattning, min är att det går alldeles utmärkt att vara både och. Eftersom religiositet inte är något som kan stå allena.
    Du ondgjorde dig ju så mycket att jag inte låter religionen som ligger bakom 97% av terrordåden i väst de senaste 10 åren, vara i fred, så jag drog upp några kollegor istället. =)

Varför ledde mitt frågande till att jag idag är trolös? Varför blev inte jag mer troende?

Respekt? Vad är repsekt? Jag har respekt för människor. Men inte nödvändigtvis för alla deras idéer.

Jag har tilldelats mången spark av hårt snörad 14 håls stålhättad känga av nazisterna, ändå känner jag idag inget hat emot dem och där och då kände jag inte hat mot dem som personer utan mot nazismen som doktrin. Dessa människor hade fortfarande potentialen att bli civiliserade och de var fortfarande människor som jag kan respektera som sådana, som jag bör och måste respektera som sådana.

Däremot har jag inte ens ett milligram av respekt för deras nazism, och varför skulle jag ha det? Varför skulle jag göra annat än att driva med nazismen och pulvrisera deras ihåliga känsloargument?

Några av dem blev vettiga karlar så småningom, andra inte, men ALLA har den potentialen, bara man kan ersätta de dåliga idéerna med bättre.

Alltså har jag repsekt för människor men absolut inte för irrationella vanföreställningar om världen, speciellt inte de som är direkt hälsovådliga.

Att visa "respekt" för en vansinnig illusion som tex nazism är inte respekt, det är att totalt skita i vad andra människor fått för sig för tokigheter och inte vilja hjälpa dem att undvika att skada sig själva och andra.
    Människors välbefinnande och liv är heliga, deras temporära idéer är det inte.

Dessa indianer svarar inte till någon regering och vet inte ens vad en sådan är. Jag fördömer deras dåliga idéer, men inte dem. De kan få bättre idéer inte sant? Det är inte fel att upplysa dom om att det nu finns bättre sätt att skydda sig från sjukdomar på än att gräva ner spädbarn levande, eller har jag fel?

Det är inte en uppfattning, det finns extremt mycket forskning och statistik som sedan länge bevisat att ju högre utbildning man har desto mer sekulär blir man. USA har 90% kristna men 93% av deras vetenskapliga akademi är ateister. 
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 19:50:37 följande:
    Ondgjorde mig? Nej det måste du ha övertolkat.

Jag vet inte. Däremot så vet jag att man har alla möjligheter att söka och finna, ända tills döden når oss. Så det kanske inte är försent ännu.

Det är alltså jobbigt att skriva Gud istället för vad du nu skrev tidigare? Men för all del är det för jobbigt och för tillmötesgående så skriv vad du vill för alla del. 

Så det är ett mål att sträva efter menar du? Att bli sekulär och inte få känna andlig frid eftersom det behovet inte existerar? Tja det kanske man kan vara oense om. 
    Jag upplever ett missnöje från din sida med att jag just nu har islam under luppen men det är möjligt att jag misstolkat dig.

Jag förklarade ju ingående varför jag respekterar människor men inte deras direkt dåliga ideer, det vore hjärtlös och ansvarslös anarki.

Vill du att jag ska skriva  الله Allah  (Subhanahu wa ta'ala) varje gång jag talar om din deitet? Kan jag också köra med er "respektfulla" (tror han gillar er lathet) förkortning "SWT"?
    Men fine, jag kan kalla honom för något av hans 99 namn hädan efter istället för att larva mig och hitta på namn

Vad säg som:
    Al-Mu'min, den trofaste?
    Rahim, den nåderike?
    Al-Basit, den utvidgande?
    Al-Khafid, förödmjukaren?

Dessa är namn från listan över hans 99 namn och således borde alla dessa vara halal.

Men låt oss lämna detta hårklyveri, du ställer en intressant fråga.

Andlig frid existerar absolut i den sekulära världen. Det värld som Hubble teleskopet visar är för mig helt magisk, lika så kan naturfenomen vara det men även småsaker. Jag kan fascineras av sparvar som slåss om mat i luften, av regnbågar, av molnens flykt över himlen. Av att lära känna nya personer, av att vara kär, av att finna en ny plats eller återvända till en kär gammal sådan. Att påverka människor och världen på ett positivt vis, att drömma, att uppskatta det faktum att allt är och att jag är.

Som Carl Sagan säger. Vi är universum som efter många långa miljarder år blivit medvetet. Genom oss tittar universum på sig självt. Genom oss upplever universum sitt egna väsen.
    Detta är för mig en så stor tanke att jag inte finner ord för att beskriva det.
    Hur kan inte detta räcka? Varför slänga in den nåderike eller Ganesh eller Jahve i mixen? 

Hästhuvudnebulosan är många magnituder häftigare än Profetens (Må den Nåderikes frid och välsignelser vara med honom) flygande häst Al-Buraq

Varför kommenterar du inte på det faktum att 97% av allt terrorvåld i västvärlden de senaste tio åren är islamistiskt?
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 21:53:29 följande:
    När du kränker min tro så kränker du mig. Vad du än försöker övertala dig själv med att du gör något annat.
    Jag tror att talet Pis första siffror är 3.14159. 
    Om du påstår att det är 3.17223 så kränker du min tro, men inte mig.

Du håller på Hammarby, Jag på Gais. Du säger att Hammarby är bättre än Gais. Du har kränkt min tro, men inte mig.

Du tror på Allah, jag gör det inte. Du säger att Allah finns och pratar om att jag lever i en värld utan andlighet. Du respekterar inte min tro, men du kränker inte mig.

Innehållet i Koranen är dock direkt kränkande mot mig personligen som icke-troende och mot allt vad kvinnor heter.

Dina trosbröder förstörde att förhållande för mig, berövade mig på min käresta, slog mig och henne och hotade mig till livet.

Detta är per definition en grov kränkning av både ära, person och av mig som människa.

Nej det var inte du som kränkte mig personligen men utövare av din religion som smällde upp Korancitat på allehanda språk i mitt ansikte från sol upp till sol ned.

Din religions doktriner och vissa av dess utövare har således direkt kränkt mig ytterst grovt.

Ändå är det inte jag som sitter här med offerkofta och välsmakande läktarkorv i högsta hugg.
  • Trekk
    M C skrev 2012-06-12 08:23:21 följande:
    Och det här måste vara det vackraste jag hört på flera månader:
    Jag finner Carl Sagans ord bra mycket mer fascinerande än Moses och hans högst oimponerande brinnande buske som Hitchens så fint sammanfattade det.
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-06-12 17:22:35 följande:
    Orch-or teorin ger en sådan möjlighet ett (bland flera) vetenskapligt klädda perspektiv: en.wikipedia.org/wiki/Orch-OR 
    Några väldigt närliggande vetenskaplig perspektiv finner vi bland annat genom denna länk: en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_theorie... 

Paola Zizzi har även gett sig ann med försök till att forma en vetenskaplig teori om när universum skulle ha kunnat bli medvetet ifrån första början, alltså innan universums mer återreflektiva och viljemanifisterande medvetande kunde formas i bland annat oss (ett protomedvetande som då våra egna springer ur och på ett vis som Carl Sagan föreställer sig, i sina tankar som du presenterat här ovan): www.quantumbionet.org/eng/index.php?pagina=60

Tunga tankar och helt klart mer fascinerande för 2000-talets vetenskapsmedvetna människor än, som du själv skriver, Moses brinnande buske (eller vad man nu vill jämföra det med ur vår långt förgångna historia).

Tack för länkarna :)

Jo speciellt intressant är elektromagnetiskt kvantummedvetande, eller spekulationerna därom. Mycket matte som är över mitt huvud men intressanta hypoteser, helt klart :)
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-12 20:27:35 följande:
    Så jag har offerkoftan på för att jag diskuterar Islam och har mage och säga att jag känner mig kränkt? Vad jag vet så är det tillåtet inom ramen för yttrande och åsiktsfriheten att göra det? Men är det väldigt jobbigt att uttrycka vad man känner så kan jag självfallet backa på den punkten och strikt helt hålla mig till religionen som sådan. Det ska bli.
    7 miljarder är vi, du kan inte gå och bli kränkt över att alla inte alltid håller med dig i allt.

Du får givetvis säga vad du vill.

Men du framför mycken kverulans ur ett offerperspektiv när jag inte alls riktar in mig på enskilda muslimer utan på islams doktriner.

Grejen är bara att det lätt blir till en pajkastning av ömsesidigt upplevda oförrätter.
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-12 20:24:25 följande:
    Ja du misstolkar mig precis som du gör ungefär detsamma med en del av det som du diskuterar. Du är subjektiv och utifrån det gör du din tolkning.

Det är ju det jag skrev att muslimer inte har ensamrätt på upplevelser och annat. Det delar vi alla eftersom vi är människor.
    Jag tycker inte du är respektfull alls faktiskt när du ärar och upphöjer Allah (swt) utan det blir istället en tvärtomeffekt. Så det är mycket bättre att du slutar med det.
    Det är just 'den stora tanken' som har fört mig vidare för min del.

Jag jämför inte på det sättet som du gör, utan jag respekterar istället att andra tror på annat. Jag försöker inte första deras tro, inte heller ifrågasätter jag deras val, som du faktiskt gör å din sida eftersom du undrar 'vem behöver Skaparen'? Det är att förminska andras val, inte respektera andras val. Det är inte min melodi.

Därför att jag vet att det beror på vilken statistik man väljer att läsa.
    Men 1 % är redan för mycket givetvis.
    Så jag får alltså bara kalla honom det av alla hans namn som DU har bestämt är halal för en kafir att säga? Dessutom får jag inte använda något swt? Fine, Allah it is utan något swt efter. Eller är det bara gud jag får säga? Månne Gud med stort G?

Då jag är mer flexibel än din deitets krav på non-stop praise och respekt tänker jag kalla honom det du låter mig kalla honom. Alla namn funkar för mig så välj ett epitet åt mig :)

Om islam lär ut respekt, varför ska man då inte respektera icke-troendes rätt att vara icke-troende?

Åter igen, bara för att man gjort ett val eller har en åsikt betyder det inte att det är något som i sig måste respekteras eller beundras.

Fritzl valde att fängsla och våldta sin dotter i 24 år, jag har ingen respekt för det valet.

Vissa väljer att skräpa ner i naturen eller plåga djur, jag respekterar inte det valet, varför skulle jag?

Vssa slår sina fruar och barn, jag ser ingen anledning att respektera det bara för att.

Vissa tror att världen skapades av termiters avföring, jag behöver inte anse att den positionen är relevant för något riktigt.

Jag tar av mig hatten i kyrkan, jag tvättar händerna och renar mig innan jag går in i tempel och moskeer och tvingar ingen muslimsk kvinna att ta min hand mot sin vilja.

Men jag behöver inte hålla med och jag har all rätt i världen att i rätt forum (som detta) diskutera det hela.

Statistiken gäller de senaste 10 årens terrordåd i väst. Även om man tar bort elfte septemberattacken ur statistiken då många gick åt på en gång så är det ändå 91% av resterande terrorism som har utförts av islamister. Listan över terrordåd som stoppats, som extremisterna som försökte halshugga Gyllandspostens personal är också diger.

Jo 1% är som du nämner förmycket då den ju helst ska ligga på en nivå som är den samma som alla andras och helst lägre vilket ju vore positivt, som buddhisterna och jainisterna tex.

Men 97% Är en siffra som är ytterst beklaglig och för stor för att ignoreras.

Vad anser du som muslim att man kan/bör göra åt detta problem? Jag antar att du vill att dessa 97% blir 0% så att islams image förbättras?
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-06-12 22:29:46 följande:
    Ska bli spännande att se vad forskningen kommer fram till i detta ämne! =) Vilken teori som helst av dessa skulle "blow my mind" om övertygande evidens skulle påträffas. Rent intuitivt så känns exempelvis Carl Sagas tanke, som du presenterade, väldigt logisk och intellektuellt träffande (vi hör ju till produkter av universum och tillhör universum lika mycket som universum per se gör det) - det känns som att det enbart fattas en vetenskaplig modell åt det hela och som förklarar processen vetenskapligt hållbart (och denna eventuella modell kan säkerligen bjuda på ytterligare spännande insikter därtill). Jag hoppas verkligen att det kommer att bringas klarhet i ämnet under min livstid!

Tänk dig kommande generationer som möjligtvis får med sig något av det här som en faktisk allmänbildning genom sin uppväxt. Vilken annorlunda värld de skulle forma, jämfört med oss som mer eller mindre har växt upp i fartranden utav inställningen "- Människan kan liknas med en mekanisk köttklump och ingenting mer. Punkt.". Man får en lite annorlunda inställning till sig själv och andra om man med faktiskt stöd kan säga "- Vi går ett ärende åt universum genom att expandera universums självkännedom genom vårt eget medvetande och vår egen upplevelse. Vi existerar som en fysik manifestation av universums vilja och nyfikenhet - vi är vad som bär upp rösten åt universum när det säger "- Hej, här är jag!".
    Faktiskt! Spelar ingen roll vem som har rätt om någon av dem faktiskt visar sig vara det. Vore fascinerande. Den elektriska/elektromagnetiska aspekten av vårt medvetande har vi typ ingen djupare förståelse för och jag finner detta forskningsområde spännande bortom tid och rum.

Delar dina åsikter i detta. Jag tror att det kan komma en vetenskaplig teori som förklarar de samband som Carl Sagan så poetiskt målar upp för oss.

Ja vi kommer absolut att framstå som vetenskapligt ignoranta vildar för kommande generationer.

Gillar din formulering i slutet. Vi är i framkanten av universums konstanta expansion och så länge vi lever är vi konstant i expansionens och medvetenhetens frontlinje där inget tidigare varit. 
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-06-12 23:50:03 följande:
    ..och när vi dör så kommer vår livslånga samt unika informationssignatur att graveras in i utkanterna av universum varifrån verkligheten projiceras ut i vårt holografiska universum - mission completed, massage was received and [insert what ever you want] give thanks for your cooperation. =)

"- No need to beam me up, Scotty." XD

Jag älskar flum. Det finns nog inget vettigare som en människa kan hålla på med.
    Skål till detta för bövelen! Skål
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?