• 80talist

    Hur krävande är Sjuksköterskeprogrammet?

    Ni som läser eller har läst till sjuksköterska; hur mycket tid och energi lägger ni på studierna?
    Jag har läst omvårdnadsprogrammet på heltid och har lagt 2-4 timmar per vecka på studierna och fått MVG på samtliga uppgifter och samtliga prov. Hur lätt eller svårt kommer jag att få det på högskolan tror ni? Jag gillar att analysera omvårdnadsteorier och annat "flum" som en del kallar det. Är man hjälpt av det?

    Tacksam för alla sorters svar och erfarenheter.  

  • Svar på tråden Hur krävande är Sjuksköterskeprogrammet?
  • eulalian

    Jag la inte så mycket tid på skolan. Pluggade i sista minuten och skyndade ihop uppgifterna. Det resulterade i endel omtentor, men klarat program! :p Så visst, det går att ta sej igenom. Men för sin egen trygghet och sälerhet som färdig sköterska så ska man då läsa på och lägga tid på studierna! Jag har läst massor nu i efterhand för att hålla minnet igång :)

  • 80talist

    eulalian: Skönt att höra att man inte behöver lägga ner hela sin själ för att klara tentorna. Jag har alltid varit rädd för högskola och tänkt att man måste läsa dygnet runt för att fixa det.

  • Åsa

     Ssk hör inte till de tyngre utbildningarna är mitt intryck - haft viss insyn i den - men det beror ju på din egen bakgrund, läggning och ambitionsnivå. 
    Själv har jag hyfsat lätt för språk och lade aldrig mer än max tjugo timmar i veckan inklusive föreläsningar när jag läste ex språk  men hade mycket svårt för den mest grundläggande av grundkurser i C#-programmering för ett par år sedan. För någon annan är det tvärtom.  

  • Nessie84

    Jag lägger ner mellan 30-40 timmar/ vecka ibland mer, t ex inför tentor. Har dock ganska höga krav på mig själv, men vet många som klarat sig på bara några timmar/vecka....dock resulterar det ofta i omtentor. Vilket jag gärna slipper! :)

  • Majlisen

    Hade en vän som pluggade ssk och tyckte att det var jobbigt, hon kom till mig för att få hjälp, tilläggningsvis så har jag ingen utbildning där. Alltså olika för alla. Jag hade antagligen svarat att det är en räkmacka om jag läste ssk, medan hon tyckte att det var tufft.

Svar på tråden Hur krävande är Sjuksköterskeprogrammet?