• Odella

Går ni på cirkus?

Själv slutade jag gå på cirkus när jag var barn och äcklas rentav att se affischerna när de kommer hit varje sommar. Cirkus för mig är synonymt med lidande för djuren, och jag ser det som j-vligt respektlöst att tycka att djuren är skapta för att underhålla oss. En elefant ska hållas på ett område på flera kvadratkilometer, inte i en pluttig liten manege eller i en liten box. Nä, skrota den här utdöende (tack och lov) "konstformen"! Det finns många andra sätt att se djur i sitt naturliga tillstånd, och där man faktiskt anstränger sig för att djuren ska ha det bra.

• Svar på tråden Går ni på cirkus?
  • Gossensmamma32

Snälla nån jag har jobbat som djur skötare på en cirkus, dock inte i sverige.

Dessa djur har det bättre än många husdjur, cirkus djuren sköts om efter notor och fan ta den som slarvar.

Var med vid träningen av hästar och hundar, och ja där är total horsemanship som gäller.

Sen kan jag inte uttala mig om hur de sköter djuren här hemma på cirkusarna.

Och ja när Filip är stor nog så ska han och jag och gubben gå på cirkus..

• frulan

Gossensmamma32
    Att vissa djur hade det bra hörde visst inte hit

Men det är kul att det faktiskt är fler som upplevt att de har det bra (tycker jag).

• Odella

Men herregud, lyssna på vad jag säger. Det hör inte hit eftersom djuren inte hör hemma här. Det är bra att höra att djuren har det bra, gossensmamma, det gläder mig verkligen. Men jag tycker ändå inte att elefanter och tigrar och lejon ska jobba för att underhålla mig. Det ser jag som ytterst respektlöst, och därför tycker jag att det borde förbjudas med djur på cirkusar. Jag ser liksom inte poängen med att ha dem där.

Och ja, de lever säkert längre på cirkus än vad de gör i det fria, men de skulle iaf inte få jobba för sitt uppehälle. Tycker ni att det är naturligt, och bra för elefanter som måste göra onaturliga konster som kan indirekt skada dem? Tycker ni att det är kul att se björnar dansa med fåniga små hattar på sig?

• frulan

Nu pratade ju Gossensmamma2 om hästar och hundar.

Jag håller helt med dig, Odella, när det gäller exotiska djur.

• Moj Katile

Jag går på cirkus å tycker det är såååå mysigt.
    Hit kommer cirkus olympia. De har massa artister, hästar, hundar och ett par kameler, någon gång har det varit åsna och lamadjur åxå. Djuren ser alltid välmående och välskötta ut. Resten av året har de djuren i en liten byhåla ca 15km från vår lilla by. Mitt utepå landet med jättestora ytor. Ingen trafik eller annat som stör.

• sveamoder

Odella: Jag har varit på den cirkusen du angav ovan!!
    Blev övertalad eftersom alla min dotters kompisar skulle dit, alla i denna hålan åker på detta spektakel varje år!!
    Jag mådde dåligt hela föreställningen och när det var slut och denna stackars elefant skulle utsättas för barn och fotografering så orkade jag inte längre.
    Vi gick ut och skulle titta på djurstallarna istället!! USCH!!
    Min dotter vill aldrig mer gå på cirkus!!
    Att dom bara vågar visa upp eländet?? att alla får se hur dåligt djuren mår! franförallt dessa elefanter som står och vaggar i trans med 10 cm kätting mellan fötterna!!
    Måste ju vara så nerdrogade så jag vet inte vad??
    Jag säger bara!!
    EN GÅNG OCH ALDRIG MER!!

• Kajsan

Aldrig i livet! Jag fick inte gå på cirkus som liten heller av samma skäl som flera av er andra nämner.

• Crispie

Jag har varit på cirkus 2 ggr i mitt liv.

Är det bara jag som har teorin att: djuren hade inte gått så fint i manegen om dom inte mått bra o trivts, jag menar VEM kan hålla en elefant som INTE VILL...???

Bara en teori.

• Helena o Mattias

Hej...
    Jag är fullständigt emot cirkus o ska då inte låta mina barn få gå o se det eländet... Djur har det mycket bättre i det fria än på en cirkus. Jag är en av dom "där djurättsaktivisterna" som brukar vara o dela ut flygblad på cirkus, o det tänker jag fortsätta med tills detta djurplågeri fortsätter!!!
    Cirkus Maximum är en av dom få cirkusarna som kommer hit upp, den andra Brazil Jack o sen tror jag Cirkus Skratt brukar vara. Men vi brukar dela på Cirkus Maximum eftersom dom har det största djurplågeriet. Sen är det rätt kul att diskutera med satkärringen som går omkring o säljer program eländet.
    Så jag tycker att alla ska bojkotta cirkusar så till sist finns det ingen marknad för det o då måste dom lägga ner. Sen kan ni ju gå med i Djurens rätt för vi behöver fler medlemmar (är själv med i Boden/ Luleå lokalavdelning).
    www.djurensratt.org/

Svar på tråden Går ni på cirkus?