• Ninio92

smisk eller inte?

Hej jag är en tjej på 20 och jag skulle vilja veta vilka åsikter ni har när det gäller att ge era barn smisk. Borde barnaga införas igen?
    Detta är det en medlem som har skrivit, dock var det 2011, och jag tror inte han är kvar här ...
    själv så håller jag med honom, jag tycker att barnaga ska införas i Sverige, dock ska det inte vara "misshandel" utan det ska finnas gränser på hur man i så fall får ge sina barn smisk...

"Med tanke på hur respektlösa många ungar är mot andra barn och mot vuxna tycker jag att man kunde tillåta lättare aga. Idag skriker barn misshandel så fort man tar dem lite i örat. Lärarna i skolan har ingen auktoritet längre då de inte får tillrättavisa eleverna. Vi har fått en stadig ökning av s.k. curlingföräldrar som fråntar barnen ansvaret för sina handlingar och dessutom försvarar orätt beteende hos sina barn. Vi har ett rättsväsende som daltar med kriminella ungdomar och bjuder dem på semesterresor och låter dem vara med i dokusåpor på TV osv. Det är alltid mest synd om barnen. Barnen gör som de gör för att de mår dåligt, och att aga dem skulle bara öka risken att de blir kriminella som vuxna, anser s.k. beteendevetare och allehanda pedagoger och psykologer. Bullshit säger jag. Titta på den äldre generationen som är uppväxta med både aga i hemmet och i skolan. Dem blev det folk av. De lärde sig vad som är rätt och fel. De är trevliga, välartade och visar respekt för sina medmänniskor." 
  • Svar på tråden smisk eller inte?
  • RosaBabyfilt

Jag kan förstå när det brister för föräldrar men jag tycker verkligen INTE att barnaga ska införas!! Om barnaga är förbjudet kommer det kvarstå vid just föräldrars brister när de slår sitt barn, men om barnaga tillåts kommer många krossa gränsen mer än vid brister eftersom gränsen redan blivit tänjd.

• Fridayyy

Varför ska man börja slå sina barn igen?? Blir knappast bättre människor av dessa barn. Jag skulle aldrig kunna slå mina barn.

• Dr Mupp

Jag fick smisk som barn och nej jag blev inte en bättre människa för det. Snarare blev jag expert på att inte åka fast när jag gjorde sattyg. 

Mina barn får inte smisk och är iaf än så länge trevliga välfungerande barn. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lindybelindy

Det borde absolut INTE vara okej att aga sina barn! barn lär sig inte ett skit av att bli slagna. Finns absolut inget positivt i det. Det är inte barnens fel att dom är respektlösa, jobbiga eller struliga utan oftast föräldrarnas fel. Så om ett barn beteer sig respektlöst så kanske det kan vara så att föräldrarna varit repsektlösa mot barnet i uppväxten eller till och med AGAT barnet.

• Lindybelindy
    Miss Idan skrev 2012-06-06 19:05:31 följande:
    En bra förälder klarar galant att uppfostra sitt barn utan aga, som
    Barnen behandlas blir dom som vuxna!!
  • Filip 853
    Ninio92 skrev 2012-06-06 01:31:48 följande:
    Varför jag mådde bra av det , vet jag inte riktigt. 
    Men jag var ganska strulig som barn, hade ingen pappa som var närvarande, och mamma, var väl inte så närvarande heller,hon gjorde sitt bästa, men av olika anledningar så kunde hon inte göra mer,och det förstår jag.

Men sen så kom det in en "pappa" i bilden, och han var sträng, men rättvis, och då jag hade gjort fel, vid ett tillfälle faktiskt det första så hittade han pengar,sprit och piller på mitt rum, det var rohypnol, och han skällde på mig, och jag fick smisk (fick smisk med kärlek, och inte pga ilska eller något annat) men han förklarade ändå, riktigt varför jag fick smisk, fick kram och tröst... Så jag kände mig förlåten, sen skötte jag mig, inte för att jag var rädd, var aldrig rädd för honom, men jag hade respekt , (respekt och rädsla inte samma sak)  Jag skötte mig bra, tills han försvann ur bilden och då rasade allt. Allt brast, visste varken upp eller ner längre, det var ,jag vet inte men, som ett tomrum. Och jag kan än idag tycka att jag förtjänar smisk för något jag gjort. Jätte svårt att förklara , sen är det väl kanske för att det är på ett "forum" också. Jag gillar inte att få smisk, men jag vet att jag behöver det... inte sexuellt alltså , utan jag behöver det i uppfostrande syfte.. 
    Förlåt om jag lägger mig i det här samtalet men jag läste lite av inläggen och när
    jag läste ditt så blev jag lite fundersam och lite förvånda :)
    visst har vi alla växt upp med smisk när vi varit olydiga, speciellt då man kom in efter att ha varit ute och regnkläderna var dygnblöta då föräldrarna tyckte att detta var fel. men det du menar när du skriver det där inlägget är alltså att du behöver smisk för att bli uppfostrad än idag? stämmer det

det är inget fel med att vilja bli uppfostrad med smisk än idag men
    blev lite förvånad för det är inte så många som tycker att man behöver det
  • elitae

Kan man inte uppfostra barn utan att slå dom så kanske man ska tänka efter en gång till på att skaffa barn..... Sjukt att slå ett barn, hårt eller löst spelar ingen roll. Slår man en gång fortsätter man slå barnetm o tillslut är nog risken stor att man vant sig vid att slå o då blir det även hårdare slag också....

• skogsvitter

Barnaga är aldrig rätt sätt att få barn att bete sig på ett bra sätt. Så nej. Absolut inte!
    Det är väldigt, väldigt sorgligt att det finns folk på 2000-talet som inte förstår varför det är fel.

• skogsvitter
    Ninio92 skrev 2012-06-06 01:31:48 följande:
    Varför jag mådde bra av det , vet jag inte riktigt. 
    Men jag var ganska strulig som barn, hade ingen pappa som var närvarande, och mamma, var väl inte så närvarande heller,hon gjorde sitt bästa, men av olika anledningar så kunde hon inte göra mer,och det förstår jag.

Men sen så kom det in en "pappa" i bilden, och han var sträng, men rättvis, och då jag hade gjort fel, vid ett tillfälle faktiskt det första så hittade han pengar,sprit och piller på mitt rum, det var rohypnol, och han skällde på mig, och jag fick smisk (fick smisk med kärlek, och inte pga ilska eller något annat) men han förklarade ändå, riktigt varför jag fick smisk, fick kram och tröst... Så jag kände mig förlåten, sen skötte jag mig, inte för att jag var rädd, var aldrig rädd för honom, men jag hade respekt , (respekt och rädsla inte samma sak)  Jag skötte mig bra, tills han försvann ur bilden och då rasade allt. Allt brast, visste varken upp eller ner längre, det var ,jag vet inte men, som ett tomrum. Och jag kan än idag tycka att jag förtjänar smisk för något jag gjort. Jätte svårt att förklara , sen är det väl kanske för att det är på ett "forum" också. Jag gillar inte att få smisk, men jag vet att jag behöver det... inte sexuellt alltså , utan jag behöver det i uppfostrande syfte.. 
    Ditt inlägg är bara fruktansvärt sorgligt och visar tydligt varför det aldrig är ok med smisk och aga. Du blev ju inte uppfostrad, du blev agad. Du är vuxen och vet fortfarande inte hur man ska bete sig utan tycker att du behöver "uppfostras" genom att bli slagen. Misshandlad. Din uppväxt låter helt fruktansvärd. Jag hoppas du förmår läka dig själv med tiden, men jag vet att det kräver väldigt mycket jobb för det. De flesta som resonerar som dig skaffar själva män som slår dem, misshandlar dem. För att de "beter sig illa" och behöver "lära sig". För att de precis som dig tycker att de behöver någon som slår dem. Men jag håller tummarna för dig.
  • elitae
    skogsvitter skrev 2012-06-25 10:40:02 följande:
    Ditt inlägg är bara fruktansvärt sorgligt och visar tydligt varför det aldrig är ok med smisk och aga. Du blev ju inte uppfostrad, du blev agad. Du är vuxen och vet fortfarande inte hur man ska bete sig utan tycker att du behöver "uppfostras" genom att bli slagen. Misshandlad. Din uppväxt låter helt fruktansvärd. Jag hoppas du förmår läka dig själv med tiden, men jag vet att det kräver väldigt mycket jobb för det. De flesta som resonerar som dig skaffar själva män som slår dem, misshandlar dem. För att de "beter sig illa" och behöver "lära sig". För att de precis som dig tycker att de behöver någon som slår dem. Men jag håller tummarna för dig.
Svar på tråden smisk eller inte?