• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • Thaleya1

Jag hade frågat min sambo om Varför han ville göra testet, och varför han inte berättade det för mig innan vi ens funderade på att skaffa barn ihop?

Om han inte kan förklara varför på ett extremt övertygande sätt, så skulle jag göra testet och dumpa honom. Jag har ingen tid till övers att slösa på en man som inte litar på mig, och dessutom tror så illa om mig.

• Anonym
    h8him skrev 2012-05-23 12:53:40 följande:
    Svaret kom inte med...

Om ts inte har ett problem med det så kan jag inte förstå varför hon inte kan låta honom ta testet den enda juridiskt riktiga vägen istället för att ts ska betala 1400-2000 för ett test som inte är juridiskt hållbart.
    Men hon har ju problem med det, det är ju det tråden bygger på? Obestämd
  • Blöjor111111
    Akkakk skrev 2012-05-23 13:08:37 följande:
    Jag misstänker att du är kvinna, då är det lätt att säga så eftersom du vet att ditt barn är just ditt barn. För en man är det inte riktigt så enkelt att få den där fullständiga säkerheten på att det verkligen är hans eget kött och blod.
    Men vad vinner han på det? Kött och blod? Nej jag förstår inte det. Finns det en sannolikhet och bevis på att vara osäker på faderskapet är en helt annan sak men att börja anklaga utan grund någon för otrohet är inte ok. Han lär ju förstå om barnet är hans eller inte senare i livet. Han kommer nog inte att älska mindre barnet..
    Men om det kommer fram att han inte är pappan? Vad ska han göra då? Lämna kvinnan som han älskar? Lämna barnet utan pappa? Vända ryggen till barnet? Barnet har ju inte gjort någon illa, barnet behöver inte betala för mammas snedsteg. Hellre en "falsk" pappa, ej biologiskt än ingen pappa alls. Alla barn förtjänar en pappa oavsett biologin.
  • Anonym (man)

Jag vill poängtera att detta är till er andra, huvudsakligen kvinnor som läser och skriver i tråden. Det är inte till TS. Hon har redan svarat och funderat på detta...

Så - återigen - alla ni som känner er kränkta av att han vill vara säker... Jag hoppas att ni är utan synd innan ni kastar första stenen och aldrig någonsin har kollat hans mobiltelefon, facebook eller mail efter kontakter med andra.

Det känns som att ni i stort (undantaget TS då) undviker frågan. Om ni en enda gång, i ett enda förhållande gjort detta har ju ni kränkt mannen (eller kvinnan) som ni kontrollerat värre än detta.

Detta är ju en uppriktigt ställd fråga som inte kostar något, där det för en gångs skull finns ett enkelt svart eller vitt, ett ja eller nej. Om ni i smyg kollar mail och eller telefon kränker ni hen utan att ens ha stake nog att berätta om det. Det tycker jag är riktigt illa. Om ni kollar telefon och mail och berättar: nu tänker jag kolla och ni tillsammans tar en diskussion kring vilken nivå som är ok på sådan kontroll inom förhållandet så har ni ju kommit närmare varandra och tagit ett gemensamt beslut kring hur detta skall hanteras. Så gör vi hemma.

Jag är man. Det är klart att jag har funderat på om mina två barn är mina barn från födseln och fram till nu när de är tonåringar. Vid det här laget är jag nog så säker som jag kan vara, jag kan se stora likheter och jag har väldigt svårt att se att min fd fru skulle ha varit otrogen. Men det finns ändå en liten, liten fundering där och gnager. Jag hade tyckt att det hade varit ganska skönt att slippa det där och är man bara lite mer konspiratoriskt lagd eller om sin kvinna har haft tendenser åt att ha ett lite för stort bekräftelsebehov för att inte tala om att man blir gravid efter att ha försökt i tio år och det plötsligt fungerar...

Jag är lite oroad för de av er som känner er så kränkta över att få frågan om ett test, hur ni egentligen har det i era relationer... Kan man berätta om sina fantasier, farhågor, önskemål. Är det ok att han kommer hem och berättar om att han är attraherad av någon på jobbet? Vill du att han svarar ärligt på frågan om du ser tjock ut i din nya blus? Om du rannsakar dig själv och är fullständigt ärlig - kan det vara så att svaret på dessa frågor är nej?

Ja - i så fall kanske ni skall lämna förhållandet i alla fall, men långt innan ni behöver bråka om huruvida det är ok att få reda på med 100% säkerhet att man är pappa. Även om man känner att risken är en tusendels promille? Är det då viktigare att han biter ihop och låtsas som inget för att du skall slippa känna dig kränkt? Ni är väl två i förhållandet? Det är väl inte han som skall se till att du mår bra, det skall ni väl göra ihop och ta steg tillsammans för ökad tillit åt båda håll?

Istället för att välja att bli kränkt är det möjligt att hantera det vuxet och välja att låta er växa tajtare tillsammans. Att ta diskussionen att det känns jobbigt att han behöver kolla dig, men att det faktiskt är väldigt mänskligt och att du gärna bjuder på det för att ert förhållande skall bli ännu bättre? 

Så - våga prata med varandra. Våga diskutera om det är ok att kolla varandras telefoner, mail osv. Våga ta diskussionen om ni får göra det när den andre står i duschen eller om den andre skall vara med. Om du inte vågar ta den diskussionen och agera därefter är jag glad för att det inte är dig jag har ett förhållande med. 

• silavs

Man gör absolut inget faderskapstest om man " bara" är sambos. Behövs inte.
    tänk vad jobb dom skulle få på socialstyrelsen om alla ogifta par var tvungna att göra det!

• Anonym
    EnAnonumius skrev 2012-05-23 13:05:29 följande:
    Nej, Men DU missar också att man GRUNDAR frågan på något/någon när man ställer den.
    Är det så svårt att begripa detta lilla enkla?

Du frågade, mycket  tyket formulerad fråga med, må jag säga

<"För du kan vill inte tro nånstans att dessa test är gratis att göra?">

Grundar din fråga sig i att du har en allmän misstro att människor inte är medveten om att saker kostar?

Vad är det som GÖR att DU väljer att utgå från att folk som lägger ett förslag kring något obligatoriskt, skulle ö.h.t tro från att det är gratis? Även om du maskera det snyggt i en fråga?

"Vet inte vart du vill komma med allt "anonym" dravel och förstår knappt något av det heller."

Vill du skylla dina egna lathet på att andra dravlar, för att man påpekar om en funktion som finns på FL så är det också dina problem.
    Du gömmer ju dig ett s.k i raden av alla nicklösa "annonym" och är för extremt lat att ens ta ett "tillfälligt" nick. 

En tyken formulerad fråga till dig. Men jag behöver inte ANTAGA något o

Varför var du så lat och inte tryckte på "visa endast" innan du ställde din fråga, när det SYNS tydligt att jag skriver under mitt ordinarie nick? 
    Skyller inte över det på något, utan det är uppriktigt sagt svårt läsa och hänga med i det du skriver eftersom du gör alltför många styckeindelningar, samt skriver ibland med versaler och fetstil samt gör radbrytningar när det inte ska vara det. Sen formulerar du dig konstigt och jag har svårt att förstå vad du menar. Det är ett stort virrvarr för mig. Vet inte vad du exakt vill komma fram till. Sen är det alldeles för mycket lösa påståenden tagna från ingenstans för att jag ens ska orka kommentera innehållet. Kanske är av lathet eller finare sagt av bekvämlighet eftersom jag får huvudvärk av att läsa det du skrivit.

Det är normalt svara på det någon skriver utan att kolla all historik och kolla igenom precis alla inlägg den personen gjort i tråden innan. Du hade enkelt kunnat skriva "hänvisar till inlägg #??" och inget mer med det istället för att gasa på om ingenting alls.

Att göra gratis faderskapstest säger sig självt att det skulle kosta otroligt mycket pengar. Och med redan brister i sjukvården och skolan, så anser jag att det finns bättre saker att lägga pengar på. Din lösning var att ta bort så folk inte ska få göra insemininering. Vilket är ett förslag som inte fungerar i praktiken eftersom du inte skulle få medhåll för det, utan istället bara är en ren fantasi. Så egentligen spelar det ingen roll om jag så hade läst ditt inlägg innan, det var ändå inte ett tillräckligt bra svar på frågan. :)
  • Blöjor111111
    Anonym (man) skrev 2012-05-23 13:23:22 följande:
    Jag vill poängtera att detta är till er andra, huvudsakligen kvinnor som läser och skriver i tråden. Det är inte till TS. Hon har redan svarat och funderat på detta...

Så - återigen - alla ni som känner er kränkta av att han vill vara säker... Jag hoppas att ni är utan synd innan ni kastar första stenen och aldrig någonsin har kollat hans mobiltelefon, facebook eller mail efter kontakter med andra.

Det känns som att ni i stort (undantaget TS då) undviker frågan. Om ni en enda gång, i ett enda förhållande gjort detta har ju ni kränkt mannen (eller kvinnan) som ni kontrollerat värre än detta.

Detta är ju en uppriktigt ställd fråga som inte kostar något, där det för en gångs skull finns ett enkelt svart eller vitt, ett ja eller nej. Om ni i smyg kollar mail och eller telefon kränker ni hen utan att ens ha stake nog att berätta om det. Det tycker jag är riktigt illa. Om ni kollar telefon och mail och berättar: nu tänker jag kolla och ni tillsammans tar en diskussion kring vilken nivå som är ok på sådan kontroll inom förhållandet så har ni ju kommit närmare varandra och tagit ett gemensamt beslut kring hur detta skall hanteras. Så gör vi hemma.

Jag är man. Det är klart att jag har funderat på om mina två barn är mina barn från födseln och fram till nu när de är tonåringar. Vid det här laget är jag nog så säker som jag kan vara, jag kan se stora likheter och jag har väldigt svårt att se att min fd fru skulle ha varit otrogen. Men det finns ändå en liten, liten fundering där och gnager. Jag hade tyckt att det hade varit ganska skönt att slippa det där och är man bara lite mer konspiratoriskt lagd eller om sin kvinna har haft tendenser åt att ha ett lite för stort bekräftelsebehov för att inte tala om att man blir gravid efter att ha försökt i tio år och det plötsligt fungerar...

Jag är lite oroad för de av er som känner er så kränkta över att få frågan om ett test, hur ni egentligen har det i era relationer... Kan man berätta om sina fantasier, farhågor, önskemål. Är det ok att han kommer hem och berättar om att han är attraherad av någon på jobbet? Vill du att han svarar ärligt på frågan om du ser tjock ut i din nya blus? Om du rannsakar dig själv och är fullständigt ärlig - kan det vara så att svaret på dessa frågor är nej?

Ja - i så fall kanske ni skall lämna förhållandet i alla fall, men långt innan ni behöver bråka om huruvida det är ok att få reda på med 100% säkerhet att man är pappa. Även om man känner att risken är en tusendels promille? Är det då viktigare att han biter ihop och låtsas som inget för att du skall slippa känna dig kränkt? Ni är väl två i förhållandet? Det är väl inte han som skall se till att du mår bra, det skall ni väl göra ihop och ta steg tillsammans för ökad tillit åt båda håll?

Istället för att välja att bli kränkt är det möjligt att hantera det vuxet och välja att låta er växa tajtare tillsammans. Att ta diskussionen att det känns jobbigt att han behöver kolla dig, men att det faktiskt är väldigt mänskligt och att du gärna bjuder på det för att ert förhållande skall bli ännu bättre? 

Så - våga prata med varandra. Våga diskutera om det är ok att kolla varandras telefoner, mail osv. Våga ta diskussionen om ni får göra det när den andre står i duschen eller om den andre skall vara med. Om du inte vågar ta den diskussionen och agera därefter är jag glad för att det inte är dig jag har ett förhållande med. 
    Men du har ju möjlighet att ta dina tester nu om du verkligen vill veta. Förklara till barnen din tvekan och att du inte tvekar på dom men att du vill få bevis på pappret eftersom det stärker ditt ego som pappa. Att de är dina med blod eller vad som...
  • Anonym
    h8him skrev 2012-05-23 13:06:03 följande:
    Har ts skrivit något om hur länge de ens har varit ett par eller sambo? Kanske blev hon gravid direkt när de träffades? Kanske funderar han över faderskapet av andra orsaker. Poängen är bara att han gör rätt i att vilja utreda faderskapet nu, för skriver han på och blir osäker på att han är pappa, så är det otroligt svårt att få igenom att en utredning ska göras och häva faderskapet.
    Har man läst tråden så har man också hängt med i diskussionen och således fått svar på såna frågor.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-23 13:17:43 följande:
    Men hon har ju problem med det, det är ju det tråden bygger på? Obestämd
    Nej, hon påstår sig inte ha problem med att göra ett faderskapstest, men däremot får det inte göras på uppdrag av familjerätten.
  • Anonym
    Thaleya1 skrev 2012-05-23 13:16:20 följande:
    Jag hade frågat min sambo om Varför han ville göra testet, och varför han inte berättade det för mig innan vi ens funderade på att skaffa barn ihop?

Om han inte kan förklara varför på ett extremt övertygande sätt, så skulle jag göra testet och dumpa honom. Jag har ingen tid till övers att slösa på en man som inte litar på mig, och dessutom tror så illa om mig.
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??