Inlägg från: Mallas |Visa alla inlägg
  • Mallas

Några fler viktväktare?

Två veckors "synd" försvann på en veckas viktväktande. Vägde in mig i morse på -3,7 kg! Kan inte riktigt förstå hur det gick till om jag ska vara ärlig. Var på bröllop i lördags och kalas igår och åt utan att peta i maten. Men jag klagar inte utan kör vidare och hoppas på att vågen fortsätter neråt i rimlig takt.

• Mallas

Jajja - Jag har sett att många födoämnen går att räkna som portioner, tex 1 portion, utan att väga. Väger och mäter du din mat? Äter du bra mat för dina pp? Dvs balanserad kost med intag av alla delar från kostcirkeln? Äter du något i anslutning till att du tränat? Om du har svårt att äta upp dina points kanske du behöver fundera på vad du äter. Inte nödvändigtvis äta mer utan byta ut en del mat mot andra råvaror. Tex avokado i salladen, mellanmjölk istället för blå osv. Min erfarenhet är att de som har fastnat kan behöva få hjälp av konsulenten. Ibland är det tex vad man äter, när man äter eller att man behöver variera sig. Oftast räcker det att de får i uppgift att fylla i checklistan exakt under en vecka, dvs vad de äter, hur mycket och vilka tider de äter. Det kanske kan vara värt ett försök?

• Mallas

Här inne går det visst vilt till! Jag tänkte bara stoppa in huvudet och tipsa om lite middagsmat. Har ett gammalt vv-recept på tomat- och skinkpaj med pajdeg på kesella. Så gott! Gör alltid två pajer och fryser in i portionsstorlekar. Perfekt att ta fram till lunchlådan.

• Mallas

Pajdeg:
    125 g kesella lätt
    50 g flytande margarin
    1 msk vatten
    2 dl vetemjöl
    1/2 dl grahamsmjöl
    1 krm salt

Blanda ihop och låt stå i kylen minst 30 min. Förgrädda i ugnen 7 min i 200 grader.

Jag varvar sedan tomat med skinka och basilika. Har oftast i champinjoner. Receptet säger 150 g skinka och 4 tomater.

Avslutar med äggstanning. Vispa ihop 3 ägg med 1 1/2 dl lättmjölk. Blanda i ca 2/3 dl riven ost. Krydda med salt, peppar och vitlök. Häll över pajen och avsluta med sista 1/3 dl ost (totalt 1 dl ost max 17%). 45 min i ugn i 175 grader.

• Mallas

Ett sent svar på frukostfrågan. Jag äter oftast 2 dl lättfil, 1 dl kellogs special K med en skivad banan. Till det kaffe med mjölk. Brukar hamna på mellan 5-6 pp på frukosten. Om det blir mer tycker jag det är svårt att hålla dagens pp. Lunch och middag går nästa alltid på mellan 9-11 pp vardera.

• Mallas

Hur har ni det med motivationen? Min går upp och ner men jag har iallafall en sak som jag lyckas med just nu och det är godisuppehåll. Ska vara godisfri hela augusti och har klarat 2/3 av tiden nu. Efter det blir det ytterligare åtstramning. Har inte räknat på ett par dagar nu men ska styra upp det snart igen. Har iallafall tagit med mig matlådor med hyfsat bra innehåll och det är alltid något. Maten som lagas är till 90% bra men portionsstorleken kan nog dra iväg ibland.

• Mallas

Jag har en vv-våg av äldre modell som används vid vägning. Tidigare kunde jag knappa in vad det var så fick jag pointsen uträknade. Hur smidigt som helst. Fungerar dock inte med nya programmet. Till vägning fungerar det däremot fortfarande.

• Mallas

Bra jobbat alla ni som envist kämpar, räknar och skriver. Ni kanske redan har sagt det tidigare i tråden men vad har ni för mål med er viktnedgång? Har ni satt upp en tidsplan? Använder ni er av någon form av belöning för att ni uppnått era delmål? Vad har ni lärt er om er själva under den första delen av resan? Många frågor blev det.

• Mallas

Jag är en gammal viktväktare som gick upp i samband med graviditeten. Efter förlossningen så fallerade allt vad matvanor hette och godis, bullar och glass fanns helt plötsligt nästan med på varje dagsmeny. Mitt mål är i första hand att återinföra de sunda matvanor som jag hade innan dess och som jag haft i så många år tidigare. I det ingår att börja laga mat igen varje dag och begränsa intag av onyttigheter till onsdagar och lördagar. Mitt största problem är att hantera kvällarna framför tv:n. Det är då sötsakerna åker fram. Jag måste jobba på att bryta mitt vanebeteende med att äta något gott då helt enkelt. Funderar på arg lära mig virka, sticka eller liknande för att hålla mig sysselsatt men ändå kunna sitta i soffan och slappa. Har ca 5 kg kvar till målvikt och är inte alltid jättebesvärad av det därav är det svårt att hålla koll på pp och räkna med jämna mellanrum. Däremot har jag en hel garderob liggandes i en storlek mindre som jag vill kunna använda igen. Hur svårt ska det vara med de sista kilona egentligen?

• Mallas

Måste fråga om någon varit med om samma. Jag kör på appen med målvikt på 68 kg. Har varit reggad på vv online sedan jag blev guldmedlem för många år sedan. När jag gått ner till 71 kg så får jag meddelanden om jämvikt. Varför det? Det borde inte vara aktuellt förrän jag har nått målvikt eller hur? Eller kan det ha att göra med att jag hamnat inom ramen för vad som är en ok viktdiff från målvikten?

• Mallas

Ligger på översta gränsen utifrån min längd men vill gärna ligga något kilo under. Nu räcker det med 1 kg upp för att jag ska klassas som överviktig. Sen var det de där med att jag har en hel garderob med kläder som väntar och då måste de sista 3-5 kg bort. Men jag tänker att det ändå blir konstigt om det informeras om jämvikt när jag faktiskt inte har nått målvikten ännu. Nåja, jag ignorerar det och kör på tills jag är i mål.

• Mallas

Bra kämpat alla! Tänk vad grymt att ni orkar kämpa och att det ger resultat när man följer kostprogrammet. Jag vägde in mig igår och har stått still nu en period men har inte heller räknat pp utan bara försökt äta sunt. Håller mig fortfarande från godis och ska nu skära ner på andra onyttigheter också. Sen måste jag få till lite motion igen!

Svar på tråden Några fler viktväktare?