• Odella

Går ni på cirkus?

Själv slutade jag gå på cirkus när jag var barn och äcklas rentav att se affischerna när de kommer hit varje sommar. Cirkus för mig är synonymt med lidande för djuren, och jag ser det som j-vligt respektlöst att tycka att djuren är skapta för att underhålla oss. En elefant ska hållas på ett område på flera kvadratkilometer, inte i en pluttig liten manege eller i en liten box. Nä, skrota den här utdöende (tack och lov) "konstformen"! Det finns många andra sätt att se djur i sitt naturliga tillstånd, och där man faktiskt anstränger sig för att djuren ska ha det bra.

• Svar på tråden Går ni på cirkus?
  • rosakaninen

Vi var faktiskt på cirkus i våras, Brazil Jack tror jag det var. Det var nästan bara uppträdanden av människor (clowner, akrobater m.m.). De djur som var med var hundar och hästar, kan inte minnas att jag såg några exotiska djur (vilket bara var bra!). Tror att det är ganska svårt att få ha såna djur nuförtiden. Det kanske t.o.m är förbjudet????

• Odella

Sveamoder; jag bor också i en sån håla där cirkus är "årets stora händelse" och alla mammor som inte tar barnen dit är automatiskt barnmisshandlare, jajemen. Jag har också varit på en Cirkus Maximum föreställning (deras turné går inte häröver längre, tack och lov) och det jag såg var inte trevligt. Kamelerna hade fläckar i pälsen och rörde sig inte mycket alls när föreställningen var slut. De flesta duren var som i trance, ja misstänkte tidigt att de hade blivit drogade eftersom de var nästan helt apatiska. Under föreställningen fick man verkligen tvinga de stackars djuren att utföra sina konster, det verkade inte finnas någon lust där överhuvudtaget. Usch, nej aldrig mer.

Crispie, tja, det finns många djur som faktiskt är rädda för sina ägare (spelar ingen roll hur stora de är) och gör som de säger för att de inte vill bli slagna. Ett misshandlat djur tyr sig till sin ägare eftersom de inte vet något annat. Det förekommer ju också droger och andra lugnande medel för att lugna djuren på vissa cirkusar.

Helena o Mattias; Härligt att du gör något åt eländet :D Jag är också medlem i djurens rätt och jag funderar på att göra något när cirkusen kommer hit i vår. Att dela ut information kan ju aldrig skada

• Helena o Mattias

Odella: Ja, det ycker jag du ska göra, dela ut flygblad, men ett tips far inte själv, satkärringen på cirkus Maximum är fruktansvaärt otrevlig o det är bra om man är minst två. Vilken avdelning tillhör du, kolla om dom har någon aktiv verksamhet o far på deras möten, nästan alla djurens rätt aktivister brukar då dela flygblad på cirkus... Annars kan du kolla med någon bekant eller kanske din kille om de är intresserade så är det bara att ringa till djurens rätt o beställa flygblad o dela! Det är ganska lättsamt också eftersom alla tror att man jobbar på cirkusen o det är gratis program...hehe... Lycka till!!

• Odella

Jag har för mig att de brukar göra sånahär grejor i grannstaden.... informationsblad har jag beställt innan från Djurens rätt och det har funkat jättebra. Ska kolla upp det här nu innan våren! Tack för tipsen, Helena o Mattias, hoppas det hjälper något :S

• Rigmor Mortis

Nej, jag vägrar cirkus. Det finns någon cirkus med bara människor, den skulle jag vilja se däremot

• emmapemma is back

Ingen cirkus! Min mamma tog mig aldrig till något sådant och jag kommer aldrig att ta min dotter heller till cirkus. Vi tycker också synd om djuren!

• Gossensmamma32

ursäkta men vad är det som är så synd om djuren.

Kan nog våga påstå att dom sköts bättre än många av era djur..

• marina81

Jag brukar gå på Brazil Jack, för de har typ hästar, hundar o sånt. Det är skillnad på cirkus o cirkus.

• jajja

Nä vi går sällan på Circus, vi har helt enkelt inte råd det kostar minst 500 kr och då har vi bara tre barn med oss.
    personligen lider jag inte av det eftersom jag tycker cirkus är DÖ TRISST

• tintilar

Jag går inte på cirkus av den anledningen att jag inte vill se djur som inte mår bra. Inte för att jag anser att inga cirkusdjur mår bra, utan för att de som har cirkusar sällan är svenska människor med svenska värderingar och därför kanske behandlar djuren på ett, för mig, felaktigt sätt. Jag är en mycket kinkig person när det gäller djurhållning och deras välmående.

Sen vill jag dock tillägga att cirkusar har semestrar också. Och jag tvivlar på att djuren arbetar där hela sina liv. De pensioneras säkert. Sen tror jag att många har roligt med sina nummer.

Jag håller på mycket med djur och ser att djuren tycker om att göra saker tillsammans med oss. Men jag anser att de också har naturliga behov som måste tillgodoses. Jag har dock för lite kunskap om cirkusar för att kunna avgöra hur de håller sina djur och hur djurens liv ser ut.

Jag kommer därför ex.vis inte att hindra mina barn från att gå på cirkus.

Svar på tråden Går ni på cirkus?