Inlägg från: Mallas |Visa alla inlägg
  • Mallas

Några fler viktväktare?

Hej! Är en gammal viktväktare med alldeles för många återfall på senare tid. Hängde i den gamla tråden men tänkte haka på er här för lite inspiration om det är ok? Jag behöver gå ner ett par kilon men absolut viktigast är att få iordning på livsstilen igen. Sen vi fick barn för snart två år sen har jag inte lyckats få ihop kost och motion med allt annat som ska hinnas med. Tänkte passa på att komma igång under semestern när man ändå har massor med tid för att planera matsedel, laga mat och röra på sig.

• Mallas

Jag tycker att det bästa är att planera veckans meny utifrån pp. Middagen fungerar även som lunch dagen efter vilket gör att det är enkelt att veta hur många pp som går åt. Tidigare planerade jag in ca 5-6 pp på frukost, 10 pp på lunch och 10 pp på middag. Till mellis har jag oftast kört på frukt. Om middagen hade några fler pp och det blev lunch dagen efter så planerade jag in en "billigare" middag nästa dag. Nu är jag fortfarande lite för mycket hoppsan, dvd planerar menyn utan att räcka ihop pp innan vilket inte alls är bra. Alla gamla kokböcker är räknade enligt det gamla systemet och jag har inte orkat räkna om till nya poängsystemet ännu. Måste helt klart prioritera det om jag ska få resultat!

• Mallas

Jag skulle aldrig fixa att gå ner i vikt om jag tog bort allt sött. Jag använder bonuspp eller aktivitetspoängen till sådant. Jag äter allt men i mer begränsad mängd och inte alltid. Det fungerade för mig förra gången och då tog jag mig hela vägen fram till målvikt och klarade jämviktsprogrammet.

• Mallas

Lillamillan - Hur fördelar du dina måltider och vad äter du en vanlig dag? Fördelning pp på de olika målen? Hur länge har du kört?

• Mallas

Hade invägning idag och hade gått ner 0,5 kg. Allt minus känns bra även om det såklart hade varit roligare med mer resultat. Den här veckan bjuder på många besök och fikagäster så det blir till att försöka planera ännu bättre och kanske få till någon mer motion än tidigare.

• Mallas

Lillamillan - Det låter onekligen som du äter bra så det är märkligt att du inte kan använda veckobonusen. Vill minnas att en av de kostexperter som vv använder sig av har skrivit en bok om kost vid skiftarbete (eller om det var att arbeta natt) för visst kan det ställa till det något. Har boken hemma och kan kolla upp vad den heter om du vill läsa? Går du på möten? Det kanske finns andra med bra tips på hur de lägger upp det alt om du har en erfaren konsulent som du kan fråga.

• Mallas

Är det någon som vet om vv fortfarande säljer pp-guiden? Kollade i webbshopen men där fanns den inte. Det kanske bara är något som säljs på möten om den nu fortfarande säljs?

• Mallas

Har appen men tycker det tar sån tid att räkna om recept med den så jag funderade på de gamla traditionella vägen. Sitter ogärna med datorn på kvällarna men har vv på webben så jag får nog ta en eller ett par kvällar och räkna om favoritrecepten framför datorn istället.

• Mallas

Jag gled in i semesterätande under de senaste två veckorna (för mycket av det goda) och vips hade 3 kg smugit sig på! Trodde knappt det var möjligt att lägga på sig så mycket på kort tid. Idag körde jag igång igen och har fyllt i checklistan. Veckomatsedeln och veckohandling är fixad och ett löppass avklarat. Nu ska jag börja bry mig om mig själv ordentligt!

• Mallas

Fidelis ad urnam - Tack för peppen! Har sista semesterveckan nu och det har blivit uppstyrd matlagning och tid för olika sorters motion. Invägning på måndag men nu är iallafall halva veckan avklarad.

Bra jobbat alla ni som fortsätter gå ner i vikt även nu under sommaren!

Svar på tråden Några fler viktväktare?