Inlägg från: lillamillan |Visa alla inlägg
  • lillamillan

Några fler viktväktare?

YummyMami skrev 2012-08-14 09:36:39 följande:
    Igår skrev jag in mig viktväktarna och de hade massa reor så jag köpte restaurang guide, matbutikguide o något fyll i vad du äter. Nästa gång ska jag köpa godis!!
    Kolla först  vad vanligt godis är för pp. Mycket godare tycker jag. Snålar man lite en dag så får man plats med lite vanligt choklad eller rent av en glass (En nogger = 5p exempelvis). Man kan ju omvanlda allt till pp. Just nu har vi en låda med lindts chokladpraliner som vi småäter på om kvällarna...1 pralin = 2pp och 2 = 3pp
  • lillamillan
    Fidelis ad urnam: Jag bruar inte heller göra måltider som överstiger 10pp. Har letat i viktväktarnas receptbas och ibland korrigerat deras recept så det passar min smak. Men man fastnar lätt och behöver lite ny mat. Många av mina "vanliga" recept är ju oxå omvandlade till pp men man blir lätt hemablid och tröttnar på maten. Så jag kopierade även jag dina recept, ser gott ut så lägtar tills jag ska laga mat.
  • lillamillan
    Fidelis ad urnam: Vet du om det finns små burkar av 3,5% turkisk yoghurt? Hittade bara en enorm hink på ica i dag, så får prova med vanligt matlagningsyoghurt 8% istället. Är det föresten skillnad i smaken på turkisk och vanlig matlagningsyoghurt?
  • lillamillan

Men kan man byta ut den turkiska mot vanligt matlagningsyoggi? Har aldig smakat på den turkiska så vet inte skillnaden.

• lillamillan

Provade i dag att göra cili con carne utan bönor.....mycket god , åt den med ris och det blev 5 portioner istället för 4. Kommer att göra den fler gånger, så gott med kakao i !!!

• lillamillan

Mmm det skulle man kanske prova, blir mindre pp oxå då. Å godare med cili con carnen än riset ju

• lillamillan
    Luckiest skrev 2012-09-11 16:29:35 följande:
    Vad duktiga ni är alla!

Mamacita: Jag måste också skärpa mig. Har också endast gått ned 0,5 kg på tre veckor. Under den tiden har jag inte ätit över några pp men dock ätit upp hela vecko bonusen och det verkar inte funka för mig...
    Power walk med en kompis i kväll och spinning på lördag. Nu jäklar blir det skärpning!

Pepp pepp!

För min del funkar det inte heller om jag äter veckobonusen. Då står jag still, eller ibland blir det uppgång någont hg oxå . Själv har jag fuskat lite hela förra veckan så det går trögt nu. Men nya tag igen. Allt funkade så bra innan semestern, sen bar det utåt och svårt att komma tillbaka i goda vanor.
  • lillamillan

I dag modifierade jag ett gamlat recept på tonfisksås.

Tonfisksås med kokt ris 4port = 8pp

2 burkar tonfiskbitar i vatten
    2 gula lökar
    1 tsk flytande margarin 
    2 dl matlagningsyoghurt 8%
    2,5 dl matlagningsgrädde 4%
    2-3 msk dill (brukar inte mäta, häller i tills det ser bra ut)
    salt och vitpeppar efter behag.
    2dl okokt ris

Koka riset.
    Hacka löken och fräs den i margarinet. Häll i tonfisken och värm på den. 
    Häll i grädden, yoghurten, hackad dill. Låt allt bli varmt, men var försiktiga då lågfettsprodukterna lätt skär sig om de kokar. Salta och peppra efter behag. Servera med en 0pp sallad, ex isbergsallad med tomat, gurka och paprika.

Såsen passar även perfekt till pasta.  

Mycket gott, trevliga minnen från förr. Fast då brukade det vara tonfisk i olja och enbart den fetaste creme fraich.   

• lillamillan
    BinaBurner skrev 2012-09-23 21:01:11 följande:
    Men då får man ju äta hur mycket som helst?! 49 points är ju jättemycket. Tack för svaret :)

Men jag vill tillägga en sak.....visst de säger att man kan äta dessa oxå och gå ner i vikt. MEN det kan inte jag, och vet flera anda som inte går ner i vikt om de äter upp alla dessa extra points.
  • lillamillan

Jag gör oxå alltid 4 portioner. Sen lägger jag upp efter ögonmåttet ( å alltid med samma slev) på två tallrikar och i två matlådor. Har aldig vägt den färdiglagade maten, men ett bra tips om man inte delar upp maten iförväg. Ska jag ha i åtanke nästa gång vi har främade hemma.

• lillamillan
    Fidelis ad urnam skrev 2012-09-27 08:38:18 följande:
    Min vikt står still, still, still. Men är inne i en IVF behandling så det är kanske inte så konstigt med tanke på alla hormoner

För en vecka sedan började jag spraya igen, inför en ÄD. Vet av lång erfarenhet att dessa j***a IVF behandlingarna inte är en fröjd för vågen. Går alltid upp massor, så antar att jag inte e ensam om detta...

Fast denna gången ska jag försöka hålla stenhårt på maten, sist orkade jag inte stå emot suget så jag gick upp mer än vanligt

Lycka till med behandlingen.   
  • lillamillan
    freezy skrev 2013-01-14 03:50:39 följande:
    En kväll här för ett tag sedan började jag fundera på det här med bananer och att de är 0pp. Googlade fram näringsvärdet och räknade ut att en banan ligger på 4pp (om man alltså skulle räkna med dem)

Hur ser ni på bananer? Har ni nått maximtag på frukt öht per dag?

Jag äter max 1-2 bananer/dag. Sitter ju i sedan tidigare att bananer faktist är/var points.
    Innan de gjorde om till pp fick man ju snällt ränka in bananerna och då sprang pointsen iväg ganska snabbt. 

Kalorimässigt är ju en stor banan lika med två äpplen på ett ungefär.  
  • lillamillan
    Fidelis ad urnam skrev 2013-01-24 15:10:48 följande:
    Det står stilla, men har precis haft äggplock efter över en månads hormonbehandling och ska ha återinsättning på måndag. Så just nu kan vikten få stå still 

Ja står det bara stilla när man är i behandlig ska man skratta sig lycklig  Jag har slarvat med kosten sedan vårt senaste försök i okt och precis kommit gång igen. Har gått upp 2,5kg sedan dess så tänkte jag skulle försöka gå ner de och sen de andra 10kg till målvikten. MEN börjar med synarela i morgon och fasar för kommande månaderna...vet ju att det enda som hjälper mot det illamående jag får är att ÄTA....hellst hela tiden

Måste försöka att så ut!!!!  
  • lillamillan

Undrar lite och känner att jag behöver lite tips.
    Ser att andra har rum med tårta och annat gott inom pp men det får jag aldig till.
    Frukost, lunch, middag och två koppar kaffe sen är mina 26pp slut.
    Har även märkt att om jag äter för mycket av veckobonusen går jag inte ner i vitk.

Någon mer med samma problem?!       

Svar på tråden Några fler viktväktare?