• Sandra H

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Hej på er alla!

B Elena: Våra kvällsrutiner:
    17.00 Gröt
    17.30 Bad/tvätta med tvättlappar, smörja in, talca, mysa på skötbordet osv
    18.00 Går vi in i sovrummet, sätter på vår sovmusik (Stefan Nilsson), läser en bok, ammar och myser
    18.30 ungefär sover hon

Missola: För oss tar det oxå ungefär en halvtimma innan hon sover, men det tycker jag är helt ok!

Doktorinnan: hoppas Ebba snart kryar på sig!

Är det någon av er som försöker med hela nätter och samsovning? Jag försöker det, men vet inte om det kanske börjar bli dags att snart överge det... Vi hade en jättebra början, men nu är det mycket oroliga nätter igen, tycker jag...

I natt provade jag mer konsekvent att avbryta och göra nattamningarna kortare - vilket istället ledde till att jag hade G som ett litet frimärke på mig... Altså hon ammade inte, men istället jätteberoende att ha mig nära. Någon som haft liknande erfarenheter?

• Sandra H

B Elanna: Ursäkta, jag hade visst lite bråttom då jag skrev ditt namn sist!! Jag funderar på en sak, är din kille bra på att vila på dagarna? I så fall kanske du kan köra Removal Plan mer på dagtid ett tag och istället låta honom somna med napp på kvällen? Och, ja, Stefan Nilsson är jätteskön nattmusik! :)

Barbablond: LÅter som att ni är på rätt väg mee sovandet! Hoppas det håller i sig. Och detta med att gå bort på bjudningar...Hm, jag har ingen direkt lösning!

Vi har varit bortbjudna tre gånger under våra ungerfär 15 dagar och vi har då slopat våra rutiner. Jag vet, det är verkligen inte bra, men att gå hem vid 17 har ju inte direkt kännts aktuellt heller...

Däremot när vi haft folk hemma så har vi kört vårt vanliga program- det får folk ta! ;))

Idag har inte dagvilan fungerat heller... Hon har varit fröken Duracell hela dagen nästan... Håll tummarna för en bättre natt! Kram så länge! /S

• Sandra H

vicky 7 - jag tycker oxå det är svårt att veta om hon gråter i sömnen eller inte. några gånger har jag inte hunnit fram för att lyfta upp henne innan hon lagt sig på andra sidan och sovit vidare, men deg var bara tur. hade jag bara hunnit hade jag plockat upp henne och trott att hon vaknat!

men kanske är det så, att om inte gråten av sig själv slutar efter en stund, så är de vakna?! och då gör amn väl bara som vanligt? så tänker jag i alla fall.

nena25- ja, det är samma skiva som B Elanna som jag har av stefan nilsson oxå. bör finnas uder "filmmusik" på affären.

vi har det fortfarande knökigt på nätterna - och även dagtid nu!! men, skam den som ger sig! eller?

• Sandra H

Hej på er!

Syster negativ: Tänkte på en sak som Pantley skrev i boken då jag läste ditt inlägg. Då barnen håller på att lära sig någon ny sak, typ att vända sig, så kan de vakna mer under nätterna för att liksom öva. Dessutom gör ju barnen utvecklingssprång, (har du läst "Att upptäcka världen"?) under vilka barnen blir otroligt klängiga och i behov av närhet. Låter som att ni kanske går igenom något sådant just nu.

Sotardotter: Tänkte även på en sak då jag läst ditt inlägg. Det går inte bättre om du tar upp och vaggar i famnen då det är så mycket skrik och oro?

har idag gjort vår andra 10-dagars utvärdering. Och vissa saker är bättre, andra inte. Jag känner att det är bra det vi gör, men att det kommer att ta sin tid att få de där långa sköna nätterna som vi längtar efter... Jag kör heller inte stenhårt med GRP, utan sätter hennes sömn i första rummet. Att hon överhuvudet taget somnar liksom!

Men hon har sovit mellan oss hela tden, och kanske är det dags att flytta henne mer konsekvent till egen säng nu. Kan ju vara så att våra framsteg inte kan komma om vi hela tiden väcker henne?!

Hej så länge! Sandra

• Sandra H

doktorinnan - jag håller mina tummar!

• Sandra H

Mia1975: Kul att läsa om era framgångar. Det behövs ibland, då man själv tvivlar... Hur gammal är er lilla tjej förresten?

Vi har det lite extra kämpigt nu då G är förkyld och då sover sämre överlag. Men trots det så fungerar vissa saker. Nu nyss fick jag henne att somna om i egen säng genom dels mina "sov-ord" i kombination med sovmusiken! :)) Och det var så välbehövligt! Hon har inte kunnat sova en enda sekund under hela dagen... det är häftigt att märka att vissa saker trots allt fungerar!

Kämpa på tjejer! /S

• Sandra H

tinanilsson: Svårt att råda dig såhär tycker jag, men tror att du hittar många svar om du får tag på boken! Lycka till! /S

• Sandra H

Hallå!

Lirre: Välkommen hit! Lite svårt att berätta vad metoden går ut lite kort ycker jag, men läs gärna i trådstarten, där står en del. Men sedan tror jag manmåste läsa boken för att kunna göra ett riktigt försök med metoden.

Mia1975- GRATTIS!!! Jättekul att höra.

B Elanna - Jag förstår vad du menar. G´s nätter är förvisso ganska sig lika (vaknar typ varannan timme) men däremot dagarna är SÅ olika! Vissa dagar sover hon korta små pass om 20-30 minuter ungefär, andra dagar, som idag sover hon 2 tim på fm och 1½ timme på em!! Och delsvis beror det ju på vad vi gör och var vi är - men inte alltid. Man vill ju förstå vad det beror på.
    Låter som du haft riktigt tuffa nätter - skickar ver en styrkekram!!

I kväll hände något spännande här hemma. G hade ammat och i vanliga fall brukar hon somna så - inte i kväll. Så jag tog upp henne och vaggade lite - men hon stretade emot och visade tydligt att hon INTE tänkte sova Jag var då beredd att gå upp med henne (hade varit i sovrummet över en timme då). Men, bara för att prova la jag henne i hennes säng - och ser hur hon lägger sig till rätta på kudden och somnar!!!!!!!!!!!!!!!!? Ja, kanske detta bara var en engångsgrej - men vem vet?

• Sandra H

B Elanna: Åh, du har det riktigt kämpigt, låter det som!! Du måste få avlastning!
    Kan din sambo ta några pass ibland?
    Har du någon vän/mamma/ svärmor eller nåt som kan ta vagnen och gå någon timma eller två så att du kan få SOVA!? Det kan ju kännas jobbigt att fråga, men det låter som att du nog måste göra det i alla fall.

Sänder dig en stor kram!! Vet hur det känns... /S

• Sandra H

B elanna- enligt boken kan man ha lovely både på dagvilan och natten. hur går det för dig förresten? har du fått sova nåt?

• Sandra H

B elanna- Vad skönt att höra! :)) Fungerade det bra för sambon att få honom att somna om? Vad gjorde han? Även jag försöker att komma iväg att träna en gång i veckan, men ibland är det svårt att hinna med...

Annars så käns det ganska ok med våra nätter för tillfället. Jag har börjat med en ny metod för dagvilorna, för att bryta detta med att amma till sömns. Jag tar in henne i vår säng då jag ser att hon börjar bli trött, och lägger mig själv bredvid.

Där håller hon först på och skrika/gråta en liten stund. Men förvånandsvärt fort så har hon lagt sig ner på kudden och somnat! Jag tycker det känns ok trots att hon skriker lite, jag lämnar ju henne inte i sticket. jag är ju kvar hos henne hela tiden.

Detta har gjort (tror jag) att hon gått söva om på nättrena lättare utan tutte. :))
    Känns underbart att sambon några gånger/natt kan ta henne och vyssja och krama lite och så somnar hon om! Men hon ammar kanske 2 gånger ändå. Men det känns shelt ok.

Oj, det blev mycket detta.... men kanske kan det inspirera någon?
    Lycka till med era små pigga bebisar! ;))

• Sandra H

mind: Jag tycker att det är svårt att i korthet berätta om metoden. Men vi har fått ut väldigt mycket av att läsa boken. Tycker Pantley har många bra tankar om sömn och i boken finns många olika sorters lösningar, beroende vad för slags barn man har och vilka problem man har. Det är ingen snabblösning, mer en långsiktig plan.

För oss är den största förändringen kvällarna. Nu sover vår tjej kl 18.30 och vi får hela kvällarna för oss själva. Innan somnade hon då vi gick och la oss vid 22-23...

Även dagvilorna ser annorlunda ut nu. Längre sovpass och hon sover djupare och bättre känns det som.

På nätterna är det en del uppvak fortfarande. Men, jag kör på och hoppas kunna få bukt med det oxå så småningom! :)

• Sandra H

Systernegativ: Låter inte särskilt negativ i mina öron... ;) Vad kul att hör om era framsetg! Grattis!

Igår kväll var vi på kalas och var jätteslarviga med G´s tider... fy, fy! Somnade närmare 12 på natten...Men, ibland blir det nog så. Hoppas inte vi har brutit alla goda rutiner nu.

Just nu ligger sambon och vilar med G, för först gången, och det är helt tyst innifrån sovrummet så jag tror han har fått henne att sova - hurra!! :)) Med sovmusiken på, i vår säng och ligga berdvid, verkar vara ett framgångsrikt recept.

Hur går det för er andra?

• Sandra H

isseq- Välkommen hit! Klart du ska hänga på här!
    Och, ja, Pantley skriver om hur man kan få dem att somna om i egen säng, det sker liksom i olika steg.
    Att få dem att sova hela natten är liksom målet med hela metoden, som jag har förstått det. Så jag tror du skulle få ut mycket av att läsa boken!

Lycka till! /Sandra

• Sandra H

Systernegativ: Vår rutin är först tvättning mm i badrum, ny blöja och pyjamas och sånt.

Sedan går vi in i sovrummet, där det år dämpad belysning och sätter på sovmusiken (Stefan Nissons filmmusik - underbar att somna till!)

Efter det sätter vi oss i vår säng och läser en bok tillsammans. Jag läser fast hon kanske inte förstår, ibland pratar jag till bilderna, men det blir en skön, lugn stund tillsammans som faktiskt får henne ner i varv.

Sen antingen ammar jag henne, eller lägger mig bredvid henne. Och så somnar hon!

• Sandra H

Kvirre: Det är musiken till Skärgårdsdoktorn mm som jag har!

• Sandra H

MiaE- jo, jag har läst boken, gjort loggar och hittat jättebra kvällsrutiner som fungerar.

Dagvilorna fungerar oxå mycket bättre än tidigare.

Tyvärr vaknar vår tjej fortfarande mycket på natten och vill amma. Men, vi kör på och hoppas och tror att vi kommer att fixa det med så småningom!

Har du börjat att läsa boken?

• Sandra H

MiaE: Men, har du gjort loggar? Har du gjort en 10-dagars plan? Hur har du jobbat hittills?

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution