-
En sanning med modifikation. Antingen tar banken pengarna eller hyresvärden. Same same.Anonym skrev 2012-05-18 17:12:42 följande:man måste våga för att vinna. det är alltid riskabelt att göra finansiella investeringar, men man får se till statistiken. de allra flesta går plus när de säljer. och om man har hyresrätt så går man garanterat back.
-
Jag är ekonom och bor i hyresrätt och har räknat ut att om vi skulle köpa en fyra i den ort där vi bor, skulle vi med amortering och ränta betala mer än vad vi gör för vår nyrenoverade hyresrätt och vi hade inte tänkt och flytta, har bortt här i sex år och fortfarande inte flyttat och vi har kontantinsats till hus om vi vill men vi är inte intresserade av att ge banken en massa ränta, för de pengarna är inte våra, hela räntan får man inte dra av i deklarationerna.
Jag är inte WT och så larvigt att stoppa folk i fack, vill man bo i HR gör det, BR gör det eller hus, men inte är man sämre än nån annan för man vill bo i hyresrätt, vi har ju valfrihet när det gäller boende. Eller ?
Jag trivs där jag bor och kan köpa mig en BR i morgon om jag vill, men är inte intresserad av att flytta.
Dessutom om det blir som på 90-talet igen när räntan var på 500% då bor man bättre i hyresrätt, då var det många som var avundsjuka på mig för att jag hade en egen hyresrätt och slapp betala skyhög ränta.
En del bor i husvagn är de också WT ??? -
Anonym skrev 2012-05-18 17:14:52 följande:En sanning med modifikation. Antingen tar banken pengarna eller hyresvärden. Same same.
men gud så dumt resonemang...
du missade alternativet som händer de allra flesta, nämligen att man själv gör en vinst?
som sagt, bor man i hyresrätt så går man garanterat back.
köper man en BR så har man höga odds att göra vinst och gör man det inte så blir utgången samma som att bo i HR.
summa summarum, man kan välja mellan att slänga pengarna i sjön eller att göra en investering som kan ge avkastning. -
Och utslaget så kostar det mycket mindre. En BR-rättsägare köper en halvrisig innedörr halvdyrt på IKEA när den gått sönder. En hyresvärd köper en halvrisig dörr billigt på Ikea eftersom de har helt andra volymer.Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 17:15:44 följande:Ja, fast i en HR har du allt fräscht. Går ngt sönder så är det bara ringa värden.
-
Jag är kokko då ;) Har bott högst upp i ett höghus med bostadsrätter och det var toppen, var singel utan barn då. Jag är uppväxt i villa, men detta var ett bra alternativ eftersom det inte fanns några bra hr-områden där jag ville bo. Fantastisk utsikt, stor balkong och med förmånen att vara ganska anonym. Det var ett jättelugnt boende, inga stojande barnfamiljer alls utan ensamma unga och gamla. Aldrig några störningar och aldrig något gnäll, alla skötte sitt bara. Jag skulle aldrig bo i ett radhus och tvingas in i någon "granngemenskap" där alla snokar på alla. När jag sen sålde min lägenhet tjänade jag mig dessutom en hacka som jag kunde använda till en ny bostad :)Anonym skrev 2012-05-18 16:59:06 följande:Personligen tycker jag att folk som köper bostadsrätter i ett höghus är lite kokko. Kan inte för mitt liv begripa varför man inte väljer att hyra lägenhet istället, bra mycket mer gynnsamt och bra. Ska man köpa en bostad så köper man väl ett radhus eller en villa i så fall. Inte en lägenhet liksom...
-
Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 17:15:44 följande:Ja, fast i en HR har du allt fräscht. Går ngt sönder så är det bara ringa värden.
vilka HR menar du nu? de som är nybyggda och har en månadshyra på 9000 kr för en trea på 75 kvadrat? de allra flesta HR jag sett är sunkiga med tråkiga kök och badrum. tro fasen det, hyresvärden vill väl inte renovera om det inte är absolut nödvändigt`? det brukar inte direkt vara svårt att få hyresgäster ändå.
ja, det är "bara" att ringa värden. dock betalar man för det. det finns nämligen medräknat i hyran.att betala 5 000 i månaden i fem år = 30 000 kr i kostnad. dessa pengar går du garanterat back och får aldrig igen.Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 17:13:46 följande:Berätta hur man går garanterat back med hyresrätt kontra BR. När du själv säger att det är en riskaffär.
bor du i BR i fem år så har du höga odds att göra vinst på låt säga 100 tkr. ingen jag vet har gjort en sämre vinst i alla fall. (bor i göteborg). räkna då av hyran på 30 tkr och du har gjort en vinst på 70 tkr. något som är omöjligt när man bor i HR
-
Ha ha får man inte bo var man vill i detta land utan att man är WT, vilket dumhuvud som sagt så, då kan man inte ha mycket i huvudet.
Jag bor i hyresrätt och är stolt över det och har ett bra jobb och vi trivs här, skiter i om jag gör vinst eller ej och vår familj trivs och vi åker på bra semstrar och har bra ställt och vår dotter får det hon behöver och mer därtill.
Men vill man göra bostadskarriär så gärna för mig, men mig intresserar det inte.
Alla bor väl som passar dem bäst eller ????????????????? -
Inte alls utan tvärtemot smart.Anonym skrev 2012-05-18 17:17:05 följande:men gud så dumt resonemang...
du missade alternativet som händer de allra flesta, nämligen att man själv gör en vinst?
som sagt, bor man i hyresrätt så går man garanterat back.
köper man en BR så har man höga odds att göra vinst och gör man det inte så blir utgången samma som att bo i HR.
summa summarum, man kan välja mellan att slänga pengarna i sjön eller att göra en investering som kan ge avkastning.
De folk stirrar sig blinda på är en eventuell vinst en försäljning genererar men "glömmer" att allt annat oftast är mycket dyrare. Och använder man dessutom hyresrätten som inbyte om man köper kan man gå med stor vinst. Det är så helt enkelt för tex vid skilsmässor kan det vara omöjligt att behålla 2 ägandeboende och då har jag som HR-gäst ett guldläge.
Men jag förstår att det svider i tanken att man kan tjäna grova pengar på HR, det hör ju liksom inte ihop med bilden många har. Så nej, man går garanterat inte med förlust men risken är däremot stor för det för den som "äger" sitt boende (eg banken). -
Jättekul skrev 2012-05-18 17:20:27 följande:Bankräntan kan gå upp. Det är inte alltid man säljer med vinst. Sen ska du väl ha någonstans att bo också. Vilket innebär att pengarna är låsta. Går BR-föreningen i konkurs (vilket kan hända med idioter i styrelsen) är det kört. Dock händer det sällan.
ja och jorden KAN gå under också.
ta det inte fel nu. jag förstår hur du menar. dock får man ju se lite till riskerna kontra möjligheterna samt se vad statistiken visar. hur mycket tyder på att räntorna kommer att överstiga 5-6% framöver? hur ofta går en BR-förening i konkurs? pengarna är visserligen låsta, men bostadsmarknaden är het så tillgången är ändå ganska säker.
men visst, vill man ha både hängslen och livrem och inte försöka skaffa sig några tillgångar så är ju HR givetvis det bästa. det är utan tvekan ett säkert boende och man behöver knappast ha någon större buffert ifall något går sönder. -
Det där beror ju på var man bor/bott också. Jag har tex bott i en medelstor svenk stad och där var br-lägenheterna så billiga på 90-talet att man enkelt kunde köpa en kontant. Man fick då en bra grund att göra bostadskarriär.Anonym skrev 2012-05-18 17:16:22 följande:Jag är ekonom och bor i hyresrätt och har räknat ut att om vi skulle köpa en fyra i den ort där vi bor, skulle vi med amortering och ränta betala mer än vad vi gör för vår nyrenoverade hyresrätt och vi hade inte tänkt och flytta, har bortt här i sex år och fortfarande inte flyttat och vi har kontantinsats till hus om vi vill men vi är inte intresserade av att ge banken en massa ränta, för de pengarna är inte våra, hela räntan får man inte dra av i deklarationerna.
Jag är inte WT och så larvigt att stoppa folk i fack, vill man bo i HR gör det, BR gör det eller hus, men inte är man sämre än nån annan för man vill bo i hyresrätt, vi har ju valfrihet när det gäller boende. Eller ?
Jag trivs där jag bor och kan köpa mig en BR i morgon om jag vill, men är inte intresserad av att flytta.
Dessutom om det blir som på 90-talet igen när räntan var på 500% då bor man bättre i hyresrätt, då var det många som var avundsjuka på mig för att jag hade en egen hyresrätt och slapp betala skyhög ränta.
En del bor i husvagn är de också WT ???