• Ninio92

smisk eller inte?

Hej jag är en tjej på 20 och jag skulle vilja veta vilka åsikter ni har när det gäller att ge era barn smisk. Borde barnaga införas igen?
    Detta är det en medlem som har skrivit, dock var det 2011, och jag tror inte han är kvar här ...
    själv så håller jag med honom, jag tycker att barnaga ska införas i Sverige, dock ska det inte vara "misshandel" utan det ska finnas gränser på hur man i så fall får ge sina barn smisk...

"Med tanke på hur respektlösa många ungar är mot andra barn och mot vuxna tycker jag att man kunde tillåta lättare aga. Idag skriker barn misshandel så fort man tar dem lite i örat. Lärarna i skolan har ingen auktoritet längre då de inte får tillrättavisa eleverna. Vi har fått en stadig ökning av s.k. curlingföräldrar som fråntar barnen ansvaret för sina handlingar och dessutom försvarar orätt beteende hos sina barn. Vi har ett rättsväsende som daltar med kriminella ungdomar och bjuder dem på semesterresor och låter dem vara med i dokusåpor på TV osv. Det är alltid mest synd om barnen. Barnen gör som de gör för att de mår dåligt, och att aga dem skulle bara öka risken att de blir kriminella som vuxna, anser s.k. beteendevetare och allehanda pedagoger och psykologer. Bullshit säger jag. Titta på den äldre generationen som är uppväxta med både aga i hemmet och i skolan. Dem blev det folk av. De lärde sig vad som är rätt och fel. De är trevliga, välartade och visar respekt för sina medmänniskor." 
  • Svar på tråden smisk eller inte?
  • Tygtiiger

Nå, ts, det finns forskning som visar på att aga inte funkar. Hot om aga fungerar ibland, på lite större barn, för att få dem att uppföra sig. Små barn som får pisk blir mer oregerliga (senast en amerikansk studie på tvååringar).

Du mådde inte bättre för att du fick stryk. Du mådde bättre för att du fick en närvarande vuxen människa som begrep att sätta gränser. Att du redan var såpass illa däran att du uppfattade stryk som något positivt är faktiskt en katastrof. Tycker du inte själv att det är anmärkningsvärt att du går och längtar efter stryk som en bekräftelse?

Det är dåligt för barn med stryk. Möjligen får det den vuxne att känna sig bättre. Men om man inte kan uppfostra sin unge utan stryk gör man ett oerhört dåligt jobb som förälder och ska söka hjälp och stöd.      

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tow2Mater
    Mithra skrev 2012-06-06 13:14:43 följande:
    Jag hade önskat att jag inte blivit slagen som barn. Nu förföljs jag av panikångest, socialfobi, dålig självkänsla/inget självförtroende, depressioner samt att jag fått en Borderline-diagnos. Nu vid 23års ålder mår jag bättre, men har fortfarande problem med ångest då och då. Folk som slår sina barn ska ha ett nackskott. End of story.
    Och du relaterar allt det till endast "smisk" i barndomen efter att du undersokta vilka (?) andra saker som kan vara stora bidragande faktorer till dina problem?
  • Mithra
    Tow2Mater skrev 2012-06-06 17:55:32 följande:
    Och du relaterar allt det till endast "smisk" i barndomen efter att du undersokta vilka (?) andra saker som kan vara stora bidragande faktorer till dina problem?
    Njäe inte helt, men inför man barnaga så är det ju stor risk att ren misshandel kommer att förekomma. Jag tror inte att endast "smisk" kommer att förekomma om man får slå.
  • Miss Idan

En bra förälder klarar galant att uppfostra sitt barn utan aga, som

Barnen behandlas blir dom som vuxna!!

• Boel1

Jag tycker absolut inte att man ska införa aga igen, men däremot att lärare ska få sätta gränser, ta mobiltelefoner från elever som pratar i dem på lektioner, fysiskt ta i en elev utan att det kallas misshandel!
     Det finns bra mellanting mellan aga och ingen uppfostran alls, det är den medelvägen vi borde hitta!

• milli79
    Miss Idan skrev 2012-06-06 19:05:31 följande:
    En bra förälder klarar galant att uppfostra sitt barn utan aga, som
    Barnen behandlas blir dom som vuxna!!
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-06 11:43:15 följande:
    Att fostra ett barn handlar om att få barn att växa till individer som på egen hand fungerar i ett socialt sammanhang i samhället. Aga är kontraproduktivt. Barn gör som man gör och inte som man säger. Att vara en auktoritet och slå är maktmissbruk i gigantiska mått. Att abdikera som förälder är också Det faktum att du själv anser att du behöver smisk, behöver bli agad, säger allt om aga.

Det tragiska är när människor blandar ihop och inte förstår skillnaden på att vara auktoritär och att vara en auktoritet. Att en vuxen inte kan möta ett barn på annat sätt än genom aga är ju mest pinsamt.
    Håller med dessa!
  • CoolJen

Tycker du TS att det alltså ska vara lagligt att folk kan slå varandra utan att det blir några följder, eller är det bara barn man ska få slå?
    Varför ska det vara lagligt att få slå barn men inte vuxna?

• Tow2Mater
    Mithra skrev 2012-06-06 19:02:48 följande:
    inför man barnaga så är det ju stor risk att ren misshandel kommer att förekomma.
    Eller kanske inte; den pålittliga statistiken visar ju att barnmisshandeln ökade frekvent efter det att agaförbudet infördes ;)
    humansciences.okstate.edu/facultystaff/Larzelere/sweden2.html

"Sweden has had minimal child abuse since 1979, whereas I could find no evidence that their child abuse rate had decreased since then. We both agree that the child abuse fatality rates have been very low in Sweden, with no significant change after the 1979 spanking ban."

"...3.6% (abuse)rate in Sweden. A later (1985) American survey that was more equivalent to the Swedish survey concluded that 1.9% of American parents were abusing their child according to this measure."
  • stickkontakt
    Tow2Mater skrev 2012-06-06 20:20:21 följande:
    Eller kanske inte; den pålittliga statistiken visar ju att barnmisshandeln ökade frekvent efter det att agaförbudet infördes ;)
    humansciences.okstate.edu/facultystaff/Larzel...

"Sweden has had minimal child abuse since 1979, whereas I could find no evidence that their child abuse rate had decreased since then. We both agree that the child abuse fatality rates have been very low in Sweden, with no significant change after the 1979 spanking ban."

"...3.6% (abuse)rate in Sweden. A later (1985) American survey that was more equivalent to the Swedish survey concluded that 1.9% of American parents were abusing their child according to this measure."
    Hur definieras "abuse" då? Kan det vara så att även lättare aga blir anmält i Sverige medan det i USA krävs betydligt grövre misshandel för att det ska komma till kännedom?
  • Tow2Mater
    stickkontakt skrev 2012-06-06 20:47:54 följande:
    Hur definieras "abuse" då? Kan det vara så att även lättare aga blir anmält i Sverige medan det i USA krävs betydligt grövre misshandel för att det ska komma till kännedom?
    Vet inte. Hittade bara att de hade en undersökning som liknade den Svenska.

Det är inte heller så enkelt som att säga att missshandel ökar eller minskar pga om viss aga tillåts eller inte, det var mest vad jag försökte säga. Etersom aga = misshandel i Sverige idag, men inte i USA, är det ju självklart att mera lättare saker anmäls i Sverige än i USA. Det intressanta tycker jag var siffrorna fore och efter Svenska forbudet, i båda länderna.
Svar på tråden smisk eller inte?