Sveamoder; jag bor också i en sån håla där cirkus är "årets stora händelse" och alla mammor som inte tar barnen dit är automatiskt barnmisshandlare, jajemen. Jag har också varit på en Cirkus Maximum föreställning (deras turné går inte häröver längre, tack och lov) och det jag såg var inte trevligt. Kamelerna hade fläckar i pälsen och rörde sig inte mycket alls när föreställningen var slut. De flesta duren var som i trance, ja misstänkte tidigt att de hade blivit drogade eftersom de var nästan helt apatiska. Under föreställningen fick man verkligen tvinga de stackars djuren att utföra sina konster, det verkade inte finnas någon lust där överhuvudtaget. Usch, nej aldrig mer.
Crispie, tja, det finns många djur som faktiskt är rädda för sina ägare (spelar ingen roll hur stora de är) och gör som de säger för att de inte vill bli slagna. Ett misshandlat djur tyr sig till sin ägare eftersom de inte vet något annat. Det förekommer ju också droger och andra lugnande medel för att lugna djuren på vissa cirkusar.
Helena o Mattias; Härligt att du gör något åt eländet :D Jag är också medlem i djurens rätt och jag funderar på att göra något när cirkusen kommer hit i vår. Att dela ut information kan ju aldrig skada