Inlägg från: Wilmis07 |Visa alla inlägg
  • Wilmis07

Några fler viktväktare?

Wasas  runda kanel innehåller  2 st (31 g) 3.

jossposs skrev 2012-08-19 21:10:14 följande:
    Hej, nån som vet hur måna på Wasa kanelknäcke är? Tack på förhand
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Wilmis07

26 är det lägsta läste jag på deras hemsida precis,innan var det 29.

YummyMami skrev 2012-08-22 16:40:30 följande:
    26 pp är det lägsta (jag dör om det finns lägre!). Så snart så sänker de den till det. Då när du kretsar kring 80något..
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Wilmis07
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-28 10:54:02 följande:
    Jag äter nog aldrig middag eller lunch som är över 10 pp.
    Säg till om du vill ha recept på något av följande förslag. 

Varm bulgursallad = 5pp per portion. Väldigt matig
    Kasslergryta med curry, stark och mycket god = 5pp + den mängd ris du vill äta till
    Kasslergratäng med ädelost och valnötter= 8pp + den mängd ris du vill äta till
    Kycklingstroganoff = 5pp + ris eller vad du vill ha till
    Köttfärssås på lättmjölk = 5pp + potatis
    Fläskfilégryta med mango chutney och purjolök = 5pp + tillbehör
    Underbart god fläskfilégryta med grekisk yoghurt och champinjoner = 5pp + tillbehör
    Chili con carne utan bönor = 4pp + tillbehör

Har massvis av recept  
    Låter smaskigt. Jag skulle gärna vilja ha receptet på kaslergryta med cury, kycklingstroganoff, fläskfilegryta med purjolök mangochutney och chili con carne.  Alltså nästan alla rätter
  • Wilmis07
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-28 11:14:35 följande:
    Alla recept är uträknade i VV egna receptskapare. 

Chili Con Carne utan bönor för 4 personer. 4 pp per portion

2 frp ICA finkrossade tomater chili
    2 tsk chilipulver (jag har i mycket mer)
    1 st finhackad gul lök
    2 klyftor vitlök, pressad
    2 st paprika skurna i bitar
    1 tsk (5 gram) smör
    400 gram nötfärs 10%
    2 msk felix chilisås
    2 tsk kakao

Bryn färsen i smöret tills den fått färg, tillsätt all lök. Häll i kryddorna (jag har också i paprikapulver, cayanne som inte stavas så). Häll på tomaterna och chilisåsen, i med paprikan och kakon. Puttra i minst 30 minuter. Desto längre tid på spisen desto mer mustig smak.

Kycklingstroganoff för 4 personer 5pp per portion. 

1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    500 gram kycklingfiléer skurna i bitar efter önskad storlek
    1 msk (15 gram) smör
    2 tks paprikapulver
    3 msk tomatpuré
    5 dl grönsakspuljong (vatten + en tärning buljong)
    2 dl 5 % fraiche

Skala och skiva gul lök och vitlök.
    Stek löken mjuk i 1/3 av matfettet och ta upp den. Bryn kycklingen i omgångar i resten av matfettet. Krydda med salt och peppar.
    Rör ner lök, paprikapulver och tomatpuré. Tillsätt buljong och crème fraiche. Låt sjuda ca 10 minuter.
    Servera med ris eller annat gryn.

Kasslergryta med curry för 4 personer. 5pp per portion

400 gram kassler (allt fett bortskuret)
    1 bit purjolök
    5 msk tomatpuré
    1 burk konserverade champinjoner
     3 klyftor vitlök
    2 dl 4 % matlagningsgrädde
    1 msk (15 gram) smör
    2 dl turkisk yoghurt 3,5 %
    MASSVIS med curry av valfri sort. Efter smak helt enkelt. 
    Peppar efter smak

Skär kasslern i tunna stimlor, fräs i smör tillsammans med curry, vitlök, purjo och paprikorna tills grönsakerna mjuknat. Tillsätt tomatpuré och vispgrädde och låt allt koka ihop. Rör i creme fraiche.
    Smaka av med salt och peppar låt allt bli genomvarmt. 

Fläskfilégryta med champinjoner för 4 personer. 5pp per portion

500 gram fläskfilé
    3 msk soja
    5 st färska champijoner
    1 st lök
    10 gram smör
    2 dl 4 % matlagningsgrädde
    1 dl 10 % turkisk/grekisk yoghurt

Skär fläskfilén i mindre bitar och bryn dem i 5 gram smör, häll i en gryta. Skiva champinjonerna och fräs dem i 5 gram smör på mellanhög värme tills de har krymt ihop och fått färg (SALTA DEM EJ!!). I med den finhackade löken i stekpannan och låt dem fräsa med en stund. Häll ner i samma gryta som fläskfilén. På med värme och  tillsätt matlagningsgrädde, yoghurt och soja. Koka upp och låt puttra. Salta och peppra efter smak. 

Gryta med fläskfilé, mango chutney och purjolök för 4 personer. 5 pp per portion 

2 dl  4 % matlagningsgrädde
    1 bit purjolök
    1 msk soja
    2 msk kalvfond
    2 dl vatten
    400 gram fläskfilé
    10 gram smör
    4 msk santa maria india mango chutney original 

Putsa och skiva köttet. Bryn det på båda sidor i en stekpanna med smör och lägg över det i en gryta. Salta och peppra köttet.
    Skiva purjolöken. Fräs purjolöken.
    Tillsätt vatten, grädde, fond, mango chutney och soja och koka i 10 minuter.
    Smaka av med salt och peppar

Tack
  • Wilmis07
    GladaFrun skrev 2012-08-28 21:54:01 följande:
    Smarriga recept Fidelis

Har ni sett den nya konceptboken som sälja på VV möten nu? Den innehåller allt om VV historia, hur propoints beräknas, hur ämnesomsättningen fungerar, tar hål på lite myter och goda recept. 150 spänn om man beställer den nu, tjock inbunden fin bok!

Gick upp 0,9 denna vecka... var med polarna på fest hela helgen, hmmm...
    Min mamma beställde den och fick en rabattcheck på en gåva tror det var en butiksguide och restaurangguide.
  • Wilmis07

Andra vägningen för min del,det resulterade i -2,4 kg. Måste tipsa om blomkålsris,så gott och mättande.

• Wilmis07
    Smilla1976 skrev 2012-08-30 14:50:51 följande:

Vad är blomkålsris? Glad låter smarrigt...

Är ny i tråden, startade VV online i söndags, många år sedan jag viktväktade, har ca10kg att gå ned. Ska bli se om jag har gått ned ett endaste gram på söndag, hehe... men det har gått bra och jag har hållit mig till mina PP Flört
    Ingredienser (tillbehör för 2 vuxna+2 barn+2 matlådor)

2 stora blomkålshuvuden eller 3 mindre
    vatten
    Gör så här: Häll vatten i en kastrull, låt koka upp. Skölj blomkålshuvudena ordentligt, i kallt rinnande vatten. Skär av blasten/bladen. Riv blomkålshuvudena på den grova sidan, på rivjärnet (riv både buketterna & stammen). Vänta till precis innan servering. Häll ner blomkålsriset i vattnet. Låt dem ligga i det kokande vattnet 10-15 sekunder (om Du vill ha lite tuggmotstånd, annars förlänger Du koktiden med 10 sek). Häll av i ett durkslag. Servera direkt!
    Jag brukar ha det till lite såsigare mat som korvstroganoff,köttfärssås eller bara vanliogt kött med tex brunsås till. Mättar riktigt bra.
  • Wilmis07
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-30 16:45:20 följande:
    Jag kokar mitt "ris" i 6 minuter och tycker att det då blir bra tuggmotstånd. 
    Mitt kör jag i någon halv minut tycker det blir bra då,en smaksak kanske?
  • Wilmis07
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-30 21:41:32 följande:
    Ja det är absolut en smaksak. Bara nämnde hur länge jag kokar mitt så att de som vill testa har i åtanke att man kan prova sig fram. Gillar man inte det "ris" som blir när man kokar i några sekunder kan man prova att koka längre nästa gång
    Javisst.
    Brukar du göra blomkålsmos också,jag har inte testat de.
  • Wilmis07

Tredje vägningen idag,-2,4 kg och 6,1 kg allt som allt. Är ju en typ xxxl så då brukar det ju gå undan i början.

Svar på tråden Några fler viktväktare?