• Anonym (biomonster)

Är så vansinnigt svartsjuk på min ex nya

Det har tagit mej flera år att orka erkänna det för mej själv och skulle aldrig yppa det för någon, men jag har ett sådant otroligt agg mot mitt ex nya fru. Ny är hon egentligen inte för de har varit ihop i 5 år och är gifta. Det var jag som ville skilja mej, jag träffade ny man relativt snabbt efteråt och därefter löpte flera kortare föhållanden. Mitt ex träffade enbart sin nuvarande fru och det var ca 1 år efter skiljsmässan. Direkt kände jag att jag ville ha tillbaka honom, bara jag fick se den nya kvinnan. jag ringde honom när jag hade barnen så han var tvungen att komma över, jag låg och grät på sängen och han tröstade mej, vi kramades allt kändes underbart men sedan sa han att han aldrig skulle bli tillsammans med mej igen. jag sa att han skulle tänka på barnen, men han gick. jag har under åren försökt hålla lika nära kontakt som förut men han är väldigt avvisande, våra familjemiddagar blev inställda och han skapade dem med henne, han slutade spontan hälsa på, när de flyttade íhop så fick jag ingen nyckel, de skapar sina traditioner runt födelsedagar och jag är inet välkommen under deras veckor, barnen frågar inte efter mej då heller, jag har försökt få dem att ringa mej men de glömmer bort och exet vill bara göra saker med sin fru och barnen. jag har trott att hon är svartsjuk och manipulerat honom, det har jag sagt många gånger, men nu har jag förstått att det är JAG som är svartsjuk, att de tär ganska naturligt att man försöker med små barn. Jag har inte varit snäll med henne och absolut inte ansträngt mej för att få en bra relation eller at barnen ska gilla henne men barnen älskar henne trots det och det hugger som knivar i mitt hjärta, exet dyrkar henne och det känns som jag vill kräkas, allt vi hade är bortsuddat och jag känner mej ersatt. Det känns ibland som jag uppfostrat den perfekta mannen till henne, hon fick äta kakan jag bakat. jag hatar henne för det.

jag hatar att jag känner så här,vad ska jag göra?

• Svar på tråden Är så vansinnigt svartsjuk på min ex nya
  • Anonym (biomonster)

jag har tom sett skilda hålla hand på promenader.

• SupersurasunkSara
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 16:40:32 följande:
    jag har ett liv, jag har en ny partner, jag är särbo med en man på annan ort som har barn och han har jättebra kontakt med sitt ex, de kan umgås och han har bjudit över henne på barnens födelsedagar och andra tillfällen, de skrattar tillsammans osv. jag har dessutom läst andra trådar där många visst tycker att man ska kunna umgås med sitt ex och inte låta nya förhållanden få styra.
    ja, men det rä i de fall där biomamman inte är ett monster DU har skapat problemet. Ingen annan.

Jag och min sambo var nyss och firade barnens pappas 40 års dag. De kom och duschade hos oss, pappan och hans sambo, när deras vattenpump pajade. de är välkomna när barnen fyller år osv. Men bara för att alla inblandade respekterar varandra. Jag har inget behov av att träffa honom ensam tilslammans med barnen. Varför skulle jag? 
    Vore jag som du skulle det inte alls fungera att ha det så.
  • Anonym
    jag har ett liv, jag har en ny partner, jag är särbo med en man på annan ort som har barn och han har jättebra kontakt med sitt ex, de kan umgås och han har bjudit över henne på barnens födelsedagar och andra tillfällen, de skrattar tillsammans osv. jag har dessutom läst andra trådar där många visst tycker att man ska kunna umgås med sitt ex och inte låta nya förhållanden få styra.
    Jo, det kan funka förvissa. Men BARA om alla inblandade respekterar varandras gränser, accepterar och gillar varandra och visar respekt. Du gör ju inget av detta. Du lägger dig i till den extrema grad där du tror dig ha rätt att gå in i en främmande kvinnas hus när som helst med egen nyckel (bonusmamman). Du kan inte acceptera att du inte ingår i deras familj eller att det är slut mellan dig och din man och du hatar din mans nya.

När du beter dig och känner som du gör så har de inget annat val än att bygga en ogenomtränglig mur runt sig och inte låta dig ens kika över murkanten.

Är det så svårt att förstå?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 16:41:40 följande:
    Frågar du alla om de är skilda när du ser dem?

OM det nu är så betyder det ju bara att de respekterar varandra och har en god kontakt. Ditt ex VILL inte ha det så, respektera det. DU har sumpat det, inte han. Att han ens kom och tröstade dig när han hade en annan är för mig en gåta, men ha är väl en mycket empatisk och trevlig man helt enkelt.

Fö, betyder inte att du har en ny att du har kommit över ditt ex. Allt annat du skriver här tyder på att du INTE har det. Eller iaf har du inte kommit över ditt kontrollbehov gentemot honom
  • sextiotalist
    Men då är det troligen ett ex som gått vidare och inte försökt att få tillbaka pappan, som du själv skrev att du gjorde. Det är faktiskt du som bäddat själv hur er relation är.

Men du kan inte tänka dig att det är din fd som inte vill umgås med dig längre, att den nya frun  är betydligt viktigare än vad du är. Det är fortfarande han som är herre över sina beslut.

Och för övrigt så är det inte alls så vanligt att de umgås som familj när nya är med, och som jag skrev, i de fallen har båda gått vidare och har skapat en ny relation som baseras på respekt och fingertoppskänsla.
     Exet och den nya har fått en bra start.

• Anonym (-_-)
    SupersurasunkSara skrev 2012-05-22 16:36:39 följande:
    Barnens pappa behöver inte alls träffa dig utan henne. Varför skulle han det? BARNEN är hans ansvar likväl som hans fru. Inte du. Han har inga som helst skyldigheter gentemot dig längre mer än att upplysa saker kring barnen som du behöver veta.

Du måste inte alls få fira födelsedagar tillsammans med dem. Det bestämmer han och hans fru tillsammans. DU har INGET att säga till om i deras hem om de inte skadar barnen och det gör de inte.
    Det är trevligt om man kan komma överens så pass att det går, men det är absolut inget måste. Barnen klaar sig utmärkt ändå.

DU har problem, inte de. De lever sitt liv alldeles utmärkt utan dig, och det är det du inte klarar av. DU får skaffa dig ett liv utan honom och barnen. MED barnen när det är din vecka, men utan honom. Alltid. För dig är han som död, han finns inte för dig. Släpp taget och gå vidare, acceptera att du INTE ÄR BETYDELSEFULL för honom längre annat än som barnens mamma.
    PRECIS!! 
    Det ända di gör genom att hålla på som du gör är att förstöra relationen till barnens pappa och hans fru om möjligt ännu mer ! 

• Popetotrora

Jag förstår hur du tänker och menar men det funkar inte i detta fall.
  • Iam

Det är ju jättebra att du kommit till insikt... 

MEN, i dina kommentarer som följer här i tråden så verkar det lite som att den där insikten handlar mer om vad du vet att omgivningen förväntar sig och tycker, än vad du faktiskt inser.

Du tycker fortfarande att du ska ha nyckel till hans hem.
    Men varför? Helt ärligt har du inget där att göra. Det är inte ditt hem, det är inte ett hus du ska ha tillgång till. Och jag förstår ditt ex sambo helt och hållet. Jag skulle aldrig in hell lämna ut min hemnyckel till någon som har den inställningen till mig som du har till ditt ex sambo.

Du tycker att du och ditt ex ska kunna umgås utan hans sambo, och att det är du som ska få bestämma om hon ibland får följa med.
    Men varför? Varför ska du umgås ensam med ditt ex? Att säga att det är för barnens skull är en billig ursäkt för att gömma dina egna viljor. Barnen har förmodligen rätt bra koll på att dom har en familj hos pappa, en familj hos mamma och att dom är älskade av alla på båda sidor. Dom behöver inte se mamma och pappa lyckliga tillsammans, för det finns inte längre något "mamma och pappa tillsammans".  Du har dessutom ingen som helst bestämmande rätt över när hans sambo får vara med eller inte. Det är ditt ex och hans sambo som bestämmer hur närvarande hon ska vara och när. Det har du helt ärligt inget alls med att göra.

Du tycker att du ska vara självklart inbjuden till högtider när barnen är hos sin pappa och bonusmamma.
    Men varför? Dom har sin familj på pappas sida där, och så länge du inte accepterar det så kommer din närvaro inte bidra med något positivt alls. Du kommer enbart bidra med en negativ  och stel  stämning och den gynnar inte någon. 

Du nämner att du sett skilda par som tom håller i handen när dom är ute och går...
    På det kan jag bara svara... Fokusera på dig själv och din egen familj. 
    Du har en särbo som du förhoppningsvis älskar. Varför ska du gå hand i hand med ditt ex?
    Nej, börja leva i nuet och släpp det förgångna.

Du skriver att ditt ex behöver vara lite tillmötesgående mot dig.
    Men varför? Jag kan garantera dig att om han gick till en terapeut och berättade ungefär det du själv berättar här så hade han fått rådet att sätta gränser och hålla avstånd. Förmodligen hade han nog tom fått rådet att låta all kommunikation gå genom mail eller sms tills du tydligt och under en längre period visar att du inte längre har problem. 

Det enda du öht ska bry dig om är dig själv och din relation till dina barn.
    Och så klart din relation till din särbo.
    Allt annat annat är inte bra för vare sig dig, ditt ex, dina barn eller dina barns bonusmamma.

• Anonym
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 15:35:42 följande:
    Ja,ja, jag ser att ni reagerar över detta med nyckel, men mitt ex bydde sig inte det var faktiskt den nya som vägrade att han skulle ge mej nyckel, vilket jag tycker är fel.
    men det är några år sedan och hon verkar inte lägga sig i så mycket.
    Jag funderar på att kanske gå i terapi, skulle vilja att vi gick i terapi tillsammans jag och exet för han borde jobba på empati för jag tycker han bemöter mej onödigt hårt och jag undrar om han är lika med barnen.
    Men det är ju hennes hem med, hon har all rätt och säga ifrån om att du har nyckel. Själv skulle jag känna det som om du gick in och snokade och skulle må jävligt dåligt av att veta att ett ex kunde komma och gå som dom ville i mitt hem.
    Varför skulle ditt ex gå i terapi när det är du som har problem? om han bemöter dig hårt så kan det kanske bero på att han är så fruktansvärt trött på dig och ditt beteende så han bli hård och kall för att inte få ett vansinnesutbrott och skälla ut dig efter notor!
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 15:47:28 följande:
    Vi hade ju den överenskommelsen innan hon kom! Hon har ingen rätt att ändra det, det är väl hon som får anpassa sig.
    Han har skrikigt åt mej i trappen, på grund av ekonomiska diskussioner kring barnbidragen och han har kallat mej för olika saker typ  att jag är korkad, svartsjuk och missunnsam. Det hjälper ju inte och om vi ska få det bättre så måste ju han ändra sitt bemötande mot mej även om jag bearbetar mina agg mot hans nya.
    Kan väl säga att av det du skrivit så förstår jag han om han blir arg, sen är det onödigt att använda skällsord som korkad osv
  • nymedlem
    Anonym (biomonster) skrev 2012-05-22 16:41:40 följande:

Vill du gå hand i hand med ditt ex?? 
Svar på tråden Är så vansinnigt svartsjuk på min ex nya