• Ninio92

smisk eller inte?

Hej jag är en tjej på 20 och jag skulle vilja veta vilka åsikter ni har när det gäller att ge era barn smisk. Borde barnaga införas igen?
    Detta är det en medlem som har skrivit, dock var det 2011, och jag tror inte han är kvar här ...
    själv så håller jag med honom, jag tycker att barnaga ska införas i Sverige, dock ska det inte vara "misshandel" utan det ska finnas gränser på hur man i så fall får ge sina barn smisk...

"Med tanke på hur respektlösa många ungar är mot andra barn och mot vuxna tycker jag att man kunde tillåta lättare aga. Idag skriker barn misshandel så fort man tar dem lite i örat. Lärarna i skolan har ingen auktoritet längre då de inte får tillrättavisa eleverna. Vi har fått en stadig ökning av s.k. curlingföräldrar som fråntar barnen ansvaret för sina handlingar och dessutom försvarar orätt beteende hos sina barn. Vi har ett rättsväsende som daltar med kriminella ungdomar och bjuder dem på semesterresor och låter dem vara med i dokusåpor på TV osv. Det är alltid mest synd om barnen. Barnen gör som de gör för att de mår dåligt, och att aga dem skulle bara öka risken att de blir kriminella som vuxna, anser s.k. beteendevetare och allehanda pedagoger och psykologer. Bullshit säger jag. Titta på den äldre generationen som är uppväxta med både aga i hemmet och i skolan. Dem blev det folk av. De lärde sig vad som är rätt och fel. De är trevliga, välartade och visar respekt för sina medmänniskor." 
  • Svar på tråden smisk eller inte?
  • stickkontakt
    Tow2Mater skrev 2012-06-06 20:56:37 följande:
    Vet inte. Hittade bara att de hade en undersökning som liknade den Svenska.

Det är inte heller så enkelt som att säga att missshandel ökar eller minskar pga om viss aga tillåts eller inte, det var mest vad jag försökte säga. Etersom aga = misshandel i Sverige idag, men inte i USA, är det ju självklart att mera lättare saker anmäls i Sverige än i USA. Det intressanta tycker jag var siffrorna fore och efter Svenska forbudet, i båda länderna.
    Dock var aga ganska ovanligt i Sverige lång tid innan förbudet infördes. Min morfar har berättat hur han såg någon tillrättavisa sitt barn ganska bryskt och då skällt ut den pappan, för så gör man inte. Det var på femtiotalet, så redan då var det så pass ovanligt att han nästan aldrig sett det. 
  • Gumsegumsan

nog för att jag ibland kan känna för att ge min son ett kokstryk när han beter sig riktigt illa, men nej, jag ser inte på vilket sätt det skulle föra något positivt med sig gå handgripligen tillväga.
    jag vill inte sända ut signaler till min son att det är okej att ge sig på andra även om det är med "lättare aga". jag försöker lära honom att man inte slåss och då vore det fel om vuxna gav sig på honom. våld föder våld och jag tror för övrigt inte att mindre barn kan se skillnad på lättare aga och att slå någon .

ska vi införa lättare aga mot kollegor eller andra vuxna människor som vi  anser förtjäna det också? 

och det där med att det var bättre förr, det köper jag inte det heller... 

• Tow2Mater
    Gumsegumsan skrev 2012-06-06 21:08:24 följande:
    ska vi införa lättare aga mot kollegor eller andra vuxna människor som vi  anser förtjäna det också? 
    Men man kan ju inte alltid jamfora barn och vuxta rakt ut. Vuxna far t ex kora bil, barn far det inte. Vuxna far ha sex med varann, barn far det inte,m oavsett om de vil leller inte. Etc.

Dar jag bor far man sjuta ihjal nan som fortjanar det. Sen definierar lagen vad "fortjanar det" betyder, t ex i nodvarn. Inte ser man folk i gemen skjuta ihjal varann pa gatorna for det mer an i Sverige.
  • Gumsegumsan
    Tow2Mater skrev 2012-06-06 21:50:31 följande:
    Men man kan ju inte alltid jamfora barn och vuxta rakt ut. Vuxna far t ex kora bil, barn far det inte. Vuxna far ha sex med varann, barn far det inte,m oavsett om de vil leller inte. Etc.

Dar jag bor far man sjuta ihjal nan som fortjanar det. Sen definierar lagen vad "fortjanar det" betyder, t ex i nodvarn. Inte ser man folk i gemen skjuta ihjal varann pa gatorna for det mer an i Sverige.

nej man kan inte alltid jämföra barn och vuxna, men människorespekten tycker jag ska vara densamma oavsett åldern.

jag är även emot dödsstraff så jag är glad att jag inte bor där du bor. hur kan någon annan sitta och bestämma vem som "förtjänar" att bli skjuten eller inte? vem ger den rätten till att bestämma över någon annans liv? 
  • Tow2Mater
    Gumsegumsan skrev 2012-06-06 21:53:00 följande:
    hur kan någon annan sitta och bestämma vem som "förtjänar" att bli skjuten eller inte? vem ger den rätten till att bestämma över någon annans liv? 
    JAG har ratten att ta livet av nan som annars kommer att ta mitt liv - tack o lov!.

(Jag ar ocksa emot dodsstarff, men de tar en helt annan sak.)
  • Gumsegumsan
    Tow2Mater skrev 2012-06-06 21:54:21 följande:
    JAG har ratten att ta livet av nan som annars kommer att ta mitt liv - tack o lov!.

(Jag ar ocksa emot dodsstarff, men de tar en helt annan sak.)

självklart, men då pratar vi om nödvärn vilket jag inte tolkade det som att du menade. det är knappast någon som skulle ha invändningar mot detta i Sverige heller.
  • Tow2Mater
    Gumsegumsan skrev 2012-06-06 21:55:46 följande:
    självklart, men då pratar vi om nödvärn vilket jag inte tolkade det som att du menade. det är knappast någon som skulle ha invändningar mot detta i Sverige heller.
    Man har inte den ratten i Sverige som jag ser det. Du far ju inte ens ha ett vapen for nodvarnsbruk.

Men nu ar vi myclet OT :)
  • Gumsegumsan
    Tow2Mater skrev 2012-06-06 21:57:30 följande:
    Man har inte den ratten i Sverige som jag ser det. Du far ju inte ens ha ett vapen for nodvarnsbruk.

Men nu ar vi myclet OT :)

ok, då ser vi på saken olika. för mig är inte vapeninnehav synonymt med det vi pratar om. om någon försöker ha ihjäl mig och jag får tag på kökskniven och dödar förövaren så har jag svårt att tro att någon skulle kalla det för annat än nödvärn, precis som där du verkar bo.

men hur som haver, nej jag är emot all form av aga/dödande oavsett ålder på folk. jag tycker inte det är okej att behandla barn med mindre respekt än en vuxen.  
  • cruz

Vet ni varför förbudet mot barnaga till sist kom till? Därför att det hände några fall av fruktansvärd dödsmisshandel av barn på 70-talet i Sverige där föräldrar försökte försvara sig med att de uppfostrat barnen. Nej det ska vara nolltolerans mot aga vare sig det är smisk eller grövre. Hela idén om att med maktmissbruk få barn att bli lydiga människor är ju sjuk. Passiva medborgare som inte kan tänka själva utan bara lärt sig lyda är väl ingenting att bygga framtiden på? Hoppas TS är ett skämt.

Svar på tråden smisk eller inte?