• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Mia1975 - för oss tog det nån vecka innan han började gilla att somna på dagen, nu (4 v med ncss) somnar han på nån minut bara. Fast jag ammar fortfarande till sömns, å andra sidan är jag ganska nöjd med det nu så jag vet inte om jag vill ändra på det. Han sover fortfarande inte mer än 30 min utan hjälp på dagen. Jag fattar inte varför, på kvällen sover han ju tre-fyra timmar i sträck numera?

Hur länge har ni hållt på? Hur ser sövningsrutin ut inför dagssömnen? Skulle du kunna ändra något så att hon vet vad som är på gång? Sover hon vid samma tider varje dag?

• vårsol

Mitt tips, utifrån mina egna erfarenheter, är att använd samma rutin på fm och em i en vecka eller så, då sätter sig den snabbare (har jag upplevt det som). Sen när rutinen sitter kan ni börja växla med vagn, det har fungerat ypperligt för oss Så småningom kan ni nog korta ner rutinen också. Er rutin liknar vår väldigt mycket, men efter ett tag behövdes ingen saga utan det räcker att jag sätter på skivan o lägger oss i soffan så somnar han på en minut

Kvällsrutinen tog längre tid att sätta sig och min teori är att det beror på att den bara görs en gång/dag och den andra 2.

• vårsol

Doktorinnan - ÅÅÅÅÅ vad jag känner igen mig!!! Så var det för oss också för ett tag sedan Så här gjorde vi för att komma ifrån det:

*2 napar per dag, på bestämda tider (tiderna lades så att han var riktigt rejält trött när det var dags att sova) och om han blev trött därimellan så underhöll jag honom på olika vis för att hålla honom vaken.

*När han skulle "napa" så gav jag mig inte förrän han sov, även om det tog jättelång tid.

*Vi genomförde samma rutin innan varje nap och sedan låg jag kvar bredvid honom under hela napen.

När napandet började fungera gjorde vi följande ändringar:

*naptiden blev lite mer flytande, ungefär samma tid, men vi går mer på trötthetstecken än efter klockan
    *jag smyger iväg när han har somnat. När han börjar vaknar försöker jag söva om honom med attityden "går det så går det", alltså inget måste. Går det inte att söva om honom så får han komma upp och sen får han vänta till nästa nap-tid innan han får sova igen.

Det här har gett goda resultat, även om vi inte är i mål än så har vi nu en helt klart fungerande situation som känns positiv och avslappnad för oss båda

• vårsol

Doktorinnan - jag körde på det där med trötthetstecken först men hamnade i en ohållbar situation där hela dagarna gick åt till att försöka söva och ungen sov aldrig och var bara övertrött och ledsen. Så för oss funkade fasta tider bättre. NU, när sömnen fungerar kan jag gå mer på trötthetstecken, men jag styr fortfarande en del.

• vårsol

Doktorinnan - Oskar vaknar halv 6 - 6, sover middag 9 (eller 9.30), sover igen 13.30 (eller 14) och går och lägger sig ngn gång mellan 6 och sju

• vårsol

Numera tar det bara en minut från det att vi börjar tills han sover (vår rutin numera är sätta på sov-skivan, lägga oss i soffan och amma). I början tog det dock 30-40 minuter varje gång. Kvällen brukade ta 1-1,5 timme (från det att vi släckte lampan och började amma) numera tar det max en halvtimma men oftare 15-20 minuter.

• vårsol

Sandra H - Läs tilläggskommentaren i TSen

Välkommen hit förresten!

• vårsol

Jessi74 - vad härligt med förmiddagsnapen! Du vet vad Pantley skriver; om dagssömnen fungerar så fungerar nattsömnen också bättre.

Mia1975 - hoppas det fungerar för er att göra så
    Det där med att de kan sova så länge på kvällen/natten är för mig oförståeligt! På kvällen kan han lätt sova 3 timmar i sträck, och på natten 7 Men på dagen bara 30 minuter... fast, kanske kanske kanske håller det på att bli 45 minuter nu, det har hänt några gånger att han sovit 45 istället för 30

Sandra H - nu har vi hållit på i 30 dagar. Ska skriva 10-dagarrapport idag faktiskt

• vårsol

jessi74 - grattis!! Hoppas att det är en ihållande trend, hur länge har ni hållt på nu? Oskar sover nu 7 timmar i sträck kanske 4-5 nätter per vecka. *njuta*

• vårsol

Jessi74 - misströsta inte. För oss kom de där 7-timmarspassen väldigt sporadiskt i början men nu kommer de allt oftare

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution