• Wynja

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Har fått boken idag! *glad* Ska bli jätte spännande att se vad vi kan hämta från den. Här gråts det inte mkt nu längre men det tar TIMMAR att söva och att söva dagtid är att förglömma. Inte en minut längre än till 5 varje morgon helelr. Det är så trevligt att läsa om era framsteg här!

• Wynja

JEHOOO. Lycklig så lycklig. Jag har inte hunnit långt alls i boken (...for toddlers and pree...) utan bara förbi alla inledande sömn-fakta och sedan bläddrat igenom de 8 första tipsen. (Egentligen bara läst det första) Jag har förstått att vi har en hel del av tipsen med i våran läggning redan och jag har mäst försökt identifiera vårat problem hittills.

Det första jag tagit fasta på är läggtid. Vi brukade börja läggningen halv 7 men sedan var det så mycket knöl att ibland sov han inte förrns 9. (Vårat största problem har varit tiden han går upp på morgonen/natten.) Varje kväll också så bråkar vi oss igenom tandborstning och allt det andra.

I KVÄLL däremot. Jag bestämde mig för att hålla utkik efter sömntecken och tänkte anteckna vilken tid. Klockan 18.00 började det lugna humöret slå om till något helt annat. Jag frågade om vi skulel gå och bada och han sa JA! Helt glatt gick han till badrummet och senare så sade han dessutom till själv helt LUGNT när han ville gå ur badet. Välling följde som vanligt, samtidigt som lite lätt ben massage. Sedan tandborstning UTAN protester! Efter jag tappat hakan i golvet bar jag honom in i sovrummet genom det nedsläkta vardagsrummet. Där han annars brukar gå själv med all elektricitet på. Klockan 19 sov han djupt! Inte en minsta protest under läggningen. Ingenting. Inte en pet i örat, drag i håret, spark i väggen..inte nåt!

Kan det vara så att för sent sänggående verkligen har en sådan enorm invärkan på läggningen?!

Ja ja...fler saker finns att ta itu med men det här kändes som en bragd!

• Wynja

Btw så köpte jag min bok från Bokus där de dessutom har billigare pris. (enligt www.bokfynd.nu)

Jag vet inte alls hur jag ska komma igång med att hjälpa Loke vid middags-sömnen. Ni får gärna skriva hur ni gör!
    Som läget är nu så funkar det endast om han somnar i soffan framför tv'n eller i vagnen när man är ute och går. Om jag hade bott på markplan med terass så hade jag gärna haft han sovandes i vagnen men nu är det ju inte så.

• Wynja

En till fråga...
    När ni börjat tillämpa olika tips i boken, har ni då läst allt och grunant ut en komplett plan innan ni börjat eller har ni tillfört lite här och lite där?

• Wynja

Det är ju spännande när man kan se resultat på stört!

Sedan han somnade strax före sju så har han pratat en hel del i sömnen. Är det något tecken på sämre sömn eller är det bara så?

• Wynja

Ah men vad drygt! Det måste väl finnas nåt smidigare sätt för dem att ändra orden! Får du vänta ännu längre nu då?!!

Jag skriver inga loggar. Eftersom att det inte krävs så drastiska förändringar här hemma så är det så lite jag behöver hålla reda på i huvudet. Skriver mail till barnafadern om mina tankar om sömnen vilket hjälper mig att komma ihåg mina planer. Det är allt.

• Wynja

Jag menade att jag inte komemr att skriva "var tionde dags logg" men i min bok (NCSS for toddlers...) står det att man ska skriva logg varannan till var tredje vecka. (inte så precis som "var tionde dag") Däremot så gör jag andra loggar. Men vi har inte kommit så långt än. nu logagr jag varje kväll vilken tid han visar trötthetstecken, hur lång tid nattningen tar, när han somnar och när han vaknar. Poängen är att studera tiderna helt enkelt och om de tider vi tänkt oss verkligen passar Loke. Ska göra så här en vecka.

• Wynja

Vad anser jag att NCSS går ut på? -Att hitta sömnrutiner som passar hela familjen. Det är som sagt tusentals tips för olika situationer, ambitioner, motivationer så det går inte att säga mer än att den röda tråden är att barnet ska sova tryggt och lugnt, få så mycket sömn hon behöver samt att sömnen stämmer in med hur föräldrarna vill ha det. En annan sak i boken/böckerna är att man får lära sig mycket om sömn överhuvud taget så jag tycker de kunde vara bra att läsa även om man komemr fram till att man inte vill ändra något hemma.

• Wynja

Fick nog lite blodad tand efter de två senaste läggningarna. De har ju gått helt felfritt förutom att vi måste acceptera Lokes separationsångest och ligga i sängen med honom tills han somnat. Det får vi ta, helt enkelt. I kväll dock...*suck* Han blev trött jätte tidigt och jag trodde han skulle somna som en sten eftersom att jag gav gensvar på hans tecken. Däremot kom han nog in i andra andningen så fort vi kom i säng. Motarbetade som sjutton och vi gick tillslut upp igen. Lekte en timme och sedan tillbaka tills ängen. Då tog det ca 30 minuter innan han sov...efter lite *dra i håret* *sparka i väggen* osv.
    Det känns verkligen misslyckat! Nu sov han inte förrns halv 9 och det är väl inte särskillt bra om vi försöker få sovtiden att vara 19.00. Hur blir det då i morgon...

Hade tänkt att skriva om en annan fundering innan han nu somnade såhär sent idag. Loke går upp 5 på "mornarna" och ni kan ju gissa hur trevlig jag är att ha o göra med då. Men jag känner inte att jag kan klaga. inte om han somnar vid sju. Förr somnade han mycket senare men gick ändå upp 5. Somnar han däremot 7 så sover han ändå 10 timmar nattetid och sedan 2,5 timme dag. Där har han all sin behövda sömn. Hur sjutton ska jag göra?! Det går ju inte skjuta på nattningen. han blir övertrött, det blir katastrof och han vaknar ändå 5. BAH!

• Wynja

HJÄLP! Det gick ju super bra i några dagar när vi justerat läggtiden till då han visat sig vara trött. (18.00 ungefär) Bara att nu har han hela veckan varit dödstrött varje dag direkt efter dagis. Det är som bäddat för krångel. Han gråter tills middan står på bordet, gråter när vi ska bada, vill bara ha nappen och snutten. Det är ju så uppenbart hur galet trött han är men jag kan inte lägga honom klockan 5!!! (Eller tidigare för den delen)
    Det skulle bli galet om han fick ta sig en lur då också. Då skulle han absolut inte sova vid 19.00 sedan. Vad ska jag göra åt situationen?! Det blir såklart en jätte ond cirkel. han får jätte svårt att somna på kvällen, bråkar och stretar emot, somnar jätte sent, får inte alla sina timmar för han vaknar ändå tok-tidigt, sover sämre på dagis, är trött när han komemr hem osv. hur bryter man cirkeln?!

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution