Pepptråd för No Cry Sleep Solution
Tili. Jag lägger till lite smått eftersom jag läser. Små justeringar i de bäddrutiner vi redan har sedan förut. när jag läst färdigt allt ska jag se över situationen och se vad som behövs ändras ytterligare.
Tili. Jag lägger till lite smått eftersom jag läser. Små justeringar i de bäddrutiner vi redan har sedan förut. när jag läst färdigt allt ska jag se över situationen och se vad som behövs ändras ytterligare.
Säkert är ingen värst intresserad men tänkte bara säga att jag tagit lite diskussion emd dagis idag och de ska ha honom sova 2 ggr istälelt för en. En kort nap på förmiddan och sedan lite kortare än vanligt men vid samma tid efter lunch som han brukar. Jag hoppas att det kan bryta cirkeln och att han inte är så trött när han komemr hem i eftermiddag!
Det låter ju som det går jätte bra för er! 11 timmar på natten är ju kanon (och dagsömnen också såklart) Är det du som tycker han somnar för sent?
akl - Det finns nog ingen regel men loke vaknar samma tid oavsett när man lägegr honom. kanske går det bra för er om ni inte tar hela timmen på en gång utan flytatr tiden liiite i taget.
Den som heter "for toddlers and preeschoolers" är från 1 år till 5 eller 6 år. Man benämner som "små toddlers" "stora toddlers" "små pree..." osv.
Man kan nog se förändring på en gång men att det tar ett tag innan man nått sin kompletta målbild.
Det finns inga måsten igentligen. Skräddarsy eran egen "läggdags" varesig ni vill amma dygnet runt och lägga erat barn tillsammans både mamma och pappa eller vad ni nu vill. Kom ihåg, det är ingen sömnkur! Därför finns det inga tidsgränser elelr dyligt. Ni ska helt enkelt räta till lite i era rutiner med hjälp av bokens tusen bra tips och fakta. Välj själv vad ni vill ta fasta på. Det ena måste inte inkludera elelr utesluta det andra.
GLÖMDE. Den sista delen i föregående inlägg var ju såklart till Clara!
Gör bara ett snabbt inlägg (repning i skavan
) iegn om att båda böckerna passar för 1 åringar eftersoma t tdet är just där gränsen dras.
(rep i skivan, skulel jag skriva. *suck*)
Jojjo- Jag tror inte att du kommer att behöva dra på dagssömnen överhuvudtaget. När ni får ordning på nattsömnen så tror jag han kommer sova kortare självmant på dagen.
Det reglerar sig själv helt enkelt. ge det lite tid bara. Nu tycker jag du ska låta han få all sömn han kan få. Roligt att se en till som har "toddler" boken! Tänkte jusst fråga om jag var ensam här inne med barn över ett år.
((Min Loke sov ca 3 timmar på dagen vid 18 månaders ålder. Men bara ca 8 timmar på natten. Nu sover han (han är snart 20 månader) 1,5-2 timmar på dagen och ca 10-11 timamr på natten. ))
Doktorinnan- I min bok skriver Pantley några tips om man är i ditt dilemma. Om barnet inte är trött när hon borde vara det helt enkelt.
Vad jag kan minnas så handlade det kapitlet mest om hur ljus påverkar "trött"-hormonerna. Har man ett piggt litet barn så kan man släcka ned timmen innan läggning och undvika allt stimulerande. Särskillt tv och bus-lekar. Ta det väldigt coolt helt enkelt.
Har man en trött buse så kan man istället försöka stimulera med ljus. Ha alla lampor tända, frisk luft i hemmet. ja..försöka ha en "dags-atmosfär".
Om barnet verkar väldigt trött precis i början på nattningen så ska man inte dra ut på hela processen bara för att. Ta med de viktigaste punkterna. Förkorta och barnet i säng snabbt.
jojjo - Ja vi har haft problem med att han vaknat många ggr på natten jämt. MEn jag har inte ansett det som ett problem då allt anant flytit på felfritt. För ett tag seda så började dock ALLTING krångla. Han ville inte lägga sig, fick svår separationsångest, inte bara vaknar på natten utan är jätte ledsen då han vaknar, kan inte låta sig själv sova på dagen osv. Kom i samband med våran separation antar jag.
Nu däremot är han inte ledsen när han ska sova men har fortfarande separationsångest, vaknar på natten och har svårt att sova på dagen (inte på dagis).
Din pojk..vaknar han och är ledsen på natten? Loke vaknar som alla barn gör men hittar inte nappen och blir då ledsen. Fasst nu kanske det sker två-tre ggr istället för 6-8ggr.
jojjo - Så kan det vara för Loke också ibland. Det var ett tag sedan nu men en period så var han jätte ledsen och grät fasst han inte hade slagit upp ögonen äns. Visste inte alls vad jag skulle göra. Man borde inte väcka ett barn med mardrömmar iallafall. Jag brukade lägga en hand på hans rygg eller stryka honom lite över håret. Ibland hjälpte det men oftast inte.
känner mig lite otålig. Märker att jag är redo att ge upp lite då och då trots att vi bara hunnit göra en logg än så länge tom. NERVER!
Vicky7 - Min bebis är strax under två år.
Jag kan ju därför veta att han har mardrömmar och gråter i sömnen för att han ligger kvar i sängen. Annars hade han absolut kommit upp. Nu var det så länge sedan jag hade bebis här hemma så jag är väl inte så bra på att ge sådana råd. Men spontant tänker jag att du kanske skulle införskaffa en nattlampa. En lampa du kan tända utan att störa honom. Med svagt sken, tex blått. Så kan du kanske se om han sover eller inte. Iallafall så kan Loke vägra nappen i sömnen ibland fastän han är ledsen. Jag vet inte hur gammal din son är men jag brukar då lägga nappen i handen på Loke så stoppar han in den själv när han inte känner sig tvingad.
Jag tänker dock att det måste finans en bakomliggande faktor att bearbeta när han vaknar så mycket som var 20 minut och är ledsen. Han verkar inte gå in i djupsömn alls... Någon?
Sotardotter. Kring 8 månaders ålder tar många bebisar ett stort utvecklingskliv och vad osm är ganska välkänt är att barnen då ofta får separationsångest. Blir mer fäst vid mamma o pappa (eller bara ena föräldern) och mer medveten om att andra vuxna inte inger samma trygghet. Kan värka blyga osv. Till följd komemr också mycket gråt och orolig sömn. Detta är absolut inga expertutlåtanden men jag tänker att...om ni slutat amma jusst samtidigt som denna fas kanske den blivigt stärkt tom. Iallafall så är det rellativt vanligt med sömkrångel i jusst den åldern. Men det är klart att man borde kunna undvika det ändå... har inget särskillt råd jusst nu men ville ialalfall bekräfta vad du skrev om att e kan vara oroliga i den åldern.
B Elanna - Ja det är nog mycket möjligt. "kring" 8 månader ska den perioden infalla.
vicky7 - Som Pantley skriver i boken så är sömnsvårigheter såpass vanligt att man tillochmed slutat kalla dem för problem utan istälelt nämna det som vad osm är normalt. Visst är det normalt som ditt bvc säger men det betyder ju varken att det är hälsosamt eller att det måste vara så! Läser du boken föresten?
Välkommen datanissan! Vi är nog många här som inte läst ut boken än.
Ni som läser "...toddlers.." Nämner hon GRP i den? Jag kan inte hitta det. Eller där jag är nu i boken så handlar det om nattvaknanden och vad man kan göra åt dem, men inte så specifikt. Dvs typ "gör situationerna "nattvak" och "läggning" så lik varandra som möjligt genom att ta bort och tiollföra vissa saker"... men sen då?! Jag vill ta bort nappen!!!
Doktorinnan - Loke har aldrig skrikigt av öroninflammation men haft det väldigt många ggr. Det enda man har märkt på har varit sömnstörningar. Så nu kan ni nog bara gå åt bättre tider! Höj huvudänden på sängen för inflamationen gör MYCKET ondare när man ligegr ned. Ibland kan man nästan ha dem sittandes och sova.
Jag tänker också att när man är så liten så är det bara att lära sig att vara uppmärksam på signalerna men kanske väl svårt att få ett chema att passa en sådan liten en.