Inlägg från: Ampellilja |Visa alla inlägg
  • Ampellilja

    hur får jag min hund att sluta gräva?

    Min hund gräver sönder min gräsmatta och jag vet inte hur jag ska få honom att sluta.. han kan ha varit ute o simmat i en timme eller varit på en långpromenad eller så har han inte kommit ut än på sin motionsrunda den dagen men han gräver vilket fall som sönder min trädgård och jag kan inte fatta varför.. det spelar ingen roll om han är helt slut så gräver han sönder min gräsmatta.. jag fyller igen hålen men han gör nya.. vi har en inhägnad tomt så han får vara lös o göra vad han vill o gå in o ut ur huset som han vill ändå gräver han.. hur ska jag få han att sluta med detta??? detta är min första hund som gräver mina andra hundar jag har haft har inte grävt så jag är helt lost när de gäller detta.. någon som har erfarenhet av hur jag ska få han att sluta?

  • Svar på tråden hur får jag min hund att sluta gräva?
  • Ampellilja
    Letisia skrev 2012-05-24 13:45:59 följande:
    nar min hund verkar understimulerad brukar jag trana lydnad, trix eller spor.  Nu nar jag e hoggravid har jag inte riktigt energin till att gora det lika mycket so do hittar jag po lite annat som kan trotta ut vovven

    tex

    ger honom leksaker som stimulerar hans hjarna! lagger godis i petflaskor och loter honom luska ut hur han ska fo ut  det. Lagger godis i tomt mjolkpaket och loter honom forstora det for att fo ut godiset. I dag efter prommenaden tryckte jag in leverpastej i alla flikar och hol i hans tuggben. han var upptagen med att gnaga po det hur lange som helst och nu ligger han och sover!

    Satsa po hjarngympa efter den fysiska aktiviteten.

    lycka till!
    tyvärr så är han tråkig med detta att blir de svårt så han måste kämpa lite så ger han upp :(
    dezibel skrev 2012-05-24 13:43:05 följande:
    Vissa hundar är grävtokiga och enda sättet att stoppa dom är att vara ute med dom hela tiden och tala om att det är förbjudet. Jag är "för lat" så mina har ett eget hörn av trädgården där dom får gräva och då låter dom bli resten av tomten.
    jag har testat med att skälla på honom och spruta vatten och massa men han lyssnar inte utan skäller jag så tittar han lite på mig bara :S

    kanske ska tillägga att han är en omplacerings hund då han var misshandlad innan jag tog honom. vet ej om det kan spela in men jag vet inte vad jag ska göra med honom
  • Ampellilja
    SecretFlower skrev 2012-05-24 13:48:54 följande:
    Vad är det för ras?
    För att få slut på grävandet så måste du komma på varför hunden gräver.

    Är den understimulerad? Vill den ut från inhängnaden? Jaktinstinkt? söker svalka? bygger bo?
    den är en blandning mellan sibirien husky, bordercollie och jämthund.

    ja du understimulerad tror jag inte han är då jag ofta håller på med honom, han trivs i inhägnaden och finns många möjligheter att gömma sig under buskaR OCH SÅ.
    men jag vet inte de ligger ALLTID en leksak efter han grävt i närheten. jag vet inte om de e så att han gräver på leksakerna o de då blir att han gräver i marken av det. för de gör han även inne ibland.
  • Ampellilja
    SecretFlower skrev 2012-05-24 14:01:01 följande:
    Husky och border collie..ojoj där har du en hund som kräver motion :)

    Kan det vara så att han försöker gräva ner leksaken?
    Kanske kan du prova ta bort leksaken från inhägnaden då han är ensam där. Så ser du om beteendet fortsätter.
    Och sen gäller det nog att vara alert och punktmarkera då han gräver.
    Kanske hänvisa honom till en plats där han får gräva, om det är möjligt.
    jo han kräver massor. därför vi simmar ofta o så.. eller så cyklar jag med han för de e dom två sakerna som tröttar ut han mest :D

    men jag får nog ta bort sista saken han har där ute nu vilket är ett märg ben.. så får han bara ha sakerna inne o när han simmar
  • Ampellilja
    SecretFlower skrev 2012-05-24 14:07:32 följande:
    Gräver han förresten endas när han är ensam ute eller händer det oxå då du är i närheten.
    Huskyn har ett ganska starkt flockbehov och kan bli stressade när de är ensamma.
    Kan ju vara ett stressbeteende.
    han gräver även om jag är med ute
    dezibel skrev 2012-05-24 14:38:06 följande:
    Jag köper att hyskyn behöver motion men BC och jämthunden behöver en del hjärngympa för att tröttas ut. Spårar du eller låter hunden jobba med något annat?
    Motion ger bara bättre kondition och hunden kräver mer och mer motion utan att bli trött.

     
    Jag brukar ta med min systers barn som är ltie större o gå ut i skogen så får han leka kurra gömme med dem och söka upp dem.. det blir inte varje dag men någon gång i veckan. sen har han aktivitetsbollar med levergodis i men den intresserar honom inte..
Svar på tråden hur får jag min hund att sluta gräva?