• tyffing

Efedrin

Min flickvän har världens snyggaste figur. Hon håller på mycket med fitness träning. Problemet är att hon håller på med att ta efedrin ( efedrina level)  några gånger i veckan för att hålla nere hungerskänslorna.  Jag har sagt till henne det är farligt. Dock hon säger hon har gjort så i flera år ochhar  inga problem att sluta. Jag märker inga problem hos henne i övrigt. Vad tror ni ? hur skall jag hantera detta ? 

• Svar på tråden Efedrin
  • prop19
    tyffing skrev 2012-05-20 14:17:46 följande:
    Jag dricker inte kaffe:) men samtidigt  så är väl knappas koffein i samma liga som effedrin?

Min fd hävdar dock att koffein är mycket farligt och att under graviditeten så drack hon inget kaffe.  När jag undrade över det släpade hon mig till en doktor som hade ett allvarligt samtal med mig om koffein (detta var i USA i början på 90-talet).   Han sa typ att att till alla som vill ha barn rekommenderar han inte koffein varken innan akten eller under graviditet. Jag trodde det var ett aprilskämt först, men efter sett en plansch på väggen där man hade upp farligheter med coffein, cocaine och heroin under graviditet blev jag lite tvekande.   Efter det slutade jag att dricka kaffe.
    Likheterna mellan koffein och efedrin är väldigt många.
    Och faktum är att efedrin är inte mycket starkare än koffein.
    Så jo, skulle säga dom är i samma liga.

Vad du måste veta är att även koffein har hälsorisker, som helt klart är i paritet som med efedrin.
    Överdoserar du av koffein så dör du, och en extremt otrevlig resa till döden uppe på detta.
  • Anonym

Dödlig utgång av tabletter med detta ser jag som en rätt allvarlig bieffekt. Få henne att sluta.

• prop19
    Anonym skrev 2012-05-20 14:29:23 följande:
    Dödlig utgång av tabletter med detta ser jag som en rätt allvarlig bieffekt. Få henne att sluta.
    Ehh?
    Hur vanligt är det tror du?
    Förstår inte ditt syfte att skrämma livet ur TS, vad vill du uppnå med det?
  • Anonym
    tyffing skrev 2012-05-20 14:17:46 följande:
    Jag dricker inte kaffe:) men samtidigt  så är väl knappas koffein i samma liga som effedrin?

Min fd hävdar dock att koffein är mycket farligt och att under graviditeten så drack hon inget kaffe.  När jag undrade över det släpade hon mig till en doktor som hade ett allvarligt samtal med mig om koffein (detta var i USA i början på 90-talet).   Han sa typ att att till alla som vill ha barn rekommenderar han inte koffein varken innan akten eller under graviditet. Jag trodde det var ett aprilskämt först, men efter sett en plansch på väggen där man hade upp farligheter med coffein, cocaine och heroin under graviditet blev jag lite tvekande.   Efter det slutade jag att dricka kaffe.
    Haha, det är fullt tillåtet att ta saker och ting till sin spets, resultatet av det blir dock inte alltid rätt.

Koffein har sina biverkningar men man behöver inte förstora upp dom. 
    Det är fullt tillåtet att bli nån form av absolutist för att alla droger har sina biverkningar men man får inse att med det beslutet så ingår man i en extremt begränsad skara.
    Dom flesta andra använder sina droger med ett syfte och mår bra av det.

Anonym skrev 2012-05-20 14:29:23 följande:
    Herre gud, har du vaknat på fel sida idag?

• Suzén

Har tyvärr använt det själv i några år när jag tränade som mest och hade tre jobb. Svettades som en gris, hjärtklappningar och nolltolerans mot någon! Detta kom ju såklart efter några månader men i början var det det bästa som fanns! Smal- ej hungrig, effektiv och alltid speedad

• Anonym (zozo)

jag har själv käkat efedrin länge, va riktigt riktigt underviktig, tränade som en idiot, jobbade på, öste på me allt. 
    började leta efter med o starkare eftersom de tillslut inte hjälpte med dom jävla pillren men kroppen sa ifrån.
    ja kollapsade, fick hjälp och vände.

tycker du ska ta allvarligt på detta, hon behöver dom inte! 
    hon har dom väl för att orka träna för att hon inte äter direkt, hon behöver hjälp.
    hon har garanterat ätstörningar!

de flesta av mina ätstörningsvänner har eller käkar efedrin som vitamintabletter 

• tyffing

Bra synpunkter. Misstänker också hon har ätstörning för hon har konstiga klagomål på mat ibland. Som att fitness flingorna ser ut som som smutsig hud på fötterna.

• Anonym (zozo)

hehe de har jag aldrig tänkt på, men fine kan de va en ursäkt för att slippa äta dom så kan man dra till med de mesta för att slippa äta.
    man vill ju inte tvinga någon att äta smutsig hud liksom ;) 

• Anonym (lionking)

Jag har använt efedrin till och från i över 20 år nu. Och den dosen, 1-2 st 50 mg i veckan är inte mycket. Ok, första gången för en liten tjej så kan 50 mg vara lite väl mycket, men genom att inte ta det varje dag så behöver hon inte trappa upp dosen alls.
    Tar man efedrin varje dag så måste man trappa upp dosen eftersom. 

Men visst är det bättre om man kan vara utan efedrin för hälsans skull. 

Efedrin är mycket vanligare än man tror och det är inte bara hos tränande personer eller folk som vill gå ned i vikt som använder det. Utan det är mycket vanligt bland högskole studenter också.

Jag har jobbat för en person i USA som har skrivit böcker om bl.a. detta (efedrin och liknande) och jag har varit med om att göra research om efedrin mm. Jag skulle kunna skriva mycket mer om det hur man använder det effektivast för att få ut så lite bieffekter som möjligt, men då lär jag väl bli bannad från familjeliv

Svar på tråden Efedrin