• Mia1975

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Ikväll startar vi med GRP. Jag och min man läste igenom det igår och tänker att vi vill börja där. Sedan ska vi gå vidare med avsnittet om att hjälpa barnet att somna/somna om själv i egen säng. Eventuellt med flytt till eget rum. De senaste två nätterna har varit skitjobbiga. Elsa vaknar minst varannan timme och har varit vaken/halvvaken ca 1-1,5 timme kring 3 tiden. Och är t.ex. nu supergrinig... Dags för förmiddagstupplur kanske...

• Mia1975

Maken har läst av mig utvalda delar. Detta för att vi ska kunna hjälpas åt. Speciellt med nattsovningen. Dagsovningen sköter jag själv mestadels eftersom det är jag som är hemma på dagarna...

• Mia1975

Efter en ruggigt jobbig natt har iaf dagssömnen fungerat skapligt. Elsa sov mellan 9.00-10.45 vaknade till en gång vid ungefär 10.15 vilket jag tror är rekord - över en timme till första uppvaknandet!! På efterdmiddagen blev det 13.55-15.20 (då vaknade hon till efter en halvtimma som vanligt men var enkel att söva om). Sammanlagt alltså över tre timmar vilket definitivt är första gången. Hoppas bara att det kan bli någorlunda ordning på nattsömnen nu också så kanske vi alla skulle bli riktigt utvilade till slut...

Vi tänker starta m GRP i natt. Somna utan napp. Ni som provat GRP - hur länge tog det innan det gav resultat? Det där lilla trycket ska vara på framsidan av underkäken mellan hakspetsen och läppen, eller hur?!

• Mia1975

Jag tror hon somnade utan nappen nu. Efter endast tre eller fyra urtagningar. Blir en större utmaning i natt när man är supertrött själv...

• Mia1975

Efter första natten med GRP-försök. Det gick bra första halvan av natten. Men efter halv fyra gick det inte längre. Då fick hon sova med sin napp. Vi gör nya tappra försök i natt. Känner mig rätt tillfreds då hon inte varit vaken någon längre stund. Men å andra sidan har hon inte sovit mycket sedan hon vaknade och fick amma vid 05.45. Men det är å andra sidan då en del barn vaknar för dagen, så man får väl inte vara alldeles missnöjd...

• Mia1975

Tille: Min man fick läsa delarna om Gentle Removal Plan s 124-130 (tror jag det var) och den delen som handlade om hur man fasvis får barnet att sova hela natten själv i egen säng (s 144-151). Vi planerar nämligen att skola ut lilla damen i eget rum inom kort. Vi märker att hon störs varje kväll när vi ska lägga oss. Det händer ju att man behöver tända en lampa och så småpratar vi ju lite med varandra innan vi somnar. Hon blir alltid lite oroligare precis när vi ska lägga oss. Därför tror vi att hon nog skulle sova bättre i eget rum.

I natt sov hon från ca 20.15 till ca 00.45, var bara lite orolig vid tio-halv elva snåret när vi skulle lägga oss men vaknade inte. Det är rekord! Sedan sov hon relativt lugnt mellan tre och sex. Vaknade lite av och till mellan två och tre. Men låg inte vaken mer än några minuter och var inte ledsen. Tyvärr blev jag så glad att hon somnade om strax före sju att hon fick sova till tjugo i åtta, vilket har strulat till förmiddagsrutinen. Somnade för sin tupplur först kl 10.15. Nåja, får ju räkna med tiden hon sov på morgonen till totalsömnen, men ska försöka vara lite mer rädd om rutinerna kanske...

• Mia1975

Hejsan!

Skrev ett inlägg som antagligen försvann. I korta drag så innehöll det ett glädjetjut om att GRP hittills funkat så bra. Flickan har somnat utan napp. Hoppas det kan fortsätta så. Hon sover bättre trots snuva. Så vi har kört på med GRP trots förkylning och det har gått bra.

Jag och maken anser att tipsen i boken funkat över förväntan. Om den positiva trenden fortsätter kommer vi att påbörja utskolning i eget rum till veckan. Hon sovier bättre på dagarna också när hon sover bra på natten, precis som boken hävdar.

Har inga tips på det där med amningsneddragning även om det faktiskt blivit mycket mindre av den varan nu sedan vi börjat med GRP (även om det främst varit riktat mot att vänja bort nappen på natten). I natt ammade jag bara en gång! Satt och vaggade henne på sängkanten en gång. Och sedan fick hon slutligen nappen på morgonkvisten efter blöjbyte. Detta för att jag skulle få ligga kvar till sju...

• Mia1975

Vi har haft en riktigt dålig natt. Det var nog iofs inte helt toppen att hon sov en stund mellan 18.20-ca 19, men hon var så grinig och trött att maken inte ansåg sig kunna hålla henne vaken. Han hade nästan fått väcka henne för han tyckte det var i tidigaste laget för henne att lägga sig för natten. Så här i efter hand kan man ju fundera. Hon sov skapligt fram mot midnatt efter att ha somnat efter en del gnöl (hon som brukar somna av sig själv som en liten ängel) vid strax efter åtta. Sedan har hon varit vaken mer än en gång per timma fram till 05.40. Efter det somnade hon och sov till ca 07.10. Gissa om vi kommer att vara trötta idag vi två.

Hon börjar iofs få mer rutin på när hon blir trött och verkar vilja sova dagtid. Men hur ska man göra med kvällarna egentligen. Ska man låta henne somna för natten 18.20 om hon blir trött då? Hur skulle ni ha gjort? Vill helst inte att hon ska vakna vid 6, men det är väl tänkbart att hon skulle gjort det om hon somnat så tidigt, eller?!

Vi måste nog tidigare lägga förmiddagsluren idagför hon är såååå grinig redan och jag skulle inte ha något emot en tupplur själv....

• Mia1975

Vårsol och Killer:
    Ska göra ett försök att lägga henne tidigare om hon blir trött tidigt ikväll med. Enda kruxet är att vi har en snart sjuåring här i familjen också. Har funkat rätt bra att lägga dem samtidigt mellan halv åtta och åtta. För det mesta tittar ju han på bolibompa fram till sju, så det kan ju funka om man får henne att somna innan dess. Men efter det är det oftast duschning, kvällsfika och läsning mm. Med storebror och då krånglar det gärna till sig lite, särskilt då maken är borta...

Skulle helst vilja slippa väcka honom för tidigt också. Han får nämligen så svårt att ställa om mellan varadag och helg och då får vi gå upp vid sex oavsett dag hela familjen och då blir vi ju så trötta allihop, jättetidigt på helgkvällarna... Nåja, det kanske är pest eller kolera som gäller. Önskedrömmen är ju att hon ska sova hela natten och då blir det ju i alla fall en hel del mer sömn för undertecknad, också...

• Mia1975

Vet inte om det är någon tröst men... Vår dotter sov som en liten ängel om nätterna, åt 1-2 ggr men somnade alltid om direkt, när hon var liten. Det var ungefär kring 5 månader som hon började sova sämre. Vaknade och ville ha bröstet oftare samt vaknade och var jättesvår att få att somna om. Vi hade ju inte använt NCSS innan utan vi upptäckte boken efter att våra problem startade. Kanske är det så att sömnbehoven ändras kring 5-6 månaders ålder och att detta gör att det som passade dem när de var mindre inte längre fungerar. Kanske ni behöver studera henne lite noggrannare en period. Fundera på om hon behöver få lägga sig tidigare och gå upp på bestämd tid varje dag... Titta på dagsovningen. Sover hon lite vid flera tillfällen? Det gjorde vår dotter. Det har börjat fungera något bättre sedan vi försökt få henne att sova lite längre varje gång men färre gånger...

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution