• Anonym

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Mitt barn kunde samma sak vid 3 års ålder. Räkna, skriva sitt namn, försökte bokstavera mitt namn fast bokstäverna blev omkastade bara, sa "kan jag be och få" och sa "vilken tjusig kjol" till fröken mm - använde ett väldigt lill-gammalt språk, räknade, kunde plus (inte minus om det inte var minut 1 eller 2 bara), och ja.... allt du rabblade upp. Det är väl jättebra!

Vet dock MÅNGA 3 åringar som kunde detta i hans (deras) ålder. Vi har alltid hört att han är tidig med tal och har ett avancerat språk, men kunskaps mässigt var han inte ensam, men såklart jätteduktig! Vi tvingade eller lärde inte heller våran son bokstäver, alfabetet, siffror, läsa och skriva utan att han ville och det är ju som med vad som helst?

Vill barnen lära sig hoppa hopprep lär man dom ju det - vill dom lära sig skriva, då lär man dom det? Ingenting man behöver pucha, det kommer av sig själv :) Sen har våran son kunnat  vädersträck sen han var 3, men det var för att han tyckte det var roligt (av nån anledning) och gick en kompass av sin morfar som följde med ÖVERALLT ett tag...

Barn är bra på olika saker helt enkelt :) Mitt kusinbarn kunde ALLA bilmodeller (säga dom vid namn när han såg dom) när han var 3.

Och kunde berätta vilka tider stadsbussen stannade utanför dom. Alla turer på hela dagen alltså.

DET är lite begåvat. Och något udda........

• Anonym

Min nästan treåring kan varken stava till sitt eget namn eller räkna till fem. Han kan inte prata så man förstår vad han säger och han har blöja dygnet runt. Alla hans skor har kardborreband men han kan inte sätta på dem ändå. Käkar det mesta med händerna, har inget begrepp om tid och kallar alla färger "löt"

• Anonym

Själv hade jag en jobbig uppväxt och var jättesen. Lärde mig läsa sist i klassen. Men jag kom ikapp. På universitetet hade jag alla rätt på alla tentor, disputerade och jobbar nu som forskare.

• Anonym

Varför sticker det så mycket i ögonen på människor med en förälder som är stolt över sitt barn? Så j'vla jante.

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 13:07:57 följande:
    Eh, jo du bryr dig om syftet eftersom du inledde med det. Läs igen vad du själv skrev så uppfattar säkert tom du det.

Jag gav en förklaring att du inte vill förstå eller är förmögen att ta till dig någon annan åsikt är bara pinsam. För din del, inte min.

Hur du pratar, vad du säger är totalt ointressant. Du gör so,m du gör, jag som jag gör.
    Fö, vilken rätt har du att ifrågasätta mig och hur jag gör, du pratar om att det inte är god ton att göra det.
    Men vänta... Naturligtvis gäller det tugget bara andra och inte dig själv! Det är alltid så när folk försöker fläta till andra på FL.

Sorry, du är ordentligt bortgjord.
    Ja usch jag känner mig verkligen bortgjord. Skäms otroligt mycket. Eller inte.
  • Anonym

Min 17-åring kan inte räkna, prata, gå, har blöja, äter passerad mat och då matar jag henne!! Men, jag är jättestolt ändå!!

• Anonym
    viseversa skrev 2012-05-26 11:58:25 följande:
    Min 3 åring kan....

*7 språk FLYTANDE.
    *Hon är ett mattegeni och räknar ut extremt komplicerade tal
    *Hon Har räknat ut hur vi ska minska människans påverkan på naturen
    *Hon läser tjocka böcker utan bilder
    *Brukar diskutera landets ekonomi med mina bekanta.
    *Lärde sig cykla vid 6 mån
    *Gick vid 3 mån
    *Pratade rent vis 2 mån
    *Sjunger som en gudinna och har redan skivkontrakt
    *kan baka och laga väldigt avancerade maträtter och bakverk
    *Spelar piano som ett proffs
    *dansar också 4 dagar i veckan.

Stolthet är den största känslan. Så synd att du inte verkar uppleva den själv. Jante är ful, vet du inte det?
  • Anonym

Jag har fyra barn, min äldsta flicka är sådär tidig och smart, skrev bokstäver innan hon var två år, och kunde läsa enkla ord när hon var tre. Nu när hon är tio år har hon nyss skrivit en sång, kommit på melodin och texten själv, och självklart är jag jättestolt. Det måste man få vara som mamma.
     Men jag är lika stolt över min autistiske son, när han lärde sig att svara på frågor vid 6 års ålder, eller som nu börjar visa empati när han är 8 år.
     Och jag är lika stolt över min krångliga 6-åring när hon istället för att bara skrika vid en konflikt kommer ihåg att hon ska prata istället.
     Och min yngste retsamme lille unge är jag självklart också stolt över, fast han inte gör något särskilt :))
     Alla är självklart stolta över sitt barn, hur smarta eller icke smarta de än är!

• Anonym

Hon låter som en duktig tjej!

Men TS, måste bara fråga varför du har ett behov av skriva ut detta i ett forum? Vad vill du ha ut av det.

Du frågar om det finns andra med så begåvade barn. Här finns säkert massa, om dom nu ger sig tillkänna, vad vill du diskutera med dom då?    

• Anonym

Mitt barn är väl dum i huvudet då för mitt barn kan varken läsa eller skriva och bara räkna till 7 och mitt barn ligg väl efter med då den är 3.5år!

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!