• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Reva - Ja, det där har vi också upplevt. Att vi helt enkelt väntat för länge med att lägga honom och jag vet flera andra som haft samma problem.

Jag gjorde så att jag började med lite småtips medans jag läste och sen gjorde jag en ordentlig plan när jag väl körde igång ordentligt.

• vårsol

Ariella - Det finns ett särskilt avsnitt i NCSS som riktar sig till barn under 4 månader. Du kan garanterat få hjälp att komma till rätta med problemet med NCSS

Missisola - Det är nog 5mm du tänker på. Det är en helt annan typ av metod, mycket grymmare om du frågar mig. NCSS är en mjuk hjälp att komma till rätta med sömnproblem mer än en regelrätt metod.

• vårsol

Mia1975 :
    Ska man låta henne somna för natten 18.20 om hon blir trött då? Hur skulle ni ha gjort?
    *** ja det tycker jag. När vi började lägga Oskar vid den tid han blev trött (ca 18) blev kvällarna lugnare och nätterna bättre.

Vill helst inte att hon ska vakna vid 6, men det är väl tänkbart att hon skulle gjort det om hon somnat så tidigt, eller?!
    *** Oskar vaknar normalt sett vid halv sex, då har han sovit "rätt" antal timmar enligt Pantley. Först tyckte vi att det var superjobbigt men sen såg vi alla fördelarna; hela kvällarna för varandra eftersom han sov längre stunder om han la sig sex än om han la sig sju-åtta. Längre sammanhängade sömn på natten (ca 7-8 timmar istället för 1-3). Och dessutom fick min man umgås med Oskar när han var på gott humör på morgonen, istället för att bara träffa honom på em-kväll då Oskar alltid är sur och mammig. Nu går vi upp tillsammans hela familjen på morgonen och får ett par trevliga timmar tillsammans innan maken går till jobbet. (Både jag och maken har börjat lägga oss lite tidigare vi med, och det funkar ju bra att lägga sig vid tio om man haft tid för sig själv ända sen halv sju-)

• vårsol

Mia om ni får lillan i säng tidigt så får ni/du en egen stund med sjuåringen på kvällen, det är kanske inte så dumt det heller?
    Det bästa är nog att gå upp samma tid varje dag, oavsett veckodag. Det blir bättre för barnets rytm. Sen vänjer man sig faktiskt vid att gå upp sex jämt, jag trodde inte det, men det gör man faktiskt Vi turas om på helgen att få sovmorgon till åtta eller så.

• vårsol

Bluebell - NCSS kan nog appliceras på all form av sömnstrul. Hon har tips på hur man får barnet att sova längre stunder på dagen också.

• vårsol

Bluebell - just insomnandet och sovande längre stunder i sträck har varit vårt största problem och det har vi kommit tillrätta med tack vare NCSS.

• vårsol

Reva - hoppas det funkar!
    Vi har just gjort tvärt om, han får sova en gång istället för två nu, just för att han ska bli trött till kvällen. Men så går han ju inte i förskola heller och det gör nog sitt till för att trötta ut dem.

• vårsol

1) Vilken av Elisabeths böcker är det som gäller för ettåringar?
    *** Vi använde den vanliga till vår ettåring, jag tror att den för toddlers och preschoolers är från 1,5 år ungefär.

2) Hur lång tid tar det innan det brukar bli bättre?
    *** Vi såg resultat redan efter en-två dagar, men våra problem var av en annan art än era. Man ska skriva loggar var tionde dag och jämföra så jag antar att det kan ta upp till tio dagar innan det blir större förändringar.

3) Måste det vara mamman/pappan som tar alla nätter eller kan man dela på det?
    *** Jag vet inte, det går nog att göra som man tycker passar bäst för ens egen familj.

4) Måste jag sluta amma på dagarna också för att detta ska fungera?
    *** Nej absolut inte! Man behöver inte ens sluta amma till sömns

• vårsol

Clara, Ngt ni kan börja med (om ni inte redan har gjort så) är att göra skillnad på dag- och nattsömn. Ha olika rutiner innan, kanske låt henne sova på olika ställen. På så vis lär hon sig skillnad mellan natt och dag och det kan göra att hon sover längre på natten. När du får boken kan du, om du vill, börja med att läsa avsnittet om gentle removal plan och börja med den medan du läser resten av boken.

• vårsol

Clara 246 lättlästa sidor, men man läser bara ca 176 innan man sätter igång, sen är det uppföljningskapitel.

• vårsol

Clara - du får passa på när hon sover Som tur är så är den väldigt lättläst så det går fort.

• vårsol

Doktorinnan, din mammagrupp har visst fastnat för anna wahlgrens tvärsäkra råd. Själv ger jag inte mycket för hennes påhitt. Det är inte alls synd om bebisar som vaknar upp flera ggr/natt, det är normalt. Däremot är det jobbigt för deras föräldrar Hur gammal är din flicka?

• vårsol

Doktorinnan - hon är ju så liten än. En del barn äter inte några större mängder fast föda förrän runt ettårsdagen och det är oftast ingen fara. Verkar hon pigg och glad? Växer hon alls? En del barn planar ut i kurvan när de blir rörligare. Sen har de en besvärlig period när de är runt sju månader och ska lära sig krypa osv, så att hon har det struligt med sömnen just nu är egentligen inte särskilt konstigt *peppar*

• vårsol

*känner mig som världens sämsta TS*

Förlåt att jag aldrig är här längre. Jag har helt enkelt inte haft tid. Vi fick börja om från början efter magsjuka och flytt och har inte kommit till en sådan situation där jag har tid och ork att sitta här så mkt.

Peppkram till alla NCSS iallafall! Tänk på att ni kör med världens bästa metod, även när det går trögt så är det en metod som barnet mår bra av, tänk på det.

• vårsol

Idapida - Oskar gör också så när jag söver om honom, men det blir mindre och mindre och tar ca en månad och sen sover han över det där och sover ca 1,5 timme i sträck. Vi har lyckats men sen fallit tillbaka i gamla spår efter magsjuka och flytt. Men ngt som kan göra att han sover längre är om han får sova i min famn med bröstet inom räckhåll. Kanske kan vara värt att testa?

B Elanna - jag har också varit där, alldeles nyligen. Räddningen för mig var att börja träna. 2-3 gångee/vecka gjorde susen och gav ny energi att sätta igång igen. Och när jag fick ny energi började Oskar sova bättre. Vet inte om det är ngt för dig men jag tänkte dela med mig iaf. Jag vet hur desperat det känns

Det här med lovey, jag minns inte riktigt, man kan kanske göra som man vill? Vi har bara haft den på natten för att just sänggåendet på kvällen var problem och då införde vi en rolig tygkatt att leka med en stund i sängen för att det skulle bli roligare för honom att gå och lägga sig. Men vi har den inte som lovey så som Pantley beskriver det, så jag är nog inte rätt person att svara egentligen.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution