• Odella

Går ni på cirkus?

Själv slutade jag gå på cirkus när jag var barn och äcklas rentav att se affischerna när de kommer hit varje sommar. Cirkus för mig är synonymt med lidande för djuren, och jag ser det som j-vligt respektlöst att tycka att djuren är skapta för att underhålla oss. En elefant ska hållas på ett område på flera kvadratkilometer, inte i en pluttig liten manege eller i en liten box. Nä, skrota den här utdöende (tack och lov) "konstformen"! Det finns många andra sätt att se djur i sitt naturliga tillstånd, och där man faktiskt anstränger sig för att djuren ska ha det bra.

• Svar på tråden Går ni på cirkus?
  • frulan

Jag tycker inte om att se exotiska djur (t ex elefanter) på cirkus.
    Jag tycker inte heller om att vara på Skansen...

Däremot hundar (och hästar) är roligt att se.
    Man ser lätt (om man vet vad man ska titta efter) om de trivs eller inte.

Min man var med på en cirkusturné för några år sen där det var djur med.
    De sköttes exemplariskt och hade det väldigt bra.
    Man får tänka på att de (artisterna/tränarna) lever för sina nummer och sina djur!
    De älskar dem högt!
    Djuren arbetar ca 10 (knappa) minuter per dag.
    Resten av dagarna är det mycket mys, aktivering och vilotid.
    De hade stora fält de kunde strosa runt på (oftast så är ju cirkusen på ett fält av något slag).

På något ställe i Sverige kom det djurrättsaktivister och demonstrerade.
    Cirkusen bjöd in dem till dagen efter så att de kunde tillbringa en dag med dem och djuren för att kanske få en "egen" uppfattning om hur cirkuslivet är.
    De kom inte...

Därmed inte sagt att ALLA djur har det bra på cirkus... men det finns de som har det.

• cotton

Jag går heller inte på vanlig cirkus och kommer aldrig att gå med mina djur. Cirkusliv är synonymt med lidande för de medföljande djuren. Blir uppriktigt ledsen över att se elefanter, tigrar och andra djur utföra konster, färdas många mil i trånga vagnar och leva ett för dem ovärdigt liv.

Däremot finns det tydligen alltfler djurfria cirkusar som jag definitivt kan tänka mig att gå på!

• Mademoiselle

jag har ocksa svart med cirkus, gillar inte att se insparrad djur utfora konster. Men det ar skont att lasa att det finns cirkusar som skoter om sina djur (som Frulan skrev).

• frulan

Tillägg...
    Det är ju inte cirkusens djur i den benämningen.
    Alla nummer man ser på en cirkus utförs av artister som sökt/tillfrågats om de vill åka med och jobba på den turnén.
    T ex clownen får jobb på cirkusturnén, han tillhör inte cirkusen.

Om man inte visste

• calcioaddict

Jag går bara på cirkus där endast människor uppträder, av samma skäl som flera redan nämnt.

• Odella

Det finns säkert många cirkusar där artisterna tar bra hand om sina djur, men jag tycker inte att det här riktigt hit. Det är själva principen jag inte gillar; exotiska djur ska leva i naturen, inte leva för att underhålla oss människor. Och de har ju ändå köpt djuret (= tagit den ifrån sitt naturliga habitat) för att tjäna pengar på det.

Och ja, det finns många cirkusar som inte har djur! Den mest kända är nog cirque de soleil, men här är ett par andra som inte har några djur med i sin föreställning:

Cirkus Cirkör
    Gravikus
    Elvira
    Cirkus Madigan
    Max Magiska Cirkusvarité
    Cirkus Millenium
    Cirkus Roman

• frulan

Vadå inte hör hit? Förlåt, då

Vad tycker ni om Skansen då?
    Jag mådde dåligt sist jag var på Skansen och såg djuren där...
    På vilket sätt hör elefanterna hemma där?

• Odella

Nej nej, frulan, tack för ditt inlägg om djuren på cirkus. Men på varje "bra" cirkus går det 10 dåliga. Cirkus Maximum är nog en av de mest ökända tortyrcirkusarna, de är nära att få förbud nu sedan man funnit mögel i fodret och flera fastkedjade djur med sår på baken.

För att svara på din fråga; har aldrig varit på skansen Men många djurparker är lika illa som vissa cirkusar. Typ Borås djurpark med de minsta inhägnadena jag nånsin sett. Alla djur såg så håglösa ut så jag fick ont i magen sista gången jag var där.

• cotton

Frulan, två fel ger inte ett rätt.

Men nej, jag gillar inte Skansen heller. Men FÖREDRAR djurparker (inte de hemska i Kina dock ) framför cirkus any time!

Svar på tråden Går ni på cirkus?