• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • Anonym (been there)
    Jättekul skrev 2012-05-23 08:51:56 följande:
    Sen förstår jag inte varför FR ska betala detta med skattemedel. De är sambo, de har fått barn och kvinnan säger att det är hans barn. Vad är då problemet. Om han vill kolla upp det får han betala privat.
    Nja,  myndigheterna tar allvarligt på att det ska vara RÄTT far till barnen.    Även om modern är säker verkar samhället gärna ta på sig utgifterna för faderskapstest....
  • Anonym (man)
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-23 11:10:55 följande:
    Oj, jag blev lite rädd. Nej han är inte kontrollerande på så vis. Jag kan gå ut och till och med åka iväg utan problem. Och han skulle aldrig slå mig (har varit i ett sådant förhållande förut så det vet jag). Men, för att ge ett exempel. Vi har en liten grill, typ som Sibylla, där vi bor. Dit går vi ibland för att handla mat när vi inte orkar laga något. Sist vi var där var han konstig när vi var påväg hem och jag frågade varför. Då var han förbannad för att killen som jobbade var så trevlig emot mig "han flörtade uppenbarligen". Jag själv la inte märke till någonting men sa till min sambo att "So what, om han nu gjorde det så ta det som en komplimang. Jag är ju din". Men icke, han blev till och med lite sur på mig och undrade om inte jag pratat med den här killen vid andra tillfällen för annars skulle han ju inte vara så trevlig emot mig! Behöver jag säga mer? Vi äter inte där längre.

Mer intelligent än andra tycker han absolut att han är och hypokondriker kan man lugnt säga. Minsta lilla utslag eller förkylning googlar han!

Suck, jag blir lite rädd.
    Jag kom till insikt igår att man bror är sådan. Jag har levt med honom under många årtionden och han har bara blivit konstigare och konstigare. Min mamma och pappa skilde sig när jag var 7 och har aldrig förstått varför. Mamma har berättat om vilken förändring han genomgick på bröllipsnatten och jag kommer ihåg en massa konstigheter som att alla telefonsamtal till huset bandades. När man är liten vet man ju inte vad som är normalt eller inte, det man upplever är ju det normala.

Plötsligt, när min sambo skickade mig länken insåg jag att han ju har precis allt. Och att min pappa hade precis allt det där. Och jag har insett att jag måste prata med min brors fru, att om han någonsin slår henne måste hon lämna honom exakt då och där, inte tveka en sekund. Då är det kört. Det var väldigt nära att min mamma blev ihjälslagen innan min morfar kom och tog henne och oss från vårt hem. Han såg det som ingen runtomkring såg.

Man skall inte ana troll i varje buske, men som någon annan skrev - vanföreställningar botas inte av att du anpassar dig och inte handlar på Sibylla. Det är fel väg att gå. Det är OK att bli rädd, men går det över styr måste du agera också. På just denna punkt kanske du kan ge dig, men det är dags för femiljeterapi och där fundera på hur man får begränsa varandras rörelsefrihet och att en del av det han ägnar sig åt faktiskt inte är friskt.
  • Anonym
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 09:42:05 följande:
    Det är inte kränkande för henne. Det är att hon väljer att känna sig kränkt. Det finns gott om kvinnor i den här tråden som inte ser några problem med att det görs ett test. Det kanske ändå finns en liten oro där som gnager någon stans...

Väldigt kränkande sätt. Ja jävlar.... 

Ts skriver ju själv att det är kränkande för henne, så jo, hon känner sig kränkt. Åter igen, ts har inte heller något emot att det görs ett test eftersom hon vet att han är pappan, enbart att sitta och säga inför en okänd människa att hennes pojkvän tror att hon varit otrogen.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-23 12:41:37 följande:
    Ts skriver ju själv att det är kränkande för henne, så jo, hon känner sig kränkt. Åter igen, ts har inte heller något emot att det görs ett test eftersom hon vet att han är pappan, enbart att sitta och säga inför en okänd människa att hennes pojkvän tror att hon varit otrogen.
  • h8him

Svaret kom inte med...

Om ts inte har ett problem med det så kan jag inte förstå varför hon inte kan låta honom ta testet den enda juridiskt riktiga vägen istället för att ts ska betala 1400-2000 för ett test som inte är juridiskt hållbart.

• Blöjor111111
    Insatt skrev 2012-05-22 19:08:24 följande:
    Men inte allt för henne som precis klämt ut ett barn som men största sannolikhet ör hans? Dessutom dög ju inte ett test i hemmets lugna vrå, nej han vill sitta på soc och låtsas som att han tror att hans sambo är en hora.
    Bra skrivet!!
    Så skulle jag också känna mig, som en hora som blir anklagad för otrohet. TS kanske har din sambo något att dölja? Han har själv varit otrogen och därför misstänker han dig eftersom han litar inte på sig själv, då kan man inte lita på en annan människa. Otroligt kränkande beteende.
    Visst har en man rätt att få veta om barnet är hans men saknas det i ett förhållande förtroende då kommer förhållandet inte hålla länge. Skulle aldrig låta en person kränka mig så oavsett om det är far till mitt barn. Han skulle få packa väskorna och bo borta ett tag och reda ut om han litar på mig eller inte.
  • EnAnonumius
    Anonym skrev 2012-05-23 12:00:27 följande:
    Oj..

Jag tror närmare bestämt jag såg ett frågetecken efter meningen vilket brukar indikera på att det var just en fråga, och inte ett påstående eller att man anklagar någon.

Vet inte vart du vill komma med allt "anonym" dravel och förstår knappt något av det heller.
    Nej, Men DU missar också att man GRUNDAR frågan på något/någon när man ställer den.
    Är det så svårt att begripa detta lilla enkla?

Du frågade, mycket  tyket formulerad fråga med, må jag säga

<"För du kan vill inte tro nånstans att dessa test är gratis att göra?">

Grundar din fråga sig i att du har en allmän misstro att människor inte är medveten om att saker kostar?

Vad är det som GÖR att DU väljer att utgå från att folk som lägger ett förslag kring något obligatoriskt, skulle ö.h.t tro från att det är gratis? Även om du maskera det snyggt i en fråga?

"Vet inte vart du vill komma med allt "anonym" dravel och förstår knappt något av det heller."

Vill du skylla dina egna lathet på att andra dravlar, för att man påpekar om en funktion som finns på FL så är det också dina problem.
    Du gömmer ju dig ett s.k i raden av alla nicklösa "annonym" och är för extremt lat att ens ta ett "tillfälligt" nick. 

En tyken formulerad fråga till dig. Men jag behöver inte ANTAGA något o

Varför var du så lat och inte tryckte på "visa endast" innan du ställde din fråga, när det SYNS tydligt att jag skriver under mitt ordinarie nick? 
  • h8him
    Blöjor111111 skrev 2012-05-23 13:03:44 följande:
    Bra skrivet!!
    Så skulle jag också känna mig, som en hora som blir anklagad för otrohet. TS kanske har din sambo något att dölja? Han har själv varit otrogen och därför misstänker han dig eftersom han litar inte på sig själv, då kan man inte lita på en annan människa. Otroligt kränkande beteende.
    Visst har en man rätt att få veta om barnet är hans men saknas det i ett förhållande förtroende då kommer förhållandet inte hålla länge. Skulle aldrig låta en person kränka mig så oavsett om det är far till mitt barn. Han skulle få packa väskorna och bo borta ett tag och reda ut om han litar på mig eller inte.
    Har ts skrivit något om hur länge de ens har varit ett par eller sambo? Kanske blev hon gravid direkt när de träffades? Kanske funderar han över faderskapet av andra orsaker. Poängen är bara att han gör rätt i att vilja utreda faderskapet nu, för skriver han på och blir osäker på att han är pappa, så är det otroligt svårt att få igenom att en utredning ska göras och häva faderskapet.
  • Blöjor111111
    Anonym (Maria) skrev 2012-05-22 19:10:31 följande:
    Jag tycker att faderskapstest borde vara obligatoriskt för barnets skull.
    och vad vinner barnet på det? Pappa är väl den som uppfostrar en och inte behöver det vara den som står på pappret. Löjligt.
  • Akkakk
    Blöjor111111 skrev 2012-05-23 13:06:05 följande:
    och vad vinner barnet på det? Pappa är väl den som uppfostrar en och inte behöver det vara den som står på pappret. Löjligt.
    Jag misstänker att du är kvinna, då är det lätt att säga så eftersom du vet att ditt barn är just ditt barn. För en man är det inte riktigt så enkelt att få den där fullständiga säkerheten på att det verkligen är hans eget kött och blod.
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??