• Anonym

Är det WT att bo i hyesrätt?

Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 10:28:42 följande:
    Ähh säg som det är. De har inte rådDrömmer

Glad
  • Anonym
    cloudberry79 skrev 2012-05-18 10:36:59 följande:
    Räntor, sophämtning, vatten, uppvärmning, avlopp, ev avgift (br), tomträttsavgäld, fastighetsskatt,.... Allt sånt ingår i en hyresrätt (normalt får man lägga till för hushållsel, men den betalar man ju även i eget boende) men är kostnader för den som bor i eget ägt boende. I dagsläget har vi boendekostnader på totalt just under 6000 inklusive el och parkeringsplats med motorvärmare. Det är svårt att få det billigare om man köper boende även om man räknar bort amorteringen.
  • Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 10:48:05 följande:
    Rökande grannar kan man få i BR också.
    Och i villor kan man få problem med eldande.
  • Anonym
    cloudberry79 skrev 2012-05-18 10:46:54 följande:
    Jo, en sak är dåligt, det är att man inte kan få rotavdrag om man tex vill hyra in någon att måla eller tapetsera. Det suger av principskäl, själv skulle jag aldrig slösa pengar på sånt. En annan dålig sak är att man kan få rökande grannar. Det har inte vi, men det kan ju hända.
    Men det där är en knasig jämförelse i klass med att säga att det är fel att man inte kan få socialbidrag när man har en fast inkomst i normalklassen. 

Vill jag renovera själv så förhandlar jag med hyresbolaget om eventuella avdrag annars gör dem det och de har möjlighet att göra det till priser som är helt omöjliga för BRägaren. Så summan av kardemumman är att man inte förlorar  något med en HR eftersom de tjänar in det på andra vägar.
  • Anonym

Jag har själv aldrig bott i hyresrätt. Jag tycker ändå inte det behöver vara dåligt att bo så, det beror ju på i vilket område helt enkelt. Jag har kompisar som bott i fina hyresrättsområden utan några som helst problem :) Jag skulle dock tycka att det vore synd att man inte kan renovera fritt osv.

Själv bor jag i en bostadsrätt utan lån nu. Det värsta enligt mig är att bostadsrättsföreningen har så mycket makt, att man inte får hyra ut i andra hand som man vill osv. Väldigt negativt med tanke på hur dyra bostadsrätter är i dagens läge. Önskar därför att det kunde bli vanligt med äganderättlägenheter.

• Anonym

Man kan renovera fritt med undantag för det som kräver bygglov. Dock kan man tvingas återställa lägenheten vid avflyttning, men tillåtet är det i allmänhet.

• Anonym
    sirisdotter skrev 2012-05-18 12:17:32 följande:
    Vilken standard är låg?   På grannbarnen eller vad syftar du på?
    Jag tror skribenten syftade på standarden på föräldrarna. Barn ska inte behöva växa upp med föräldrar fulla av fördomar de prackar på sina barn. Tungan ute
  • Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 11:32:48 följande:
    Hade det funnits mer äganderättslägenheter skulle jag allvarligt fundera på att köpa det.

Detta med en styrelse som sitter och bestämmer är hemskt. Jag har många vänner i Sthlms innerstad som bor i borätter och det är inte alltid kul.
    Jo, tyvärr har jag själv drabbats när jag tvingades sälja en lägenhet istället för att få hyra ut. Den nyinflyttade ordföranden var en person som verkligen kunde kallas wt, både som personlighet och utseendemäsigt. Han började rota i mitt privata för att försöka lista ut något negativt, bl.a. kollade han upp mina studier på universitetet. Det finns sopiga bostadsrättområden och finare hyresrättsområden skulle jag säga.
  • Anonym

I så fall är jag WT. Är blond, bor i en hyreslägenhet i en av Stockholms så kallade värsta förorter, huset är från den så kallade misslyckade miljonprogrammet, har 6 årig högskoleutbildning bakom mig och tjänar bra.
    Det som vi har och många så kallade "rika" inte har är en vacker natur med vattendrag, stenkast från huset. Det "rika" har är asfalt och baklån.

Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?