• Mia1975

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Nytt dilemma:
    När jag ska lägga vår lilla dotter eller hjälpa henne somna om för att hon vaknat till på natten duger inget annat än att jag och hon ska ligga ner tillsammans, nära, nära och stryka ryggen. Hon har varit mkt orolig vid ett par tillfällen i natt.
    Funkar mycket bättre när pappa lägger henne för tillfället. Med pappa accepterar hon att somna utan napp. Med mig så blir hon hysterisk om hon inte får nappen...

Är det sep.ångest eller något annat, tror ni? Skulle önska att hon kunde bli något lugnare nattetid, slippa den mara som hon verkar ridas av kring midnatt - som nästan alltid tar mellan tre kvart och en timme att komma förbi, så att vi kan börja skola ut henne i eget rum. Vi funderar på att ställa in en säng (vuxensäng) i hennes rum så man kan ligga ner med henne (temporärt, till en början). Vad tror ni om det? Är det kanske bättre att mentalt bestämma sig för att det inte behövs eller är det en bra åtgärd??

• Mia1975

I natt har Elsa sovit sin första natt i eget rum. Det gick ganska bra faktiskt. Vi lade henne vid sjutiden. Hon vaknade till efter en kort stund men då somnade hon om efter bara lite omstoppning. Hon vaknade sedan vid halv tolv och då fick hon en ny dos välling. Sedan sov hon till 04.20. Antagligen skulle det varit bäst om hon fått äta då med, men det föll mig inte in vid tillfället. Hon somnade ju om för sedan vakna igen 05.20 och då somnade hon endast om kort igen så slutligen fick hennes pappa byta på henne när han steg upp kl 06 och så fick hon komma till mig i sängen och amma. Hon somnade sedan om så sött att jag inte kunde få mig själv att väcka henne kl 07 som vanligt utan hon sov till 08.15 och var såååå mysig och go.

Nu får vi se hur det blir med övriga sömnen idag. Men jag är så nöjd över att få sova så mkt själv i natt att jag nog kommer att orka med lite mer trubbel idag...

Vi har kommit på en modell där vi delar på skötning på natten. Maken har ansvaret till kl. 01 och sedan tar jag över. Detta var störtskönt. För då kunde jag ju somna om och hade mycket bättre ork och var inte lika supertrött när hon vaknade tjugo över fyra.

Så fick iaf min man sova fr midnatt till kl 06 någorlunda ostört. Ska försöka komma ihåg att ge henne mat om hon vaknar på tidig morgon imorgon att ge henne mat, så kanske hon kan somna om och sova gott fram till kl 07, istället...

• Mia1975

Trixan:
    Jag tror att det är lite "trägen vinner". Dvs fortsätta att försöka söva honom på annat sätt genom att vyssa och vagga, för att länga intervallen mellan målen på natten allt eftersom.

Sedan kan man ju alltid prova GRP som finns i boken som du inte fått än. Med korta ord går det ut på att titta på honom när han håller på att somna vid bröstet och avbryta precis innan han somnar. Enligt boken kan man hålla ett par fingrar under hakan eller i lilla gropen mellan hakspetsen och underläppen för att hjälpa honom avbryta sugrörelsen och somna utan bröstet i sin mun. Man kan få lägga tillbaka honom vid bröstet och avbryta igen några gånger (boken föreslår att man sakta räknar till tio efter att det mest frenetiska sugandet upphört mellan försöken). Funkar det inte efter några försök kan man avbryta och prova igen nästa gång han vaknar. Man ska helst börja redan vid första insomnandet på kvällen. Om man kombinerar detta med några andra nya rutiner kan barnet få andra insomningsassociationer och så småningom lära sig somna och somna om själv. Det tar dock en hel del tid. Inga mirakel sker över en natt.

Vi håller på och stretar med att vår dotter ska kunna somna och somna om utan napp. Det går sakta men säkert framåt. Det blir en hel del vyssande och vaggande istället. Men i natt har hon klarat sig utan napp. Fick den bara på morgonkvisten (då låg hon i min säng efter nästan en hel natt i eget rum, detta för att hon och jag skulle få dra mig en liten stund till).

• Mia1975

Yippie! Elsa vaknade bara 2 ggr i natt. En gång ca 23.30 och en gång ca 04.15. Hon fick mat och somnade om. Vid den senare tiden bytte jg även blöja. Vet att det bara är andra natten än. Men det känns som om det kommer att kunna funka bra. Hon är ju inte 100 % frisk än heller... Hon har ju dessutom sovit utan napp hela natten. Vi hörde hur hon pep till vid 21 också, men då vände hon sig om och somnade om själv. Så även vid tretiden.

Jag är såååå glad!

• Mia1975

Mamin:
    Vi körde på en vecka med GRP innan vi flyttade över henne i eget rum, men vår uppfattning är att det börjat fungera bättre på det stora hela även det där med massor av uppvakningar och snuttning och nappning, sedan hon började sova i eget rum. Tror att vi stör henne mindre nu när vi inte klampar in och tänder lyset eller pratar med varandra och snarkar

Sedan har maken fått börja ta den första uppvakningen på natten och ge henne välling då. Jag tror det har bidragit också. Han är väl inte lika mesig som mig. Jag lät henne ligga bredvid och snutta och gosa för minsta litet knyst. Nu när jag kan sova längre till dess jag ska upp och sköta henne så är jag lite mer bestämd jag med. Slutade dessutom amma igår. Har nog inte haft så särskilt mycket bröstmjölk på slutet eftersom hon vaknar så snart och är hungrig igen. Med lite bättre timing på kvällsmålet kanske hon bara behöver äta en gång på natten snart.... *hoppas*

• Mia1975

Dok:
    Vet inte alls, men har du provat söva om när hon vaknar efter kort tid (40min). Vår dotter (snart 8 mån) vill inte heller sova någon längre stund på fm det har börjat sträcka sig till 45 min nu mera, men oftast vaknar hon ju efter 30 min. Men då hon är lite grinig när hon vaknar försöker jag söva om henne. Funkar oftast om jag är lite snabb i vändningarna. Funkar iofs bäst på eftermiddagarna då hon hellre sover en längre stund. För på fm är hon oftast ganska glad och pigg när hon vaknar även om hon bara sovit 30-45 min. Blev lite virrigt, men jag tänkte att om hon sover lite längre (typ 1-1½tim) på fm och ungefär lika eller lite längre om det funkar på eftermiddagen kanske hon inte blir lika trött så tidigt. Men jag förstår hur det är. Vi försöker varje kväll att förstå vad som är bäst. Att hon får sova en lite stund vid fem-tiden eller att hon blir supertrött och vill sova vid sex. Vilket sedan gör att hon vaknar tidigare...

Tror det är fler tänder på G nu, hon är lite extra grinig och konstig i magen. Sov något sämre de senaste två nätterna. Skulle önska att hon ville sova mellan 19-07, men vi får väl se hur det kan gå att försöka få till genom att försöka tajma rutinerna på dagen rätt. Är lite nyfiken på den där boken som Gates nämner. Finns den också bara på engelska eller kan det vara något man kan försöka kolla med biblo om de kan beställa hem??

• Mia1975

City:
    Det har blivit mycket bättre sedan vi började träna vår dotter på att sova utan napp. Nu kan hon somna om själv när hon vaknar till. Däremot vaknar hon och är hungrig på natten. Vi har kört en variant på GRP. Hon gillade dock inte att man tog nappen och höll hakan, så vi gick ganska snabbt över till att vagga henne i famnen utan napp. Funkar rätt så bra bara man försöker tajma läggningen.

Senaste 2-3 dygnen har det dock varit lite struligare. Tror att hon ska få nya tänder. Hon har varit extra gnällig och verkar vara öm i munnen, dessutom är hon mkt konstig i magen. Så förhoppningsvis är det ganska snabbt övergående.

Hon har ätit lite sämre nu när hon ska få tänder. Men det hoppas jag ska bli bättre också när tänderna kommit fram...

• Mia1975

Vi har också haft dilemmat med att gå bort. Det har gått relativt bra när vi åkt till svärföräldrarna. Då kan man ju husera lite mer som hemma. Fast det blev lite hejkon bejkon med rutinerna ändå. Tog en lååååång promenad med vagnen på em för att kompensera en mkt kort fm-vila. Men det var nätt och jämnt omöjligt att få henne somna och hon kunde absolut inte fortsätta sova när hon somnade till, detta när vi tillsammans med svärföräldrarna var bjuda på middag hos svågern med familj.

Vi har tackat nej till en middagsbjudning helgen som var. Det känns trist att det ska vara så här. Men när hon sover så knackigt som hon gör och ändå vaknar jättetidigt om hon somnat sent och därför är jättetrött och grinig nästa dag (oftast fram på em) så orkar man helt enkelt inte ta det ibland. Alternativet är ju att bjuda hem folk istället, men många verkar tycka (oavsett ålder på barnen) att det är skönast att bjuda hem folk och inte åka bort...

Tar gärna emot tips jag med ang. detta. Vi har provat sova i vagnen borta (eller insatsen till vagnen) och sova i lånesäng. Men det är jättesvårt att få henne att somna i tid... Tänk vad det blev skillnad fort. Framtill ca 5 ½ månad var det i regel inga alls problem att få henne somna när som helst, var som helst.

• Mia1975

Sotardotter:
    Tänder på G?
    Låter som om det är något görningen, synd att de inte kan berätta vad som är galet
    Tror inte man kan undvika kvällar/nätter som ni hade igår, vilken metod eller vilka tips man än följer! Ibland är det bara förgjort!

Hoppas att det är snart övergående. Man klarar ju någon sådan natt, men blir det många så tryter ju orken...

• Mia1975

Mitt inlägg försvann!

Nåja, det var en hel del klagande över att vi hade en superstrulig natt. Vi som tyckte att vi började få lite ordning. Men senaste tre nätterna har varit allt mer struliga. I natt fick vi knappt sova något. Särskilt inte vi föräldrar. Dottern samlade nog till slut ihop till ca 10 timmar, med massor av vakentid emellan...

Förhoppningsvis är det någorlunda snabbt övergående. Hon verkar ha lite feber och äter dåligt. Kanske har hon ont i halsen eller så är det tanden som är på väg ut. Vi hoppas att det ska hjälpa lite grand med alvedonsuppen hon fick innan sänggång. Jag och maken orkar nämligen inte särskilt många fler nätter som igår, vi fick kanske ca 4-5 timmar vardera, uppstyckat. Måste försöka komma i säng snart så att vi kan sova lite längre i sträck vardera.

• Mia1975

Vicky7:
    Han är så liten än. Vi hade heller inte några rutiner att tala om vid den åldern. Det är sova när de är trötta och äta när de är hungriga som gäller i den åldern. Däremot är det nog ingen dum idé att försöka införa kvällsläggningsrutiner. Dagen är dock svår att "strukturera upp" än på ett tag.

Jag börjar fundera på om det var lite för tidigt för bara två dagtupplurar för min tjej som är 8 månader. Hon verkar vilja sova lite tätare på dagen, åtminstone de senaste dagarna. Ska försöka förekomma henne någorlunda imorgon. Så kanske hon inter hinner bli övertrött utan hinner vila ordentligt under dagen.

• Mia1975
    Jubel!

I två nätter har vår gosiga lilla snutta sovit jättebra. Somnat vid sju. Sovit och somnat om själv när hon vaknat förutom vid ett tillfälle (kl. 3 resp 4) då hon varit hungrig men somnat snabbt efter hon tömt (!) flaskan. Sedan sovit till halv sju resp sju. Dagarna har varit lite si och så, men det kan jag leva med dvs om det blir en halv timme ibland och en timme ibland och sällsynta fall två timmar.

Vi kommer de närmaste dagarna slussa över lilla stumpan på fullkornsvälling, så vi hoppas att det kan göra att hon klarar sig kanske ännu en timme eller två till nästa mål. Men vi är så stolta över henne i natt klarade hon 9 (!) timmar från det hon somnade mätt och nöjd till dess att hon vaknade hungrig.

Maken hade börjat tala om 5MM, efter att ha talat med kollegor som provat. Antagligen berodde det en hel del på att hon sovit så knackigt när hon varit sjuk några dagar. Men det känns som om att de senaste nätterna har fått honom att backa och faktiskt tänka att de tips vi fått från NCSS faktiskt ger nog så bra resultat och vi behöver aldrig lägga henne gråtande och ensam på kvällarna.
  • Mia1975

Sandra H:
    Hon är 8 månader. Sov bra i natt med, gjorde hon. Men vaknade tyvärr i tidigaste laget imorse - kvart i sex och kunde ej somna om. Men vi håller tummarna för att det blir lite längre imorgonbitti. Har dock varit svårt att få henne sova längre än sina små halvtimmar de senaste dagarna. Trodde att det skulle börja ge med sig. Nu när hon sovit så lugnt och skönt på natten...

• Mia1975

En otroligt bra sovdag. Lilla tösabiten har sovit 1 t 40 min på fm och 1 t 10 min på em. Detta utan att vakna något. Hoppas vi kan fortsätta med detta. Då är jag snart helt nöjd med situationen.

Detta är mer än jag någonsin förväntade mig innan jag köpte boken. Jag antar att det kommer att gå i perioder fortsättningsvis med och en del raseras ju vid sjukdom och så. Men har man bara kommit igång så är det mkt enklare att komma tillbaka när det strulat en tid.

• Mia1975

Hurra! Hon har sovit en lång fm-vila idag med. Håller alla tummar jag har för att vi är på rätt väg med dagsovningnen nu.

Tipsen i boken har när jag tänker på det gett oss några specifika saker som vi anammat och som funkat för oss.

* variationer och upp-och-nedgångar i sömnmönstret förekommer. Dvs det är inte kört om man har en dålig natt eller flera. Det går rätt så bra att komma tillbaka. T ex. är lillan sjuk så sover hon sämre och man får lov att gå tillbaka lite i utvecklingen. Men sedan är det upptill oss att se till att gå tillbaka till rutinerna när hon frisknat till.

* stör inte i onödan! Vi har tidigare varit snabba att gå in stoppa om plocka upp och vagg mm vid minsta pip. Nu lyssnar vi utanför dörren. Om tjejen klarar av att somna om själv så är det ju bättre än att vi kommer in och stör henne. Men vi låter henne aldrig ligga och vara ledsen någon längre stund. Lite knystande och klagande en halvminut kan vara ok. Men vi vill inte att hon ska ligga och gråta.

* GRP - i vårt fall lära flickan sova utan napp har varit i mycket avgörande. Det har varit nyckeln till att hon blivit så duktig på att somna om. Det är vi helt överens om. Men vi har inte tagit bort nappen på dagen, eftersom det känns som om den fortfarande behövs då och den är en liten del i dagsovningsrutinen.

Det är vad vi kommit på att vi tagit lärdom av från boken. Mycket har handlat om att skapa ett eget lugn kring sovandet. Inte jaga upp sig över att hon inte somnar exakt samma tid eller om hon har ätit en hel vällingflaska innan eller inte. När vi är lugnare blir hon också lugnare.

• Mia1975

B Elanna:

Hur gör ni på helgerna?
    Vi brukar ta varannan natt. På det sättet kan jag stoppa i öronpropparna en natt och sova medan maken tar uppvaknandena. Vi hade också en lösning ett tag när vi delade även på de andra nätterna. Detta när vår dotter var mkt orolig på natten. Maken tog uppvaknanden fram till kl 01 (han går upp kl 6 för att åka till jobbet). Sedan tog jag över. Så en vecka då hon sovit jättedåligt och jag var supertrött så lade jag mig kl 19. Så hade jag sex timmar ostört = guld värt!

Det blev också enklare att jobba med GRP när man inte var helt desperat jättetrött. Maken var lite skeptisk först. Men insåg att jag var helknäckt av sömnbrist och gick med på en provperiod. Som tur är har den ökade sömnen för mig också lett till eller sammanfallit med att dottern sover lugnare och därför får vi sova mera allihop. Nu somnar hon strax före kl 20 sedan sommartidsomställningen. Vaknar kl 6 och vill ha välling. Sedan somnar hon om och sover till någon gång mellan 7 och 8. Helt underbart!

• Mia1975

Hej!

Kul att höra att det är fler som ansluter sig och fler som har framgångar. Vi har nog blivit lite bortskämda av framgångarna för det var superjobbigt under påsken då vi var borta och det blev strul med sömnen. Verkar som om tösen inte alls kan sova i samma rum som oss längre nu när hon sovit i eget rum i snart två månader. Hon sov jätteoroligt! Till slut fick vi ställa ut henne i hallen utanför gästrummet där vi sov.

Hon sov dock rätt så hyggligt igen igår när vi kom hem. Har varit lite sjå ikväll, men vet inte om det berodde på att vi lade henne tidigare än nödvändigt. Hon verkade så trött när vi var ute på en promenad med vagnen efter middagen.

Sovproblemen i helgen har dock fått oss tänka om angående semesterplanerna. Vi hade tänkt bila runt i Sverige och bo på hotell. Men det känns lite off med tanke på hur dåligt hon sover i samma rum som oss. Får bli hyra stuga på ett ställe att utgå ifrån istället och se till att hon kan ha en egen liten skrubb åtminstone...

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution