• Anonym

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Anonym skrev 2012-05-26 10:55:10 följande:
    Jag funderar över, vad är man stolt över? Har det varit en kamp för flickan att lära sig dessa saker? Eller har det kommit naturligt?

För mig är det ungefär som att vara stolt över att barnet är långt, har rött hår eller 5 tänder. Alla barn är ju olika och utvecklas i sin egen takt så jag ser inte riktigt vad man ska vara stolt över? Det är ju ingen prestation vi pratar om här.
  • Anonym
    Jordgubbssmak skrev 2012-05-26 11:09:43 följande:
    Jag kommer inte ihåg om min dotter kunde exakt det där, vid precis den åldern (hon är 19 nu) men hon var alltid väldigt tidig och smart osv. Fick flytta upp en klass från 5an till 7an på inrådan av sin lärare. Jag var med jättestolt :)
    Men vet du vad, det har liksom inte spelat så stor roll i det långa loppet...Hon fyllde 18 och blev vuxen precis samtidigt som alla andra. Och nu kan alla hennes kullkamrater också gå och kissa på toaletten och prata och köra bil de med. Man får lite perspektiv med tiden :)
  • Anonym
    Jordgubbssmak skrev 2012-05-26 11:09:43 följande:
    Jag kommer inte ihåg om min dotter kunde exakt det där, vid precis den åldern (hon är 19 nu) men hon var alltid väldigt tidig och smart osv. Fick flytta upp en klass från 5an till 7an på inrådan av sin lärare. Jag var med jättestolt :)
    Men vet du vad, det har liksom inte spelat så stor roll i det långa loppet...Hon fyllde 18 och blev vuxen precis samtidigt som alla andra. Och nu kan alla hennes kullkamrater också gå och kissa på toaletten och prata och köra bil de med. Man får lite perspektiv med tiden :)
    Haha

Visst är det så.
    Jag kan inte kommentera om ts barn för jag vet inget om 3-åringar, mitt barn är 1. Men hon var tidig motoriskt och verkar väldigt intresserad av att lära sig. Men jag VET att när hon börjar skolan med de jämngamla kompisar hon har så kommer det inte märkas vem som lärde sig gå först, eller vem som kunde kissa på pottan först.
  • Anonym
    Nalle Puh73 skrev 2012-05-26 11:16:46 följande:

Min snart 4 åring kan inte allt det där men vet du vad. Jag är precis lika stolt över honom ändå.

• Anonym

nationalencyklopedin är det enda min 2 åring är intresserad av och hennes surfplatta såklart. De ni!

• Anonym

Varför ska man jämföra barn hela tiden? Vem jämför du med ts för aatt kunna anse att just ditt barn är smart?

• Anonym
    Sanna o Ryan skrev 2012-05-26 11:38:34 följande:
    Fast TS vad menar du med färger?
    Inte ens jag kan alla färger, då alla färger inte ens fått ett namn.
    Kan din dotter räkna upp alla dessa?

sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_f%C3%A4...
    Men ge dig... Varför har vissa så stort behov av att trycka ner andra? TS dotter är uppenbarligen snabb i utvecklingen, och det är ju roligt. Hon har inte jämfört sitt barn med andra genom att säga att andra barn är dåliga. Hon måste få vara stolt över sitt barn utan att andra ska känna sig provocerade!
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 11:50:07 följande:
    Varför tar du illa vid dig?
    Du väljer själv hur du vill tolka saker och uppenbarligen väljer du att se det som ett påhopp. Varför?
    Jag har 100% färgseende vilket är ovanligt och jag tycker att det är en adekvat fråga eftersom blått inte bara är blått i min värld.

Varför får man inte ifrågasätta bara för att det finns någon ömhudad typ som känner sig kränkt?
    Jag tycker bara att det är löjligt att ifrågasätta i syfte att TS ska fatta att hennes barn inte är så smart som hon tror (eller vad syftet annars skulle vara).
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 12:08:19 följande:
    Du har ingen aning om mitt syfte, så det där blir bara fånigt sagt av någon som bor i de lättkränktas land.
    Dessutom har du riktigt taskig läsförmåga eftersom jag förklarade varför och hur, information du vägrar ta till dig. Självklart eftersom det nödvändigtvis inte stryker medhårs.

Säg mig, varför håller du inte till på bloggar? Där behöver du aldrig någonsin bli ifrågasatt om du inte vill.
    Jag blir inte kränkt för detta handlar inte om mig, och jag har heller inga barn. Så nej, jag tar inte åt mig. Jag tycker bara att du skämmer ut dig själv, jag bryr mig inte vad ditt syfte är. Om någon säger till mig att deras barn är tidigt med många saker så säger jag "grattis". Jag börjar inte förhöra personen för att se om jag håller med dom först, för det är inte upp till mig att bedöma. Om föräldern upplever barnet som smart så är det vad jag går efter. Roligt för dom!
  • Anonym

Hoppas hon inte kommer att känna sig annorunda och utanför.Att skiljas sig från mängden är tyvär tungt att bära och hantera.Stöd henne i att få god självkänsla.Viktigare än i vilken takt olika andra färdigheter har lärts in!

( I all välmening från någon som var ett annorlunda och brådmoget barn en gång) 

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!