• Anonym

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Fan va gött att din dotter e så redig.

Du tror inte risken är att alla andra hinner ikapp och du då kommer bli besviken istället när hon är som alla andra eller att hon själv får prestationsångest för att du förväntar dig att hon ska va så duktig?

Oavsett ser jag det som ett gott tecken att du uppfostrar en bra människa som kommer lyckas i livet och tjäna in skattepengar till mig =)

• Anonym
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 10:47:32 följande:
    ...
    Hon är otroligt lätt lärd och ...
    ... inkl. mellan namn...
    ...adress och hemtelefon nummer.
    Klart du ska vara stolt men försök att låta bli att lära henne att särskriva som du gör.
    (korrekt är lättlärd, mellannamn, hemtelefonnummer)
  • Anonym
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 10:47:32 följande:
    Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?
  • Anonym

Jag har ett barn som via en utredning hos psykolog (som om vi inte visste det sedan tidigare) visat sig ha  en extremt hög intelligenskvot om man ska gå på intelligens. (en bra bit över inträdeskravet till Mensa)
    Det är ju jättebra om man ser till hur omgivningen ser på det här med att vara intelligent, men det är banne mig ett straff när du inte kan träffa andra som är lika intelligenta (Asperger) och känslan av att vara annorlunda och tagen ur ett större sammanhang är rent nedbrytande. Att vara duktig på att klä sig, ta hand om sig är jättebra men man måste ta ett särbegåvat barn på allra största allvar och ge det även anat så det inte känner sig ovanlig och udda. Mitt barn mår dåligt av att ha det så, skolan blir för lätt, få lärare matchar hen och det blir jobbigt med jämnåriga som inte förstår eller som tycker hen är alldeles för konstig för att kunna ingå i gruppen.

• Anonym

TS, de flesta treåringar i vår vänkrets är ungefär som ditt barn. De kan mycket och lär sig varje dag. Du har en helt normal treåring.

• Anonym

Jättekul att din dotter är så duktig (jag har dock ingen koll på alls vad 3-åringar brukar kunna). Men varför känner du stolthet? Jag undrar för att jag verkligen vill veta, det är ingen pik.

Jag trodde stolthet hörde ihop med aktiva val, att välja det som är snällast eller bäst, kanske minst osjälviskt eller det som visar mest omtanke. Jag kan inte förstå känslan stolthet i sammanhanget 'mitt barn kan'. Har bekanta som använt ordet stolt p.g.a deras barn kunde gå vid 10 månaders ålder, som om de inte hade varit stolta om han varit 12 månader.

Hade du inte känt samma stolthet över din dotter om hon inte klarat av att göra dessa saker förrän hon var 5 år?

• Anonym
    Jordgubbssmak skrev 2012-05-26 11:09:43 följande:
    Jag kommer inte ihåg om min dotter kunde exakt det där, vid precis den åldern (hon är 19 nu) men hon var alltid väldigt tidig och smart osv. Fick flytta upp en klass från 5an till 7an på inrådan av sin lärare. Jag var med jättestolt :)
    Men vet du vad, det har liksom inte spelat så stor roll i det långa loppet...Hon fyllde 18 och blev vuxen precis samtidigt som alla andra. Och nu kan alla hennes kullkamrater också gå och kissa på toaletten och prata och köra bil de med. Man får lite perspektiv med tiden :)
  • Anonym
    Anonym (konstigt) skrev 2012-05-27 16:03:57 följande:
    Du loggar din dotters språkutveckling? Jaha där ser man. Bra att ha för att?
    Haha !
  • Anonym

min dotter fyllde tre häromdagen. Hon kan förvisso gå på toa själv, klä av och på sig själv, borsta tänder och jadajada, men hon kan inte alfabetet och definitivt inte räkna till 100. Hon räknar till 12. kan peka ut vilken bokstav familjemedlemmars namn börjar på och även skriva ett par bokstäver. men hon är ganska sen i talet, mkt bebisdaddande än. Jag har en sen 3-åring!!!

• Anonym

Jag har själv inga barn.. Men jag måste säga att en 3 åring som kan så mkt och bla alfabetet drar nog allt jag hört.. Helt osannolikt är det säkert inte.. Men nä.. Jag kan inte tro det!

Det känns som att du gick lite för långt med en hel del som står ovan.. Och har du nu mot all förmodan inte gjort det så ber jag om ursäkt.. Men det låter helt otroligt! Bara en sån sak att skala potatis.. När du skriver det så, så ser jag det som att hon skalar med kniv och gaffel?

Och sen har jag aldrig hört att så små barn förstår ironi.. I viss mån är det fullt möjligt.. Men när du skriver så som du gör ovan, så är det som att hon alltid är väldigt med på skämten..

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!