Inlägg från: lillamillan |Visa alla inlägg
  • lillamillan

Några fler viktväktare?

Linlun skrev 2012-06-25 22:06:25 följande:
    Är det bara jag sin tycker att appen är ganska jobbig? Det finns inte så mkt rätter i den tycker jag. Lägger ni in alla recept på det ni lagar ?
    Hej!
    Jag är oxå meddlem hos viktväktarna sedan länge. Har inte varit aktiv på ett tag, men nu när jag skulle sätta fart såg jag att de hade en app till iphonen. Har läst att andra oxå klagar på lite recept, men alla recepten finns ju i appen oxå, finns massor. Klicka bara på hitta och där finns allt! Jag behöver aldig gå in på vanliga sidan sedan jag laddade ner appen. Jag har modifierat en del recept och även lagt in egna som jag lagar ofta, bara för att kolla hur mycket points det blir i maträtten. Lätt och smidigt!
  • lillamillan
    Mollan77 skrev 2012-06-29 06:23:35 följande:
    Happy 78: jag äter aldrig min veckobonus. Jag behövde inte ens den på midsommar. Jag äter frukost lunch och middag samt två mellanmål. Till frukost äter jag oftast lättfil och special k. Ibland en knäckemacka också med keso och skinka eller kalkon och gurka (om jag orkar). Till lunch och middag äter jag det resten av familjen äter, men skippar oftast (eller tar mindre av) ris, pasta osv. Äter mycket sallad till istället. Till mellanmål brukar jag ta frukt eller knäckemackor med keso och pålägg. Jag är nästan aldrig sugen på något sött numera. Jag var en riktig gottegris innan. Sötsakerna är nog den största anledningen till min övervikt. Men som sagt; Sötsuget är nästan helt borta och det lilla som finns kvar är lätt att hantera. Blir jag gottesugen så tar jag en cola light :)

Jag äter ungefär som dig, fast inte keso då. Brukar laga viktväktarrecept dock till middag och lunch. Och jag kommer jämt upp i mina points, 26-28, varje dag. Undrar nu om du äter väldigt mycket 0p saker för att bli mätt?
  • lillamillan
    Linlun skrev 2012-06-29 18:01:16 följande:
    Nej ni jag är riktigt omotiverad ! Går inte upp i vikt utan står nog ganska still men känner ingen motivation alls! Vad gör
    Ni när ni tappar suget att alltid räkna poäng ? Förlåt för ett negativt inlägg
    Men blä vad tråkigt jag tycker det är just nu !

Jag har haft sådana perioder ibland oxå. Senaste varade dock aldeles förlänge och resulterade i +15kg. Men det är sådant man får ta. Man måste få leva oxå, inte bara vara slav under pointsräkning. Men visst, det är ju skönare att gå ner i vikt än att gå upp.

Såg att man nu kan ta mättande dag och bara äta saker med mättnadsfaktor, kanske något att prova? 
  • lillamillan
    jajja skrev 2012-07-01 09:30:30 följande:
    Ställde mig på vågen, 1,5 kg upp. Hallå? Vad är det för fel på mig jag blir bara fetare av vv.
    Känns så himla tungt. Varför blir det så?

Väger du och mäter du allt du stoppar i dig?
    Sen kan det kanske vara att du äter lite väl mycket 0p mat?
    Det tror jag att jag gjorde, när jag va i en liknande situtation. Då drog jag ner på frukten då den innehåller mycket socker och kalorier och bytte det mot gurka och morötter istället. Sen va jag extra noga med att väga allt och då kom jag på banan igen.
    Äter du mer än 26 p kan du prova att dra ner några p om dagen, och om du äter mindre än minsta rekomenderade 26p kanske du ska äta några fler p. OM du verkligen mäter och väger allt och äter de rekomenderade p så rekomenderar jag dig att ta kontakt med någon från vv som kan gå igenom dina matintag, iband behöver man ändra på något lite så startar nedgången igen.

Hoppas du får bukt med det, man tappar ju lusten och motivation när det inte går neråt som planerat! 
  • lillamillan
    jajja skrev 2012-07-03 09:23:38 följande:
    Nä det känns som om det är tack och hej för mig! Jag gör allt fel, fattar inte pp, läser om och om igen men jag verkar inte förstå. Dessutom tål jag inte mjölk och det gör det knepigt tycker jag.
    Får försöka på annat vis eller jag vet inte längre. Tårarna rullar och det känns värdelöst!
    Livet kanske känns bättre i eftermiddag när jag inte har fullt så ont i ryggen.

Hur som helst super grattis till er duktiga, duktiga tjejer. Ni kommer bli så fina!!!! Fortsätt som ni gör!!! GRATTIS!

Men det e inte så svårt med pp. Du väger kasslern och kollar i listan hur mycket pp den är värd. Sen tar du oljan, mäter upp den och tittar sen i listan hur mycket pp den e värd. Så gör man med allt och plussar ihop allt. Vissa saker är 0p och vissa är mycket p. Man kan laga vilken mat som hellst och göra om de måltiderna till points. Själv är jag inte så förtjust i mjölk så jag brukar inte använda den till mer än kaffet. Ibland i mat oxå men då kan du ju göra annan mat, eller välja laktosfri mat (om det nu är laktos du inte tål).

Ge inte upp! Själv hade jag en vecka med  0kg i nedgång förra veckan och denna veckan enbart -0,4kg fast jag hållt pointsen. Det varierar kraftigt
  • lillamillan
    jajja skrev 2012-07-03 11:08:32 följande:
    Jag väger mat och håller på men det verkar inte fungera. Alla verkar rasa i vikt men inte jag. Jag går mycket och jag äter mycket grönsaker. Använder sällan vecko pp men nä då inget hjälper.
    När alla andra fikar så dricker jag svart kaffe.
    Det börjar tära på självförtroendet, jag klarar inte av detta. Står på läkemedel som ger viktippgång som biverkan, därför går jag som en besatt nu, har i snitt 25 pp motion varje vecka men nej jag blir bara fetare känna det som.

Förlåt jag verkligen drar ner stämningen.
    Förstår hur du känner dig, å det är inte någon höjdare. Förr om åren rasade jag i vikt när jag bestämde mig för att dra ner, men nu så går det sååå segt, men för min del har det bara med åldern att göra tror jag. Är inte 25 längre.
  • lillamillan

E det bara jag som inte kan nalla av veckobonusen om jag ska gå ner i vikt?!

Jag äter upp mina points varje dag, möjligt att det kan bli någon över en dag men inte alltid. Men om jag ska gå ner i vikt kan jag inte äta mina sparade aktivitetspoints eller av veckobonusen för då händer inget på vågen, eller så går jag upp i vikt. Jag väger och mäter i stort sett allt jag äter och försöker vara noga med vad jag stoppar i mig.

Jag är inte så gammal, 35 år, men förr om åren gick det mycket lättare att gå ner i vikt med viktväktarna än vad det gör i dag. Inget roligt, men man ska ju vara glad åt varje hg neråt, kunde ju vara åt andra hållet.   

• lillamillan
    Mallas skrev 2012-07-15 20:47:01 följande:
    Lillamillan - Hur fördelar du dina måltider och vad äter du en vanlig dag? Fördelning pp på de olika målen? Hur länge har du kört?
    Jag fördelar mina pp ganska jämt på frukost, lunch och middag. Sen äter jag någon frukt som mellanmål och till kvällen burkar vi äta ex vattenmelon eller gruka och morötter som snacks.

Om det är så att någon av de lagade målen är väldigt låga i pp så kan det hända att jag tar ett kex till kaffet eller en liten glass om det e fint väder. Dricker även två koppar kaffe med totalt 1,5dl lättmjölk i  och sen en del pepsi max under dagen.

Undrar om det har med att jag jobbar 3-skift. För de veckor jag jobbat natt så har jag inte gått ner något trots att jag inte överskridigt mina pp. Jag har denna vändan kört strikt i 7v nu och har gått ner 5,8kr så ner går jag och jag e nöjd. Men tycker det e lite lustigt med veckobonusen, för de gånger jag fukat och nallat på dem så syns det direkt på måndagen när det e vägning.

Jag har kört strikt med viktväktarna flera gånger tidigare, men när jag nått min målvikt har jag en tendens att strunta i att registera maten och köra lite på måfå. Men det händer att man glider ur banan och går upp igen och då får man ta till hårdare bud, som nu.
  • lillamillan
    Mallas skrev 2012-07-17 13:32:55 följande:
    Lillamillan - Det låter onekligen som du äter bra så det är märkligt att du inte kan använda veckobonusen. Vill minnas att en av de kostexperter som vv använder sig av har skrivit en bok om kost vid skiftarbete (eller om det var att arbeta natt) för visst kan det ställa till det något. Har boken hemma och kan kolla upp vad den heter om du vill läsa? Går du på möten? Det kanske finns andra med bra tips på hur de lägger upp det alt om du har en erfaren konsulent som du kan fråga.

Jag går inte på några möten, gillar inte det riktigt.
    Jag tror lite på att tre-skiftet ställer till det, inte när jag bara jobbar någon natt men när det blir en vecka eller två ialla fall. De veckorna har jag ingen viktnedgång alls . Men man ska vara glad för varje hg som man går ner. 
  • lillamillan
    Mallas skrev 2012-07-25 21:17:04 följande:
    Är det någon som vet om vv fortfarande säljer pp-guiden? Kollade i webbshopen men där fanns den inte. Det kanske bara är något som säljs på möten om den nu fortfarande säljs?
    Vet faktist inte. Men har du en iphone kan du ladda hem deras gratis app och där i finns allt. Alla varor och alla recept, calculator osv.
Svar på tråden Några fler viktväktare?